Arbetsflöde ta bort ytlig rost och måla så att det håller

Dextre
28 februari 2016 · 152 Inlägg

Jag har en Volvo S60 -01 och den har bara ett exteriört problem:

http://forumbilder.se/F8V93/dsc-0070.JPG?width=150

Det ser lite värre ut än vad det är. Det är framdörrens nedre främre hörn och lacken har bubblat upp lite. Det har inte rört sig in under lister vad jag kan se och är inte mer än på den skärmen. Ingen annanstans. Så det jag har nu är:

Våtslippapper
En sådan där trissa för borrmaskin som ser ut som stelnad stålull med asfalt i.
Hagmans zinkfärg
Jag behöver köpa färgen som hör till bilen (silver 426)

Frågorna är:

Behöver man något mer?
Vilken rengöring behövs innan och efter man slipad bort rost/bubblig lack?
Hur många lager primer bör man lägga på?
Måste primern torka hela 24 timmar innan nästa lager?
Hur många lager bättringfärg bör man lägga på?

Jag har lagat rost på liknande sätt på min gamla bil. Då var problemet att lacken helt enkelt sprätte bort efter tvättar och dylikt. Det skulle jag vilja undvika men rosten höll sig borta under så underbehandlingen verkar har varit bra.

Senast redigerat av Dextre (28 februari 2016)

Cupra_
28 februari 2016 ·

Jag har ingen jättestor erfarenhet av rostlagning.. Men jag skulle skippa Volvos färg och köpa riktig 2k-färg hos en lackfirma. Jag lackade en uppsättning fälgar med det och det höll kanon mot både avfettning och högtryck. Viktigast av allt är väl att du verkligen får bort all rost och sen fort på med rostskyddsfärg.

Nybergrobin
28 februari 2016 · 2 378 Inlägg

Börja med att plocka bort listen samt innerskärmen. Tvätta sedan noggrant med thinner överallt där du ska slipa.
När allt är plåtrent så lägger du en riktig expoxigrundfärg istället för sinken. Utanpå detta så lägger du slipgrund som sedan skall slipas riktigt noggrant innna lack.
Sedan lackar du med riktig 2k billack och ingen bättringsfärg.

Du använder riktigt grundfärg istället för zink tack vare bättre rostskydd samt att grundfärgen inte krackelerar lika lätt ifall du råkar slipa igenom slipgrunden. (kan bli ett helvete om du börjar att mixa 1k och 2k i arbetet)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang