VW GOLF 1,6 FS1 -04 Hackar när kall, varvar segt när varm

meriax
5 mars 2016 · 12 Inlägg

Hej.

Som sagt bilen hackar en del när man kör under 2000 varv när den är kall, sedan när den blivit varm är den väldigt seg att varva och svarar dåligt på gasen.

På 6ans växel kommer den inte upp över 105km/h / 2700 varv.

Oljelampan visade rött och pep i någon sekund men slocknade sedan, finns dock olja.

Någon som vet vad det kan vara ller vad jag kan kolla för att ta reda på problemet?

Tack

spillolja
5 mars 2016 · 4 031 Inlägg

felkoder avlästa ?

Skulle kunna vara vevaxelgivaren

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
meriax
5 mars 2016 · 12 Inlägg

Nej inte kollat några felkoder, har inget sådant verktyg tyvärr.

spillolja
5 mars 2016 · 4 031 Inlägg

Köp en u281 på ebay
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 … p;_sacat=0

med denna kan man läsa felkoder för motor, ABS ocg SRS

men man kan även använda en ELM327  tillsammans med en dator   finns för kaffepengar på ebay

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Johan_N
5 mars 2016 · 30 Inlägg

Har varit med om ett liknande problem med en Golf 5 1.6 -2005. Det visade sig att det hade blivit fel i vevhusventilationen. Oljelampan kunde lysa kort när man startade motorn kall vid kallt väder och motorn var väldigt seg. Försökte att gasa ur lite mer och efter en tid släppte det och bilen gick bättre. I samband med service på verkstad kort därefter kunde man konstatera att vevhusventilationen hade gått sönder.

meriax
6 mars 2016 · 12 Inlägg

Liten update.

Idag funkade bilen bra när jag startade den och körde i stan. Låg som högst i 70 och allt rullade på.

Men.. Sedan när jag drog ut på landsvägen och kom upp i 80-90 så blev bilen helseg igen och fortsatte så i 10-15 min tills jag kommit hem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang