4353
Sök

Mitsubishi Carisma 1,8 gdi -98 - Startar ej när motorlampan lyser?

5 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
Godmorgon!

Har ett fruktansvärt irriterande problem på min älskade carisma och nu tänkte jag om ni kanske kunde hjälpa mig att hitta problemet!

Problemet består i att bilen när som helst kan få för sig att inte starta, dem gånger bilen inte startar så lyser motorlampan. Jag kan då stänga av och på tändningen ett par gånger tills att jag ser att motorlampan inte längre lyser och då startar bilen som en klocka! Ibland kan det räcka med 1-2 gånger och ibland kan jag behöva krångla i flera minuter.

Om jag jordar stift 1 i obd-uttaget vid ett tillfälle då bilen inte vill starta får jag felkod 44 (Ignition coil (cylinders #1 & #4) fault.)
Eftersom bilen går helt perfekt när den väl går borde jag väl kunna utesluta dåliga tändspolar?

Lite info:

* När bilen väl startar så går den som en klocka, inga fel märks.
* Väder och temperatur spelar ingen roll, felet uppstår både på under vinterns kallaste månader och sommarens varmaste.
* Vid dem tillfällen motorlampan lyser och man försöker starta bilen så går startmotorn men den tänder inte.
* Om jag när motorlampan lyser "kör" bilen en liten bit framåt på startmotorn och sedan vrider av och på tändningen igen så brukar bilen oftast starta direkt, detta kan dock bestå i ren tur dem gånger jag har provat.

Min egna slutsats är att det kan röra sig om en dålig kamaxelgivare eller tändmodul, eller är jag helt ute och cyklar då? Vad bör jag testa att byta först?

Några andra förslag på felsökningsåtgärder?yikes

Notera att jag är en riktig idiot när det kommer till bilar, så pedagogiska svar önskas! wink

951 Inlägg
7 april 2016
jag hade ju bytt tändkablarna och tändstiften och raderat felkoderna sen därefter hade jag felsökt resten smile

5 Inlägg
7 april 2016
Trådstartare
andreas_1996 skrev:
jag hade ju bytt tändkablarna och tändstiften och raderat felkoderna sen därefter hade jag felsökt resten smile

Hej! Tack för svar! smile Är som sagt ingen expert, men skulle inte dåliga tändkablar/tändstift resultera i att bilen gått sämre även vid drift? Eller finns där något som mäter något på tändstiften/kablarna innan man försöker starta bilen?

Felet är ju ganska direkt: Antingen startar inte bilen alls, eller startar bilen perfekt och går som den ska.

951 Inlägg
7 april 2016
jo det kan hända det med , men oftast brukar det bli att den rar mer och kanske inte har den kraft som den ska ha smile jag rekomenderar att du byter tändstiften eller någon du känner som är haj på  fixa bilar hjälper dig med det smile glöm ej tändkablar big_smile

5 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
Okej!

Någon annan som har tankar? smile

1 787 Inlägg
8 april 2016
Jag tror jordfelsnisse har varit på din bil.

5 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Jag tror jordfelsnisse har varit på din bil.

Berätta mer?

Ingen annan som har åsikter om mina tankar om tändmodul eller sensor?

6 269 Inlägg
9 april 2016
Jag tror mer på tändmodul eller kamaxelgivare än tändstift och tändkablar i alla fall. Prova att ta lös kontakterna till dom och sätt tillbaka, det kan vara glapp. Eller så kan du prova att knacka på dom försiktigt med en skruvmejsel eller liknande.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 april 2016
Jag undrar vad batteriet visar i vila och om det är gammalt och om anslutningarna är fasta och friska..
Och jag tror även på jordfelsnisse som nämnts tidigare..roll
Senast redigerat av tommen1 (10 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:
Jag tror mer på tändmodul eller kamaxelgivare än tändstift och tändkablar i alla fall. Prova att ta lös kontakterna till dom och sätt tillbaka, det kan vara glapp. Eller så kan du prova att knacka på dom försiktigt med en skruvmejsel eller liknande.

Provade koppla loss "cam position sensor" och ingen motorlampa lyser, därmed kan den uteslutas. Ska kolla upp tändmodul!

tommen1 skrev:
Jag undrar vad batteriet visar i vila och om det är gammalt och om anslutningarna är fasta och friska..
Och jag tror även på jordfelsnisse som nämnts tidigare..roll

Har tänkt lite i banorna på batteriet, men då borde det ju vara mer konstant fel? Jag kan ju få felet, köra startmotor och annat en hel del och därefter få motorlampan att slockna och kunna starta bilen utan problem. Hade det varit ett dåligt batteri hade det ju varit svårare att starta den desto längre jag hållt på eftersom strömstyrkan då är ännu lägre.

Och några fysiska glapp i kablar eller kontakter tror jag inte heller på då felet kan uppstå när bilen står helt still, men också ordna till sig utan att någonting i bilen rört sig en millimeter (startmotor, motor etc.)

Hur börjar jag lättast kolla efter jordfel?

Problem med Mitsubishi starar ej
1 Inlägg
13 november 2016
Har samma problem med Mitsubishi carisma men min startar inte alls har hört att det kan vara startspärren som spökar.bilen ska felsöka s på en Mitsubishi verkstaden vi får väl se vad det är skälv tror jag att startspärren eller nyckelkodning.jag hör av mej när jag vet.
Senast redigerat av Narrong (14 november 2016)

Har problem med Mitsubishi,bensinpump bytt lika med filter bensin fram till motor
men vägrar starta men går på startgas.kan de ha något med startspärren att göra är en carisma 97.tacksam för svar☺

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 november 2016
Om du kan få skrället att gå med startgas en längre stund då bör det väl vara nåt med bränsletillförseln som krånglar.
Kan du kolla att bränsle verkligen kommer fram?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Forummoderator
18 410 Inlägg
13 november 2016
GDi-motorn har problem med igensotade spjällhus. När detta inte vill vara med så vill den inte starta och tänder lampan. Slår man på tändning och "hör ett elmotorljud" från maskinrummet så kan detta vara fallet. Mycket vanligt pga motorns konstruktion.

Sök