3054
Sök

GOLF MK2 - Rök kommer ut baksida motorblock efter oljebyte

21 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
Hej alla kunniga!

Jag stack till GDS-hallen här i Västerås och bytte olja, filter samt oljeplugg på mk2:an. Det kom ut lite spill runtomkring oljelocket när jag hällde i w10-40:n. Kan det vara detta spill som har letat sig ner till de lägre delarna av motorns yttersida och nu eldas upp och skapar denna rök?
Kan tillägga att denna rök började att komma ur motorn direkt efter oljebytet.
Röken är som mest koncentrerad runt muttern som är inringad i rött, ser ut att komma från den(!?) eller under den.
Har även lite bilder för att visuellt försöka visa er problemet.
Luktar som fan inne i bilen när man kör. Luktar bränt någonting, ingen stickande lukt, snarare typ bränt gummi med en beskt efterlukt. ÄR det så olja luktar?

Tacksam för svar!
Har nämligen en lång Västerås-Sthlm resa att göra imorgon och vill helst inte att bilen haverar hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114702/114702-526a2f012406d8f9a3660cdfb4766782.jpg

21 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
ska fixa en videolänk...brb

21 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
https://youtu.be/pI-hLHj_Adc

filmat uppochner för att kunna nå ner med mobilen i motorutrymmet hmm Man kan se där det ryker i början samt i mitten av filmen

1 966 Inlägg
11 april 2016
Det finns några scenarion som kan ha uppstått här.
1. Du har spillt ut en stor mängd olja.
2. Du har bytt viskositetsklass.
3. Du har bytt från mineral- till del- eller helsyntet.

Vanligen vid byte från mineral till syntet är att läckage "uppstår". Läckaget fanns där innan, men synteten är 'finare' och det uppdagades inte förrän efter bytet. Det är inte viskositetsklassningen jag åsyftar, men jag kommer tyvärr inte på ordet.

Oavsett vad - gå på med högtryckstvätten. Därefter kör du nån mil. När du gjort det kan du ta en titt igen, är det oljehinna och rök kvar tyder det på läckage.

21 Inlägg
4 juli 2016
Trådstartare
ett väldigt sent svar, men tack för hjälpen smile
Det visade sig vara en ohygglig mängd med spill som orsakade det. Jag får panikhälla mindre nästa gång!

Sök