Volvo Titan Turbo (L495) 1961 Trailerdragare + Tanktrailer 1964 ( Tidsenlig Renovering)

En helrenovering av lastbil och tanktrailer. Förvänta inga proffs verk, utan är en simpel hobby meckare. Gör det bästa jah kan utav de verktygen och tillgång jag har. Minne efter min far och förhoppningsvis kunna åka på lite veteran rallyn framöver
  • 217 Följare
  • 649 853 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juli 2022
Kx5
4 september 2017 · 1 277 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Har såna böcker på Scania 141 ovärderliga..

joo:) då börjar ju ha en aning om va allt är och hur det sitter,eller ska sitta..har en själv till motorn men inte resten!

Kx5
5 september 2017 · 1 277 Inlägg

Har varit en´sväng på bilprovningen i Mariestad som ska ha hand om min regbes av draget när det är dags. Då jag hade en hel del frågor. Han som skulle eventuellt ha hand om det sa att han kan inte godkänna något förräns han ser det i hallen. Men han gav mig endel info om hur man ska göra.

Draget är okej vbg 200.

Dragbalken måste vara tidstypisk för vbg 200 draget.

Gavelsatsen kan man göra en egen..men den måste vara bultat både i ramen och dragbalken. Så alla kärror eller släp som väger över 2 ton måste det vara bultat ovasett. FÅR inte vara svetsat om det är över 2 ton.

Han sa inget heller om bred på gavelsatsen utan det går bra och göra en egen.

Så sammanfattningsvis så e det ett vbg 200 drag-Tydstypisk dragbalk till vbg 200- Gavelsats som e bultat uppe i ramen och nere i dragbalken- samt intyget. Då sa han att de skulle gå eller finnas hopp om det. Men han kan inte ge nåt konkret svar förrän han såg det i hallen.

Så detta e närmaste jag kan komma.. Så e bara göra som han anser i den mån..och sen hoppas på han går igenom när det väl e dags!

Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Hej grabbar..har nu hänt lite stora grejer på G..fick tag på Alviks trafik i Luleå efter mycket om och men.. De hade ägt min titan 1963 och några år framöver. Samt den informationen jag fick överstämmer med de aningarna jag haft. Bilen har varit en trailerdragare från början. Som gått med tank trailer. Det gjorde den ialafall hos Alviks trafik.

Min holländska kompis har en själv, åh hans e 4400 m.m mellan hjulen, och det är min också..
http://forumbilder.se/G9I1N/18216602-1524103297641501-6815715078922309903-o.jpg

Har nu frågat lite folk m.m om denna ide, Min plan eventuellt är att bygga om den till trailerdragare istället som den va original. Sparar en hel del jobb och pengar på det. Samtidigt slipper jag skatten på jiggen,har man trailer så går skatten via dragbilen om jag fatta det hela rätt? Dessutom slipper jag även problemet med vbg kopplingen och allt sånt..för de går inte att genomföra om man inte vill förlänga ramen. En vändskiva e ju mycket lättare att montera enligt mig.
Sen går jag i tankarna att montera en sovhytt istället,vet nånsom har en sovhytt till salu?..så får efterforska i detta. Hitta också en lämplig tanktrailer på blocket i boden..men det e bara funderingar.. här e 2 bilder,en på tanktrailern och en på en bil hur det kan se ut i slutet eventuellt.
http://forumbilder.se/G9I1N/3r334.jpg
http://forumbilder.se/G9I1N/dscf9873.jpg

måste ju fråga ni tycker också? e detta en dum ide? bryter också lite mönstret då många i Sverige har nästan bara tippbilar..men den stora viktiga delen e ju att de varit en dragare original. Men det skulle spara mig en jävla massa bekymmer och jobb.. även om det e mycket jobb med det andra..men det är mindre jobb än vad detta är.

Sen e det jävligt fräckt med en trailerdragare och tanktrailer bakom big_smile

Aronson
6 september 2017 · 912 Inlägg

Jag röstar för trailerdragare med tanktrailer,riktigt häftigt.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Aronson skrev:
Jag röstar för trailerdragare med tanktrailer,riktigt häftigt.

tack för din åsikt:) jaa det sparar mig en hel del jobb, dessutom får jag inte heller ihop vbg kopplingen lagligt utan att förlänga ramen, åh de kostar skjortan och krävs en hel del.

Sen va bilen faktiskt en trailerdragare original och inte som den är nu:)

volvoqq Lastbilsmekaniker
6 september 2017 · 5 127 Inlägg

Går ju att skaffa en tipptrailer också wink

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2017 · 26 111 Inlägg

Aronson skrev:
Jag röstar för trailerdragare med tanktrailer,riktigt häftigt.

Jaaaaaa!
Toppenidé!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

volvoqq skrev:
Går ju att skaffa en tipptrailer också wink

jaa det går ju:) nu vet jag ju dock inte hur vanligt det va med tipptrailer på 60 talet. Men tänkte spara hydralpumpen och ta bort kranen. Sen kan du ju koppla va som ..maskintrailer m.m

Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Mack skrev:

Aronson skrev:
Jag röstar för trailerdragare med tanktrailer,riktigt häftigt.

Jaaaaaa!
Toppenidé!

Hehe motivera din anledning till det svaret du gav?:smile

Bob-Miller
6 september 2017 · 1 306 Inlägg

Dragbil me trilern på bilden,,utan tvekan.....såå stål-fräckt..

Mack Forum- och sitemoderator
6 september 2017 · 26 111 Inlägg

Kx5 skrev:

Mack skrev:

Aronson skrev:
Jag röstar för trailerdragare med tanktrailer,riktigt häftigt.

Jaaaaaa!
Toppenidé!

Hehe motivera din anledning till det svaret du gav?:smile

Därför att jag alltid haft en förkärlek för just tankbilar..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/large/544828_cmli4c.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Dragbil me trilern på bilden,,utan tvekan.....såå stål-fräckt..

tack bob:) kul att ni håller med..smile

Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Mack skrev:

Kx5 skrev:

Mack skrev:

Jaaaaaa!
Toppenidé!

Hehe motivera din anledning till det svaret du gav?:smile

Därför att jag alltid haft en förkärlek för just tankbilar..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/19631/large/544828_cmli4c.jpg

hahaha varför blir jag inte förvånad:)  joo kan hålla med dig faktiskt:)

Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Stora problemet i denna iden är att hitta en sovhytt! det e inte världens lättaste..också dyrt om man väl hittar en i bra skick! men man kanske har tur där också..om det e nån av er som vet något elelr har nån granne eller släkt,kontakt så kolla gärna!

Bob-Miller
6 september 2017 · 1 306 Inlägg

Vet var de står 2 fabriks nya hytter,men de väl inget du har intresse av...kronan gjorde några hytter på volvo viking till marinen ,de va som sovhytt,sök nån sån..

Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Vet var de står 2 fabriks nya hytter,men de väl inget du har intresse av...kronan gjorde några hytter på volvo viking till marinen ,de va som sovhytt,sök nån sån..

vet du va de ska ha eller ? för de säger att de kostar minst 20.000 för en sådan och jag tycker det e rätt mycket..får du ju för fan en hel lastbil nästan försmile men då e ju hytten inredd och klar:)

Bob-Miller
6 september 2017 · 1 306 Inlägg

detta e helt tomma hytter med ksp lucka i taket...pm till dig..

mattew
6 september 2017 · 350 Inlägg

Tankbil blir ju jätte ballt!!

Kx5
6 september 2017 · 1 277 Inlägg

mattew skrev:
Tankbil blir ju jätte ballt!!

hehe ja jag gillar det faktiskt och den har ju gått som det när den va ny:)

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
7 september 2017 · 1 366 Inlägg

Jag tycker att du ska satsa på dragbil med tanktrailer, just eftersom den har gått som en sådan och att det är som du säger, ovanligare :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang