Renault Clio 1.2 -00 Fel på startspärr..?

amadeus22
6 april 2016 · 20 Inlägg

Hej!


Ett tag har min bil varit lite halvsvår att starta då den röda startspärrlampan blinkar när jag drar runt tändningen. Startmotorn går runt och startar innan den lägger av direkt efter. Så har det varit ett tag men har ändå lyckats få igång den till slut. Idag var den dock bestämd ej medgörlig då den vägrade starta trots flertalet försök.

Alltså; Den röda startspärrlampan blinkar och slutar inte blinka som den ska när jag försöker starta bilen. Värt att notera är att fjärrnyckeln har blivit svårare att låsa upp bilen med (Dvs jag har fått trycka ner knappen hårdare för att få den att låsa upp/låsa). Startmotorn går runt utan problem. Finns det någon som har erfarat samma problem eller vet hur man ska gå tillväga?
Verkstad lär det bli i vilket fall - Men kan mindre (läs billigare) verkstäder lösa ett sånt här problem eller måste man ta sig till en auktoriserad verkstad?

Tacksam för svar.

MVH
Amadeus22

moparfarmer österbybruk
7 april 2016 · 267 Inlägg

Byt batteri i nyckeln, har du en extra nyckel?, prova lås och lås upp bilen innan du startar,  en polares Renault megane 99 måste låsas och låsas upp innan start.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Kvantfysik
7 april 2016 · 65 Inlägg

Clion du har behöver inte låsas/låsas upp innan start, problemet du har kan jag rätt säkert säga i att själva immobilizer delen i nyckeln har blivit kass. så en ny nyckel är såfall det som behövs!

amadeus22
7 april 2016 · 20 Inlägg

Hej!

Tack för svar. Hade en mekaniker som kollade på bilen idag och precis som du skrev Kvantfysik så trodde han till 90% att det var chippet i nyckeln som inte kan avläsas av bilen, därav nekas start. Ska kontakta auktoriserad verkstad imorgon och se vad det går på med ny nyckel samt programmering av fjärr och så vidare. Mindre kul!

MVH
Amadeus22

Kvantfysik
7 april 2016 · 65 Inlägg

Ja det är desvärre inte helt ovantligt på dessa bilar nu när dom börjar komma upp i ålder, om jag inte missminner mig så går en sån nyckel med inprogrammering på mellan 1500-2000kr. men hör av dig till närmaste renaultverkstad så får du ju verkligen veta priset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang