23 februari 2016
Trådstartare
All hjälp uppskattas men vänligen läs hela inlägget innan du kommenterar.
"Korta" historien:
1. Värmen i kupén försvann, klassiker.
2. Bilen gick varm.
3. Kollar pump, ser bra ut.
4. Köper en ny termostat, problemet försvinner och bilen går bra i ca 5 mil.
5. Bilen blir varm, generatorn har glidit ner p.g.a slarviga tidigare ägare, remmen är helt slut,
övre kylarslang-ingången sprack, allmänt kaos i motorutrymmet.
6.Köper och byter till en beg. e36-kylare, byter även 2 slangar, ny rem, skruvar som en man.
7. Ställer mig som ett retard upp mot ett berg så bilen nästan tar i backen bak, luftar och fyller med vatten.
8. Det fungerar ett tag tills det bara sprutar ur ånga ur luftnippeln och bilen går upp i temp.
9. Jag slängar av toppen och skickar in på provtryck, dåliga resultat.
10. Jag jagar en ny topp i x antal veckor, hittar en från en -79, ses igenom av firman, dock ej provtrycks, men planas.
11. Ny topplockspackning på, nya toppen på enligt konstens alla regler, sprillans ny vattenpump ifall att. Nya insugs och grenrörspackningar
12. Fyller på vatten, luftar. Bilen vill fortfarande gå upp i temp och det bara trycks ut ånga ur luftnippeln. Vattennivån sjunker men vattnet tar inte vägen någonstans.
Har ej låtit bilen gå för varm, inget vatten i oljan och inga avgaser i vattnet.
Vad i helvete finns det mer att göra? Läste någonstans att det ska komma bra mycket ånga innan det kommer vatten, stämmer detta? Och hur mycket då egentligen? För att jag har svårt att tro att det finns såhär mycket luft i systemet. Cirkulerar inte vattnet som det ska? Ska jag fylla på lite vatten i alla slangar och efter det lufta för att få igång cirkulationen? Har till och med verkligen pressat in vatten med luftnippeln ur så det bara spruta i hela garaget för att trycka runt skiten.
Kylaren läcker LITE nertill där jag pluggat igen en ingång jag inte behövde, är detta nog för att få in luft? Det rinner väl snarare ut vatten än dras in luft? Eller har jag bara sån jävla otur att den nya toppen var sprucken trots att killen sa att den ser hel och fin ut? Den nya beg. kylaren som spökar?
Hjälp uppskattas!
Senast redigerat av JimmyBerglind (23 februari 2016)