Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 467 307 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Djo
14 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tycker det är lite märkligt att den första kompressorn redan var fylld på olja. Nu har jag visserligen ingen kompressor själv, men jag har gräsklippare, snöslunga, trimmer, häcksax, motorsåg mm och ingen utav dom har leverats med olja redan ifyllt :s
Antingen har det medföljt olja, eller så har man varit tvungen att köpa olja sepparat innan användning.

Och en motor ska ju inte skära för att man har extra olja i bensinen, det enda som händer är ju att dom blårycker rätt duktigt, och skadar ev. katalysator, som jag tvivlar på att motorsågen i fråga var utrustad med tongue
Jag har kört mina maskiner på oljeblandat vid ett flertal tillfällen när man nästan är klar med arbetet och får slut på den rena bensinen(givetvis!). Inte tusan orkar man avbryta jobbet bara för att åka till macken och fylla dunken när man har bensin hemma, med enda skillnaden lite extra olja i tongue

Dom brukar alltid vara fylld på olja men med rekommendation att kolla olje nivån.

En kompressor ska aldrig någonsin ligga ner det stämmer mycket bra det. Att den första på Jula inte visste detta är ja skamligt då han ändå säljer produktena.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
KALL3
14 januari 2017 · 723 Inlägg

Kenny-83 skrev:
Nä gips blir det inte. Att montera det på en vägg helt under marken oavsett hur bra dräneringen är är nog inte en bra ide. Jag tror att det kan både bli dyrare och besvärligare i slutändan. Det enda jag behöver göra nu är att pusta (2ggr) och måla. Med puts på väggarna är det dessutom lättare att hålla koll på skador m.m.

Tänkte inte på att garaget låg under marken. Då är det nog bättre att gipsa. Vad för skador tänker du på ?

Klicka gärna in och kolla projektet för min S40N 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289970
Volvo S40N "Red and Black" (2010)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Jag är rädd för att klä väggen och att det fukten kan ställa till med problem. Huset är nyligt dränerat så det ska inte vara fuktigt men varför chansa? Med puts på väggen finns det ingen risk alls. Skulle den bli skitig kan man bara spola av den smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Det kanske får dröja lite innan jag lägger klinkers. Jag upptäckte nya sprickor i plattan idag. Jag vet inte om plattan har spruckit klart eller om det kommer mer eller om det blir större sprickor. Det känns dumt att lägga klinker om de bara kommer spricka eller lossna. Så det jag gjorde idag var att helt enkelt rita ett streck på golvet där alla sprickor slutar och sen i februari så ska jag se om de växt. Har dom det så blir det att dra nya streck och kolla i mars o.s.v.

Vill verkligen få klart golvet så snabbt som möjligt eftersom vid en besiktning av huset kan vi uppvärdera det så att topplånet bakas in i bottenlånet vilket ger oss en betydligt lägre ränta att betala. För visso är golvet bättre nu är det var förut men man vill ju ändå vara på den säkra sidan.

Så... det finns ju andra saker att göra smile I huvudsak är allt jobb i rummen bakom garaget. Jag tror nästa projekt blir att fixa putsen runt öppningen mellan garage och rummen där bakom. Just nu saknas det en massa puts då det varit en dörrkarm monterad där. Men innan jag gör det måste jag demontera ett ventilationsrör som är i vägen.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Demonterade ventilationsröret som var ivägen idag. Gick hyfsat ok ända tills jag insåg att jag var tvungen att ta bort en del av väggen för att få bort röret. Så det var att knacka en hel del så var den lös. Tyvärr uppstod det lite extra arbetsuppgifter nu. Fjärrvärmerören är blottade utan isolering nu. Tidigare gick de igenom väggen oisolerade och tog dessutom stöd av väggen. Så nu hänger de lite och är oisolerade. Antar att jag ringer frjärrvärmeföretaget och frågar om om vad jags ka göra åt saken.

Men nu är det fritt fram att ta hand om dörröppningen. Måste först slipa bort gammal färg innan jag kan putsa.

En oväntad bonus var att jag fick äntligen se vart en kabel gick nu när ventröret är borta smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-5f8a80b4c8968545f92d964aa3969918.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-7361c7f43ca6937c96b6c5f18e1ee06d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-bff62f5376a118c38ed0144ad1062373.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-2259ab52b8d2db6dbd81286f405fef4a.jpg

Senast redigerat av Kenny-83 (15 januari 2017)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Har stött på ett litet problem nu som påverkar hela bostaden. Som tur är ska det inte vara allt för svårt att fixa.

Källaren är indelad i 2 stora delar. Ena delen är delen som det är området man kan gå med sockar och det andra områden är den råa delen där det är betonggolv, skitigt m.m.

Ventilationen i huset är så messed up. Ventilationsröret jag tog bort var den ENDA ventilationen ifrån utsidan till den "rena" delen av källaren. Detta göra nu att all luft sugs ifrån den skitiga delen, igenom dörrspringorna in i den rena delen och sen upp på ovanvåningen. Som ni snabbt kan förstå är detta inte så kul när man nu kör med en betongslip.

Jag har fått klura en hel del och kommit på en lösning som innefattar att jag använder mig av gamla ventilationsrör som används i tvättstugan för att ventilera ut källarluften ifrån den skitiga delen. Sen så måste jag täta dörren och så har jag delat på de två utrymmena så att båda är ventilerade. Det är lite mer man måste göra men thats about it. Så de jag måste göra är att dra lite nya rör och installera lite nya ventiler. Inte allt för skoj men men, måste göras smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Nu så har jag undersökt situationen lite bättre och funnit bra lösningar på ventilationsproblemet. Har lagt en order på ventilationssaker jag behöver och väntar nu på att de ska komma hem.

Detta projekt är rätt förvånande, jag blev tvungen att skratta åt mig själv hur otroligt det kan spåra iväg. Denna tanken slog mig idag när jag stod på vårt tak och slet i vår gamla inaktiva skrotstenen och tänkte "ja denna behövs ju inte något mer"... å allt börja med att en golvbrunn inte fungerade som tänkt. Att äga hus och ha mycket energi är ingen bra kombo big_smile

De jag gjorde på taket var att kolla upp hur pass bra luften kunde komma ut ut huset. Tur att jag gjorde det för det är nämligen den största flaskhalsen vi har. Kommer bli tvungen att kapa upp för galler som kommer motsvara en yta 4ggr så stor som den är nu. Det gamla järnröret som varit skorsten sticker upp utan att vara isolerad så det drar in massa kalluft i huset, inte bra. Så jag ska kapa av den så långt ner jag kan och fylla toppen med isolering. Huvudsaken till att jag kapar av den är för att jag annars inte kommer åt ventilationen ifrån taket, de har nämligen satt dit ett permanent lock som låses av röret sad

Men men, skönt att få bättre luft och dessutom kunna separera garaget ifrån övriga huset.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
17 januari 2017 · 3 151 Inlägg

Men varmluft stiger, så borde det inte vara så att det gamla skorstensröret fyller en funktion för självdraget i huset? Problemet med äldre hus är att dom är konstruerade för självdrag, dom ska vara dragiga. Det blir lätt att man bygger igen dom för tätt, och sen får man problem med dålig luft och mögel.

Bara en tanke, så du har det i bakhuvudet om så är fallet. Men nu vet jag inte hur allt i huset ser ut, så det är bara en "bra att tänka på"-varning eller vad man ska säga. smile

P.s. mycket energi och ett hus är en bra kombination, värre om man har lite energi och ett hus där mycket måste åtgärdas... wink

Kenny-83 Företagare & YouTuber
17 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Parallellt med skorstensröret går det två spirorör (nån nöt som dragit ett extra bara för ett 2m2 toalett). Skorstensröret fyller därmed ingen funktion alls. Varken toppen eller botten av röret är öppet så ingen luft åker i det röret.

Jag har tänkt igenom hur ventilationen fungerar i huset noggrant så jag vet att allt kommer bli rätt smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
17 januari 2017 · 3 151 Inlägg

Ok, då förstår jag smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
18 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Största problemet jag har haft hittills utan att ens börja med ventilationen är hur man ska ta ett 125mm hål i en 25 tjock betonghålstensvägg. Ringa till en uthyrningsfirma men de vela ha drygt 1000+moms för att hyra ut en maskin med slipskål för det. inte riktigt värt det tycker jag.

Så min lösning blir att bygga en liten borrguide som gör att jag kan borra i exakt 90° och sedan använda mig av en liten borr som jag borrar med i en cirkel. Kostar mig 100kr för borren som jag dessutom får behålla ^_^

Jag kommer först borra ett centrumhål rakt igenom väggen. Utifrån det hålet ritar jag upp en ring med 125mm diameter. Sen så gäller det bara att borra massa småhål på den ringen. Jag kommer borra halva vägen ifrån båda sidorna för att få ett så sent hål som möjligt. Jag måste göra totalt 2st såna här stora hål.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
18 januari 2017 · 3 151 Inlägg

Det låter vettigt tycker jag. Alternativt är väl att du kapar upp ett fyrkantigt hål med typ tigersåg, men då får du ju lite efterarbete att fylla igen sedan. Så din tanke med små borrar är nog bäst.

P.s, akta för armering, det dödar borrarna rätt snabbt. Om du kan, centrera hålet i en sten istället för att hamna mellan två.

Senast redigerat av Mervolic (18 januari 2017)

Kenny-83 Företagare & YouTuber
18 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Har glömt bort armeringen helt och hållet hmm Jag har nyligen köpt in metallsågblad för tigersågen som är rätt långa så om jag stöter på armering bör jag enkelt kunna hantera det,

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
-m
18 januari 2017 · 172 Inlägg

Här är ett alternativ, sedan ska man bara ha en borrmaskin.
http://www.ebay.com/itm/Premium-diamond … 5uG_5EByvg

Kenny-83 Företagare & YouTuber
18 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Nu har jag tagit upp ett hål för spiroröret.

Lärdommar:
Det är tungt som fan att borra.
Om det vore en solid betongvägg hade detta varit SÅ mycket jobbigare och tagit SÅ mycket längre. Tacka vet jag betonghålsten.

Jag har ett hål kvar att ta upp. Det hålet kommer vara betydligt besvärligare befarar jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-70b75626870815cf50369110a3eb3fed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-2d00c95a5ddae8da3db95d5c03f93530.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
18 januari 2017 · 1 940 Inlägg

-m skrev:
Här är ett alternativ, sedan ska man bara ha en borrmaskin.
http://www.ebay.com/itm/Premium-diamond … 5uG_5EByvg

Totalt 1500 inkl. frakt. Ska man göra många hål så är den nog värt att köpa.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
19 januari 2017 · 3 151 Inlägg

Vad har du för borrmaskin? Med en borrhammare går det fort, i alla fall enligt min erfarenhet och jag har nog borrat ett antal mil med en sån från Hitachi. tongue

Det såg ju bra ut det där förresten. Du verkar ha missat all armering också? Grymt!

Senast redigerat av Mervolic (19 januari 2017)

Lucif3r
19 januari 2017 · 2 215 Inlägg

Jao, min borrhammare från B&D käkar sig genom betong väldigt enkelt också, utan att man behöver anstränga sig speciellt mycket. Jag har som mest borrat ett ~20cm djupt hål genom solid betong. Fick dock byta borr 3 gånger, dom slets väldigt fort tongue

Kenny-83 Företagare & YouTuber
19 januari 2017 · 1 940 Inlägg

Jo men även om du  kan borra lätt så måste du ändå knacka bort den sista betongen för hand eller om man har maskin för det så klart.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Mervolic Yawn...
19 januari 2017 · 3 151 Inlägg

Slägga borde funka? Några slag borde lossa hela klumpen, sen kan man ju knacka med hammare och huggmejsel för eventuellt finlir. Eller så löser det sig med puts/spackel/täckram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang