Saab 9000 Aero -96, tips/råd på trimmad motor och växellåda.

AeroThomas
21 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej
Tacksam för tips och råd. Jag söker trim, ev färdig motor 2,3, turbo samt förstärkt växellåda med diff.

jonTe
22 februari 2016 · 5 710 Inlägg

Hej o välkommn til Garaget.
Innan nästa post, försök läs reglerna gällande rubiken och hitta på något mer beskrivande.
Du riskerar annars att få din tråd låst.
Jag fixade till den denna gång.

mvh moderator

MVH Jonas
..............
jonTe
22 februari 2016 · 5 710 Inlägg

För att kunna ge vettiga tips behöver man veta effektmål och budget.

mvh jonTe

MVH Jonas
..............
AeroThomas
22 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej
Ok, jag var kanske lite fåordig otydlig men jag gör ett nytt försök.
Motorn har gått ca 33000mil men drar igen olja och verkar helt ok men toppen är nog läck på något vis, får lite olja i kylarevattnet.
jag har haft den i många år och tänkte göra en "sommarbil" av den och vill då fixa till motor och växellåda med ev diff. Tänkte fixa till motor och ta ut ca 350hk/400hk. Tänkte se om man kan hitta en färdig motor eller alt renovera men då får jag byta turbo också så allt är en kostnadsfråga. Tänkte då även göra något åt växellådan för att få nytta av effekten. Målet är inte att burnouta eller som streetbil utan mer som en kul sommarbil som ska vara i toppskick förövrigt. Har väl ingen budget så men det måste vara rimliga pengar. Detta är ett projekt som får ta lite tid.
Söker någon som skulle kunna renovera, förstärka lådan och montera en diff alt köpa en bättre begagnad färdig låda.

LocKtar Herr
22 februari 2016 · 1 722 Inlägg

Du tänker alltså lämna bort jobben? Skicka en låda på renovering är inte billigt.  hoppas du har koll på hur mycket deg du slänger ner i en bil från 96-. smile lycka till!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
VirreEriksson
23 februari 2016 · 1 301 Inlägg

Ska försöka ge dig en liten sammanfattning!
Om du misstänker topppackning(olja i vattnet) är det bara att fixa till de först innan du trimmar.
För den önskade effekten hade iallafall jag satsat på en renoverad fräsch motor. Antingen köpa begagnad eller renovera din nuvarande. Gör man jobbet själv och endast lämnar väg toppen på planing får du en bra motor för ca 10,000kr.
Ska du köra bensin eller e85?
Vid e85 och de effekterna är det ett måste med T7 stålpackning och svarvaav kolvarna då förbränningstrycket är högre vid e85. Skulle även rekommendera detta vid körning på bensin, men inte ett måste under 400hk.

Om du vill kunna gasa på rejält och få NER hästarna i backen är en låda med diff ett måste.
En begagnad låda med Quaife/Sellholm brukar gå på ca 10-14,000kr

En chassiuppdatering är välbehövligt vid dessa effekter,  lite nya bussningar och ev stötdämpare om nuvarande är slitna. Även motorkuddar är nästan ett måste om bilen gått såpass långt som du skriver.

Nedan är ett exempel på setup, och skriver även ut cirka nypris. Givetvis går det att komma billigare undan om man köper kinagrejer / begagnadt,  men personligen köper jag helst nytt.

2,3T 400hk på E85.
Renoverad motor - 10,000~
3" avgas helsats - 6500~
19T turbo / gt28 - 6500-10000~
Låda med diff , 10-25,000~
630cc (bensin) / 875cc (e85) spridare 2500~
3 bar mapsensor 600~
Koppling, aeroplatta med sinter 3000~
Walbro 255 eller motsvarande 1000~
ALU ic, 2000~
Chassiuppdateringar 5-10,000
Mappning av firma tex Nordic. Priser varierar men räkna med iallafall 4-10,000 för en seriös mappning.

Något som är oklart? smile

AeroThomas
23 februari 2016 · 4 Inlägg

Hej
Tack för utförligt svar.
Visst det blir summor som rusar iväg men jag är ju beredd att lägga lite för att få den ordning i ett bra skick.
Pris på en begagnad låda med diff är vad jag nog beredd att spendera på, det är inget man själv kan göra, inte jag i alla fall
Motor E85 är jag lite tveksam över, i längden kan det nog bli svårt att få tag på E85!
Motor vet jag inte men helst avvaktar jag nog och ser om det dyker upp något begagnat.
Koppling vad ska det vara, man ser både 4 puckad och 6 puckad
Byter man IC till en större men får det plats eller måste man flytta ändra på något, har du några mått på IC som man kan få dit?
Ang turbo är det något alternativ att svarva upp till 19?
Behöver man göra något åt toppen såsom fräsa upp portarna eller hårdare fjädrar?
//Thomas

Senast redigerat av AeroThomas (23 februari 2016)

jonTe
26 februari 2016 · 5 710 Inlägg

Bättre/billigare du köper min bil smile Den är ju typ det du vill ha .

Att bygga är jääääkligt dyrt och man bör försöka räkna på vad det målet man har kommer att kosta.
Ta den summan och lika lite på vad man får färdigt istället.....50.000 på fickan och köpa en 9000. Då får du en riktig dräpare.

AeroThomas skrev:
Byter man IC till en större men får det plats eller måste man flytta ändra på något, har du några mått på IC som man kan få dit?

IC:n på 9000 är stor. Större yta behövs inte men det finns bättre IC än original men som ändå passar på originalplats. Mitt tips är att köpa en sådan.

AeroThomas skrev:
Ang turbo är det något alternativ att svarva upp till 19?

Kan det vara men det blir nog lika dyrt som att försöka hitta en färdig. Sedan kan man ju fundera på om du vill ha 6# avgashus som du har nu eller ett nummer större vinklat eller rakt 7#.

AeroThomas skrev:
Behöver man göra något åt toppen såsom fräsa upp portarna eller hårdare fjädrar?

Nej, inte till den effekten du tänkt dig.


mvh Jonas

MVH Jonas
..............
AeroThomas
3 mars 2016 · 4 Inlägg

Ja tyvärr kan det bli dyrt men jag tänkte se om man kunde få fatt på begagnade grejor. Jag har redan en 9000 aero -96 som jag har haft i många år som bruksbil men har nu lagat rost och bytt skärmar och huv så den är rostfri nu så att säga. Tänkte göra den i ordning som en trevlig sommarbil.
Har du tips på någon som kan meka saab lådor så är jag intresserad av att komma i kontakt med.
Är E85 drift något att satsa på, tror du eller är det något som kommer att försvinna?
Din bil ser trevlig ut och vad jag förstår så är det lite power i den oxå.

Senast redigerat av AeroThomas (3 mars 2016)

jonTe
4 mars 2016 · 5 710 Inlägg

AeroThomas skrev:
Har du tips på någon som kan meka saab lådor så är jag intresserad av att komma i kontakt med.

JohanH i Borlänge är duktig och har gjort min låda. PM:a om du vill ha hans kontaktuppgifter.

AeroThomas skrev:
Är E85 drift något att satsa på, tror du eller är det något som kommer att försvinna?

Svårt att säga, tror inte det försvinner än på några år iaf.

AeroThomas skrev:
Din bil ser trevlig ut och vad jag förstår så är det lite power i den oxå.

Jodå, den går bra. Inget herrejösses men tillräckligt för ban/slalomåka där man behöver brett register.

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang