Nissan X-Trail 2.5L 2003 Felkod p0011

Allower
14 april 2016 · 9 Inlägg

Hej.
Har sett att andra här har skrivit om detta men det har inte besvarat min fråga.
Bilden har gått som en klocka sen jag köpte den för 1,5 år sen. Motorn har alltid gått jämnt. Sen besiktade jag den och dom hittad denna felkoden. kamaxellägesgivare. Jag åkte ner till en verkstad och beställde en ny som dom satte dit och nollade bort felkoden. Efter det gick motorn som vanligt, jättebra, tills jag kom hem (8km). Nästa morgon när jag skulle starta den hostade den och var svår att starta och gick ojämnt. Jag bogserade tillbaka den till verkstaden och dom nollade felkoden som hade kommit tillbaka och bilen gick som en klocka igen, jämnt och fint, tills jag startade den igen nästa morgon då gick den dåligt igen.

Jag har nu tagit ur o satt i alla relä ifall det skulle vara någon oxid. Bytt filter och olja.

Innan gick ju bilen jättebra men tydligen då med felkoden som dom hittade på besiktningen. Efter byte av kamaxellägesgivare är felkoden kvar men nu går ju som sagt bilen dåligt, om jag inte tar bort felkoden då går den jättebra några kilometer.

Vad kan vara felet här? Jag är orolig för utsträckt kedja, men då borde den väll inte gå som en klocka när jag tar bort felkoden?
Vevaxellägesgivare?
Solenoid?

Hjälp gärna?

Mvh Christian

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 april 2016 · 4 917 Inlägg

Blir det någon skillnad om du kör utan givare..
M t p att du fått en kass givare kanske..
Man kan ju snart inte lita på jäv.l..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Allower
14 april 2016 · 9 Inlägg

Den går lika dåligt om jag tar ut givaren.

condel
7 december 2016 · 2 Inlägg

Hur gick det med bilen?
Har stöt på liknande fel!

Allower
23 januari 2017 · 9 Inlägg

condel skrev:
Hur gick det med bilen?
Har stöt på liknande fel!

Jag har bytt kamaxelläges givare och vevaxellägesgivare. Men har inte fått nån ordning på den. Felkoden P0011 var borta sist jag kollade men nu har jag koden P0340 istället.

Bilen är väldigt svårstartad när det är kallt. På sommaren om det är 15-20 grader går det mycket lättare men är det vinter som nu så hostar o fräser den sen dör den. Så gör den kanske 8-10 gånger och avgaserna luktar bensin och avgasröret blir väldigt varmt. Tillslut får jag igång den och när den väl går sen så går den jävligt bra. Sen kan jag stänga av den och har den avstängd ett par timmar och den startar igen utan problem men väntar jag 6-8 timmar så blir det samma sak igen.

Är det någon som kan veta hur detta löses?

Häls. Christian

mb_pucken
23 januari 2017 · 5 087 Inlägg

Felkod på kamaxelgivare brukar vara kamkedian som är sträckt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Allower
23 januari 2017 · 9 Inlägg

mb_pucken skrev:
Felkod på kamaxelgivare brukar vara kamkedian som är sträckt.

P 0011 är kamaxellägesgivare. Men den felkoden är borta nu, nu är det p0340. Och bilen beter sig nu som jag skrev. Tror du fortfarande att det är sträckt kamkedja. Den går ju som en klocka hur långt som helst när man väl fått igång den. Knackar inget och låter jättebra.

condel
13 mars 2017 · 2 Inlägg

Felkod borta efter rengöring av givare och oljebyte:-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang