Hjulbultar med rostig skalle. Hur göra?

krakus
28 februari 2016 · 360 Inlägg

Jag har 20 styck rostiga hjulbultar. M14x1.5/21mm.
Gängan är ok. Skallen ren rost. Hur skulle ni göra? Hammarlack?

Cupra_
28 februari 2016 ·

Jag hade nog köpt nya.. Alternativt slipa bort så mycket det går och se hur de ser ut utan rost. Att måla på rosten blir ju knas när du ska använda dem sen ändå.

krakus
28 februari 2016 · 360 Inlägg

Att satsa 800 var fjärde år på bara bultar känns konstigt...

Cupra_
28 februari 2016 ·

krakus skrev:
Att satsa 800 var fjärde år på bara bultar känns konstigt...

Ja men när du säger helt rostiga så tolkar jag det som att mest är kex.. Och om du målar på den lösa rosten kommer ju färgen bli förstörd så fort du sätter en hylsa där på.
Mina är i något rostfritt material.. Kanske kolla nåt sånt istället då?

krakus
29 februari 2016 · 360 Inlägg

Rostfritt? Visste inte ens att de finns i det materialet. Ska kolla. Tack.

REJ
29 februari 2016 · 89 Inlägg

Lägg undan 17kr/månad i 4 år så har du till nya bultar vart fjärde år. Får t om 16kr över.
Har man bil ska man inte snåla. Köp nytt.

Maxen Teknisk
29 februari 2016 · 328 Inlägg

Deception skrev:

krakus skrev:
Att satsa 800 var fjärde år på bara bultar känns konstigt...

Ja men när du säger helt rostiga så tolkar jag det som att mest är kex.. Och om du målar på den lösa rosten kommer ju färgen bli förstörd så fort du sätter en hylsa där på.
Mina är i något rostfritt material.. Kanske kolla nåt sånt istället då?

krakus skrev:
Rostfritt? Visste inte ens att de finns i det materialet. Ska kolla. Tack.

Att hjulskruvar skulle finnas i rostfritt stål finner jag högst osannolikt. En gänga i rostfritt stål kommer p g a sin hårdhet att dra sönder det material som den gängas in i (om inte hjulnaven också är i rostfritt stål).

Man brukar få vad man betalar för. Köper man billiga hjulskruvar på exempelvis Biltema är inte ytbehandlingen den bästa och rosten kommer som ett brev på posten. Satsa hellre på lite bättre kvalitet (dyrare) så håller det bättre i längden.

En budgetlösning för TS är att gå loss med en roterande stålborste på skruvskallarna och sedan använda lite sprayfärg i silverkulör. Visst kan det försvinna lite av färgen vid åtdragningen, men toppen av skruvskallen klarar sig förmodligen ganska hyggligt och det är ju den som man ser mest av när hjulet är monterat.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Cupra_
29 februari 2016 ·

Jag vet inte exakt vad mina hjulbultar är tillverkade av men det finns inte en tillstymmelse till rost trots att den gått 4-5 vintrar på saltade vägar..

krakus
29 februari 2016 · 360 Inlägg

Mina är original MB från 2011. Skruvarna är som nya utom skallen. Tydligen ytrost har jag nyligen fått veta. Och troligen rostade så,pga för starka felgrengöringsmedel. Jag har fått tips att köra lite med stålborste och sen med Hammerlite i spray.

En bekant gjorde så med egna för några år sen. I svart. Ser ut som nya.

Synd det inte finns i rostfritt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang