4289
Sök

Mazda Demio 1999 - Startar inte. Laddningslampa lyser under färd. Har bytt batteri.

4 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
20 500 mil

Hej. Laddningslampan började lysa under färd i måndags 4/4. Bilen gick inte att starta efter att den parkerats. Klickade bara när man vred nyckeln. Mycket korrosion kring minuspool på bilbatteriet. Rengjorde detta.

Bilen startades med startkablar onsdag 6/4. Åkte till OKq8 och gjorde avläsning av batteriet som tydligen var kaputt. Köpte nytt batteri och bilen startade.

Under kortare resor torsdag/fredag så lyste laddningslampan då och då i perioder, endast nån sekund åt gången. Idag lördag 9/4 så lyste den sporadiskt till en början för att sedan lysa konstant fram till parkering. ABS lampan började också lysa. Nu startar inte bilen igen. Den försökte lite grann första gånger jag vred nyckeln men nu är den helt tyst. Klickar bara.

Har tittat efter generatorremmen som ser ut att vara hel och sitta lagom spänt (?). När jag vrider tändningen så lyser batterilampan och andra lampor. Radion och fläkten verkade fungera normalt nu på slutet. De fungerade inte innan byte av batteriet.

Själva fästet som man sätter dit på minuspolen ser också riktigt slitet ut jmf med det på pluspolen. Som om det rostat borts en del. Så vad tror vi? Generatorn som lagt av?

Tack för förhand

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
9 april 2016
Ja, du bytte fel "grej", du skulle bytt generatorn istället..
Oerhört dåligt av q8 att inte mäta spänningen..
Inte alls konstigt att batteriet är dåligt om generatorn inte laddar..
OM du hade haft en mätare tillhands så hade du upptäck att generatorn inte lämnar 14 volt (+- 0,5 )likström när bilen är igång..
Är du händig så kan du kanske byta kolen själv om det är dom som gett upp..

Normalt sett kan man köra bortåt en timme utan generator, på ett nytt batteri , beroende på vad man har igång som strömslukare..
Sen när du är färdig att montera tebaks allting så rengör anslutningarna så du får rejäl kontakt ..
Sen åker du tebaks till q8 och läxar upp dom !
Senast redigerat av tommen1 (9 april 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
Tack för svar.
Ja misstänkte det. Batteriet såg ut som om det var från tidigt 1700-tal så det gjorde nog inget att det byttes.

Har tittat ut var generatorn sitter och det ser inte ut som nått jag bör ge mig på. Är det nån idé att låta verkstad kolla delarna av generatorn likt kablar, kol och laddningsregulator (har ingen aning vad dessa saker gör eller är) eller är det lika bra att beställa en ny generator till en verkstad på skruvat.se för utbyte?

Mvh

4 917 Inlägg
9 april 2016
Finns det laddningsregulator så byt den först för 17, annars kan det kosta mer än 1000lappen..
Man köper inte en ny till en gammal bil, utan man kör till skroten och ger från 500 och uppåt..
En ny kostar flera tusen..
Det är faktisk ganska enkelt att byta regulator eller hela generatorn.
När du kommer till skott och bestämt dig för vilket så ställ bara frågan här så får du svar inom någon timme..
Lämnar du in den så får du räkna med bortåt 3-5 tusen beroende på vem som hugger för sig värst..
Titta på youtube så ser du hur lätt det är..kolla efter alternator change..
Senast redigerat av tommen1 (9 april 2016)

4 Inlägg
9 april 2016
Trådstartare
Tack för tips. Kollade lite Youtube men känner mig tyvärr inte klokare. Bytte batteriet i veckan på egen hand och kände mig som Mulle Meck. Har sökt runt och får inte träffar på laddningsregulator så jag antar att det inte finns?

Det ser ut som att jag kan få denna https://www.skruvat.se/Generator-P23953.aspx monterad för 2700:- totalt. Det kan jag ta om det löser problemet. Frågan är väl om det är säkert att det löser problemet? : )

4 917 Inlägg
10 april 2016
Du kan faktiskt ta av generatorn själv och öppna den baktill för att kolla om kolen är uppslitna.
Skruva av baksidan så ser du om du klarar att byta eller ej.
Har gjort det på min egen och det var inget svårt.
Kolen kostar bortåt 300 kr och man kan köpa på nätet..
Slutligen får du även bevis på att det är kolen som är slut..
Denna modell verkar ha inbyggd regulator och inte som den gamla typen som satt  med 2 skruvar baktill på generatorn..
Senast redigerat av tommen1 (10 april 2016)

4 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
Okej, men det sitter ju helt omöjligt till? Långt ner bakom motorn. Har små däck så kommer inte in under bilen och har ingen möjlighet att höja upp den.

Har köpt multimeter nu och också en batteriladdare. Laddar batteriet i detta nu och tänkte försöka starta bilen om ett tag och se om det är högre spänning (?) när motorn är igång, då jag förstått det som att generatorn isf laddar batteriet?

4 917 Inlägg
10 april 2016
Ja, man sätter mätaren på 20 volt likström och mätar över polerna på batteriet.
Den  bör då visa 13,5-14,5 volt  och i övre delen om batteriet är lite urladdat..
Gör den inte det  , då lämnar generatorn för lite och batteriet kommer inte att laddas med följden att du bara kommer att kunna köra ca 1 timme sen stannar bilen..
Senast redigerat av tommen1 (11 april 2016)

Sök