5027
Sök

Saab 9-3 2.0t Polar dör ofta vid låg gas.

2 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
Hej!

Jag är en nybliven ägare till en Saab 9-3 2.0t Polar, årsmodell 2003 och har gått runt 15.000.

Köpte den i November och den har rullat på jättebra, tills nu för en månad sedan då följande problem började uppstå:

Den lägger bara av ibland när jag inte ger någon gas. Allra oftast händer det när jag ska sakta in eller stanna för något, alltså när jag trycker ner kopplingen och håller den medan jag saktar in så dör den.

Var in till verkstad i min hemstad, de pluggade in datorn och såg att det var fel på luftmängdsmätaren (är det samma sak som luftmassemätare?). De hade iallafall en begagnad i fint skick, de satte i den och sa att det skulle fixa problemet. Men den lyckan var väldigt kortvarig. När jag hämtar den och ska köra hem (efter ca. 2 mil) lägger den av igen när jag saktar ner för en stoppskylt. Ringer tillbaka till verkstaden som ber mig komma tillbaks med den, på vägen tillbaka lägger den av 2 gånger vid olika stopp.

Denna gång hade verkstaden den inne i 2 dagar, denna gång såg de att en slang till bromssystemet satt dåligt och de återgärdade det. Förutom det så hittades inga fel, de lät den bla. tugga på tomgång i en timme, och var ute och provkörde den, inga fel visar sig. Hämtar den igen och testkör den lite runt kvarteren och den känns okej, så jag började åka hem med den (bor 4 mil bort), varav den dör igen efter 2 mil, när jag saktar in vid samma stoppskylt som jag nämnde innan. Det verkar alltså hända när jag kört ett tag med bilen.

(En fundering jag fick var att när det här först hände så hade vi en kallperiod på runt 20-25 minusgrader om det möjligtvis har förstört något, men jag har varit väldigt pedantisk med motor/kupévärmare.)

Ringt till 2 andra Saabverkstäder och dom har ingen aning om vad det kan vara, och kan enbart erbjuda att jag tar in den för felsökning.

Är det någon här som har upplevt samma sak? Det är jättemystiskt och skulle uppskatta alla tips jag kan få, jag börjar bli galen på det här.

//N

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 februari 2016
Har du tur finns det kanske felkoder..
Svårt att gissa sig till vad det kan vara..
Bränsletryck, luftblandning, hade jag siktat på i första hand, Hade det varit elfel tror jag den stannat tvärt.
Verkstäderna vill såklart ha in bilen så de kan råna dig på lite kosing..
Tänkte på en sak dock, dendär stoppskylten, lutar vägen konstigt just där?
Senast redigerat av tommen1 (15 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

2 Inlägg
15 februari 2016
Trådstartare
Tog mest den där stoppskylten som exempel, den stannar ju lite varstans, men det var lustigt att det hände på samma ställe båda gångerna. Vägen där är väldigt rak, det är det först stoppet efter att ha kört landsväg i ca 2 mil.

//N

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 februari 2016
Vad skulle man kunna göra utan felkoder och instrument då?
Man kan ju tvångsköra bränslepumpen hela tiden medans man kör..
Man skulle kunna koppla in en 12 voltslampa i serie med ledningen till bränslepumpen, t ex.., slocknar den under färd så vet man ju lite mer..
Hur är det med tanklocket när du tar av det, får du ett rejält sug, isåfall så prova att inte dra den förhårt..
Senast redigerat av tommen1 (16 februari 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök