3634
Sök

Bromsar behöver pumpas upp

5 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Hejsan, ny här.

Har ett väldigt irriterande problem på min BMW m3 E36, 3.0 -95:a.

Efter att haft bilen i garage under vintern behöver jag varje gång jag vill bromsa först pumpa upp pedalen. Första nedtryckningen känns svampig och går långt ner innan det tar, andra blir det bättre och vid kanske 3:e är bromsarna helt normala igen. Släpper jag sedan måste jag pumpa pedalen på nytt.

Jag har haft loss alla belägg och ok - allt löper fritt, kolvarna rör sig fritt.
Jag har försökt lufta bromsarna med min faders hjälp. (vet inte om det blev rätt)
Har inte upptäckt några läckage.
Pumpar man väl upp pedalen och håller den sjunker den inte - vad jag fattat det som ett tecken på att huvudcylindern fortfarande fungerar.

Vad kan detta bero på? Mycket tacksam för hjälp, cab-säsongen närmar sig med stormsteg!

352 Inlägg
11 april 2016
Prova byt ut bromsvätskan samt lufta ordentligt, kan bero på gammal vätska.

5 Inlägg
11 april 2016
Trådstartare
Polaren skrev:
Prova byt ut bromsvätskan samt lufta ordentligt, kan bero på gammal vätska.

Okej. Vad brukar man allmänt säga att gammal vätska ger för symptom?

Antar att man byter vätska genom att i princip köra luftningstekniken på varje broms tills ny vätska kommer ut? Några tips på hur man luftar på ett bra sätt med två personer? Tack för hjälpen, väldigt snällt smile

352 Inlägg
11 april 2016
Gammalvätska kan det finnas vatten i som i sin tur bildas till ånga vid inbromsningar(värme sprider sig från bromsarna) och därmed bildas luft i systemet. Luft går att komprimera och därav svampig broms.
Kan låta långsökt men men

Man brukar försöka byta vätska varannat år av "säkerhetsskäl"

EDIT: ni kan göra så att en sitter i och pressar ner pedalen medans den andra öppnar och stänger till nippeln när pedalen sjunkit ner, släpp upp pedalen och upprepa. Häll i nya vätskan innan det hinner sugas in luft från behållaren.
Sen vill jag minnas att vid byte av vätska ska man börja vid hjulet närmast behållaren och sluta vid den längst bort, lufta bromsar är tvärt om vet jag.
Senast redigerat av Polaren (11 april 2016)

7 772 Inlägg
12 april 2016
Polaren skrev:
Gammalvätska kan det finnas vatten i som i sin tur bildas till ånga vid inbromsningar(värme sprider sig från bromsarna) och därmed bildas luft i systemet. Luft går att komprimera och därav svampig broms.

EDIT: ni kan göra så att en sitter i och pressar ner pedalen medans den andra öppnar och stänger till nippeln när pedalen sjunkit ner, släpp upp pedalen och upprepa. Häll i nya vätskan innan det hinner sugas in luft från behållaren.
Sen vill jag minnas att vid byte av vätska ska man börja vid hjulet närmast behållaren och sluta vid den längst bort, lufta bromsar är tvärt om vet jag.

Till att börja med så börjar man med hjulet längst från bromsvätskebehållaren och slutar med det som är närmast behållaren.cool

Beträffande "pedalen i botten" så är det med stor sannolikhet luft i systemet.

Ett annat inte ovanligt problem med bilar som stått ett tag utan att bromsarna "motionerats" är att packningarna i huvudbromscylindern inte "spänner ut" tillräckligt mot cylinderväggen varigenom man kan får ett "internt" läckage.

Jag har råkat ut för detta senare fenomen och löst det genom att sparka hårt på bromspedalen så att packningarna återtar sin tätande funktion.

Inte alls säkert att det löser ditt problem, men kan vara värt att prova. Meddela gärna om det hjälpte.

hmm

5 Inlägg
15 april 2016
Trådstartare
torsen skrev:
Polaren skrev:

Till att börja med så börjar man med hjulet längst från bromsvätskebehållaren och slutar med det som är närmast behållaren.cool

Beträffande "pedalen i botten" så är det med stor sannolikhet luft i systemet.

Ett annat inte ovanligt problem med bilar som stått ett tag utan att bromsarna "motionerats" är att packningarna i huvudbromscylindern inte "spänner ut" tillräckligt mot cylinderväggen varigenom man kan får ett "internt" läckage.

Jag har råkat ut för detta senare fenomen och löst det genom att sparka hårt på bromspedalen så att packningarna återtar sin tätande funktion.

Inte alls säkert att det löser ditt problem, men kan vara värt att prova. Meddela gärna om det hjälpte.

hmm

Tack. Vad gäller sparka hårt på pedalen, det har jag gjort utan att det hjälpte tyvärr. Ska förmodligen testa att lufta/byta vätska i helgen, denna gången ordentligt. Tack för hjälpen!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
15 april 2016
Hjälper det inte med vätskebyte så blir det ju huvudcylinderns tur..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 Inlägg
15 april 2016
Trådstartare
tommen1 skrev:
Hjälper det inte med vätskebyte så blir det ju huvudcylinderns tur..

Läskigt dyrt om man inte hittar beg eller inte original...

7 772 Inlägg
15 april 2016
Så viktiga saker som bromscylindrar bör man inte köpa begagnat.
Kolla först om det inte finns renoveringssats.
Förutsätter dock att cylinderloppet är oskadat = fritt från "rostgropar".
Det är vanligtvis dessa som skadar packningarna.
En lätt honing av loppet brukar jag göra om jag byter packningar i bromscylindrar.

Sök