1913
Sök

Volvo 740 gl -88 startar inte(bara tvär dog)

10 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#1
Tjenare, nu är det så att min Volvo bara dog när var och körde. Tände sedan på startgas men annars går den bara på startmotor och tuggar. Köpte ett nytt bränslepumprelä idag och testade inte att starta den innan de men när jag bytte den så gick den igång direkt. Sen var jag och körde någon timme och sen dog den exakt likadant som tidigare och startade inte igen. Det kommer inte någon bensin i retur slangen om man drar lös den och försöker starta... om man suger kommer det inte något heller, och ja jag har faktisk bensin  sad tankande fullt och mätaren står på nästan helt fullt fortfarande och de läcker inte bensin.
Slog lite lätt på pumpen som är under bilen men inget speciellt hände då heller...

möjligt att det är kabeln till pumpen som blir blöt och slutar att fungera? har funkat när det har varit minus ute men nu har det blivit blött och lite plus och det är då den har bara lagt av... Kört den mer än 10 mil nu när det har varit minus grader konstant men nu när det har blivit varmare och blötare snö och allmänt blött bara så har den dött...

Någon som vet vad som kan ha hänt?


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
8 mars 2016
#2
Det blir till att mäta om pumparna verkligen får ström, för du har väl 2 , och den ena är väl i tanken ?
Antingen kabelanslutning eller någon av pumparna strular och då bör man ha ett instrument för att mäta annars får man först okulärbesiktiga och sen chansbyta..
Rucka först på reläet för att se så det inte är dålig kontakt i botten allra först , eftersom det är enklast..
Du vet att man börjar med det enklaste först, va ..?roll
Senast redigerat av tommen1 (8 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#3
tommen1 skrev:
Det blir till att mäta om pumparna verkligen får ström, för du har väl 2 , och den ena är väl i tanken ?
Antingen kabelanslutning eller någon av pumparna strular och då bör man ha ett instrument för att mäta annars får man först okulärbesiktiga och sen chansbyta..
Rucka först på reläet för att se så det inte är dålig kontakt i botten allra först , eftersom det är enklast..
Du vet att man börjar med det enklaste först, va ..?roll

Joo, har försökt att rucka på reläet men ingen lycka än... hmm

Ska testa pumpen som är under bilen och se om den funkar eller inte, värkar ju som att den inte pumpar. Har kollat alla säkringar som har med någon av pumparna att göra och alla dom var då hel...


6 551 Inlägg
8 mars 2016
#4
Hej!
Antar att du har två pumpar ,precis som 87:an har. Den bakre pumpen pumpar fram soppa till den främre under förarstolen.
Har du alltså mindre soppa i tanken än ca halvfull och bakre pumpen inte funkar så får främre pumpen inte soppa. Mer soppa i taken och det rinner fram till främre pumpen trots att bakre inte funkar.
Har du tankat fullt och motorn  inte startar så kan det bero på att främre pumpen inte funkar eller att hallgivaren inte funkar.


10 Inlägg
8 mars 2016
Trådstartare
#5
jaka54 skrev:
Hej!
Antar att du har två pumpar ,precis som 87:an har. Den bakre pumpen pumpar fram soppa till den främre under förarstolen.
Har du alltså mindre soppa i tanken än ca halvfull och bakre pumpen inte funkar så får främre pumpen inte soppa. Mer soppa i taken och det rinner fram till främre pumpen trots att bakre inte funkar.
Har du tankat fullt och motorn  inte startar så kan det bero på att främre pumpen inte funkar eller att hallgivaren inte funkar.

Jag ska testa byta pump och se vad som händer, jag antar att den övre pumpen funkar då den har gått lika bra när det har varit låg tank och full tank. Ska testa byta den. Annars testar jag det du säger, Hallgivaren.  Tack så mycket smile


10 Inlägg
9 mars 2016
Trådstartare
#6
sorry for dubbel post.

Den startade nu när jag bankade med en skruvmejsel på bränslepumps reläet, vad i helvete säger jag


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 mars 2016
#7
Du köpte ett nytt bränslerelä..
Var har du den ?
Kolla kontakterna i botten under reläet först så dom inte har särat på sig eller i värsta fall att lödningen släppt på dom på undersidan..roll
Du kan ju börja värma lödkolven lite lätt..tongue
Och som jag sa , man börjar med det lättaste och billigaste först..
Det svårare tar man först senare..cool
Senast redigerat av tommen1 (9 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

10 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
#8
tommen1 skrev:
Du köpte ett nytt bränslerelä..
Var har du den ?
Kolla kontakterna i botten under reläet först så dom inte har särat på sig eller i värsta fall att lödningen släppt på dom på undersidan..roll
Du kan ju börja värma lödkolven lite lätt..tongue
Och som jag sa , man börjar med det lättaste och billigaste först..
Det svårare tar man först senare..cool

Detta måste vara ett dåligt skämt sad

Den gick fint i några timmar när jag kommer in på statoil och ska prata med några polare dog den. Startade inte något mer under kvällen....   Vi tjuv kopplade pumpen och den surrade. Vi slog på reläet, vi kollade tändstiften... men inget resultat.. sen när jag kommer hem idag och vrider om nyckeln så startar den och går att göra i några minuter sen dör den igen och startar inte något mer exakt likadant som alla andra gånger. Fattar inte mycket av det som händer...


6 551 Inlägg
10 mars 2016
#9
Hej!
Som jag sa förut!
Byt  hallgivaren! Den sitter baktill på motorn!


10 Inlägg
10 mars 2016
Trådstartare
#10
jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sa förut!
Byt  hallgivaren! Den sitter baktill på motorn!

Hört att varvräknaren ska vara helt död vid försök av start, den hoppar lite när jag försöker starta den. Som jag har läst det ska den inte röras alls om hallgivaren inte funkar hmm


6 551 Inlägg
11 mars 2016
#11
Hej!
Det drösar av gamla 740:or på skrotarna. Ta en hallgivarplatta och pröva. Det ä ju så enkelt att byta.



Sök