3309
Sök

Startproblem SAAB 9-5 SE KOMBI 2.3T S 2001

672 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
har blivit med en rysare, bilen startar går fint som bara den, och går att köra hur länge som helst, när man stängt av tex för tankning osv,   snurrar inte startmotorn,  får stå några timmar och (kallna) då startar den hur fint som helst igen,  har fått nån hint om en annan tråd här på forumet att det kan vara immobilizern! nån som sitter på lite info om detta?

"Väx inte upp! det är en fälla"

1 787 Inlägg
20 mars 2016
Det är klassiska symptom på vevaxelgivaren.

672 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Det är klassiska symptom på vevaxelgivaren.

borde kanske ha skrivit det, förra ägaren bytte den på saabverkstad! och för det borde ju startmotorn snurra?

1 787 Inlägg
20 mars 2016
Men då borde du få meddelande i SIDen om att nyckeln inte accepteras och spärren stänger av bränslepumpen, inte startmotorn. Kolla strömanslutningar, sen solenoid kanske.

1 787 Inlägg
20 mars 2016
Om det är en automat kan det vara växellägesgivaren också. Det hade jag problem med på en och då fick jag med ena benet utanför bilen gunga bilen fram och tillbaka medan jag drog i växelväljaren.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
20 mars 2016
Jag slänger in mitt gamla beprövade tips..
Köp kylspray vet jag, om du nu inte hittar felet enligt ovanstående tips dvs..
Sen är det bara till att brassa på misstänkta varma tänddelar..
Senast redigerat av tommen1 (20 mars 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

672 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
tack för tipsen, ska ta o bygla start motorn först o främst, och displayen visar inget om nån nyckel
men den svarar när den sitter i och jag trycker på knapparna, låset funkar alltid också

Sök