Hej!
Jag är sugen på att köpa min första bil, har haft körkort länge men har inte haft ekonomi eller behov förrän nu. Jag är helt okunnig och behöver hjälp.
Det jag söker är en liten, bensinsnål bil, gärna låg skatt och försäkring. Ska vara enkel att parkera i stan och kommer att köras i stadstrafik främst, eller rättare sagt mest på Essingeleden, kortare sträckor om ca 1 mil några gånger i veckan. Vilken bil skulle ni föreslå? Jag vill, som många andra, ha ett problemfritt bilägande och jag kan som sagt ingenting och kommer behöva lämna in på verkstad för varenda småfel.
Om jag köper en bil inom kort är min budget omkring 25 000. Det räcker inte så långt har jag märkt. Därför har jag funderat på alternativet: att vänta ca ett år så att jag hinner spara ihop till en nyare bil, typ 1 år gammal. Men jag är otålig och vill ha en bil helst igår, även om jag förstår att det senare alternativet är det mest förnuftiga.
Så nu behöver jag hjälp:
1. Vad ska jag köpa för bil?
2. Ska jag använda mina 25 000 och köpa en bil på stört eller vänta och köpa en nyare?
Tack för hjälpen!
TL;DR
Okunnig person vill köpa en liten, billig, problemfri bil. Köpa nu för 25 000 eller köpa en för 100 000 om något år?