4269
Sök

Min Saab dör när jag har kört ett par km.. SAAB 9-5 SE 4D 2.3LPT -02

2 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
Hej!

Har en Saab som lägger av efter att jag har kört ett par km, eller blivit varm, och man får gasa upp den ordentligt hela tiden och speciellt om man måste stanna vid trafikljus eller om man kör "för sakta"....sen får man vänta ca 30 min så går den igång igen och så håller den på.....

Vet tyvärr inte nånting om bilar men har ialla fall sett till att den har fått alla vätskor, bytt tändstift och så...trodde det var batteriet först så har investerat i en batteristartare som jag använder ibland.

Har googlat lite och endel säger att det kan vara eventuellt  Luftmassemätaren???...eller Kondensatorn?....tändspolen?
Någon som har en tanke om det?

Och hur får man reda på vad det kan va?....är det en felsökning jag ska starta med att göra, eller be en verkstad att göra?
Ibland tänds "ENG CHK" lampan men slocknar igen efter ett tag.

Och ör detta dyra grejor att fixa?.....eller är det ens lönt?

Och har inte någre pengar precis att spendera på bilen just nu, men kan kanske hitta nån billig mekaniker i Malmö

Vore tacksam för all hjälp!

Micke

1 705 Inlägg
18 april 2016
Enklast är att läsa ut felkoderna när checkengine lyser, du får du troligtvis en ganska bra ide om vad som är fel.

2 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
så det är bäst att boka in sig hos en bilverkstad då?

Hade den checkad då CHK ENG startade lysa från och till och då kom dom fram till att det var P0134 Lambdasensor 1, avbrott  Bensin (B235E - 2.3ltt- Trionic T7- MT/AT- 185hp)

Frågade svågern som kan lite om bilar och han sa att den skulle bytas men det var ingen brådska så det harjag inte gjort....men borde kanske göra det???....kan det vara det som gör att bilen dör???

Och isåfall, nån som vet om sånt kostar ett par hundra eller ett par tusen att byta???

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
18 april 2016
Vevaxelgivare el tändkasset. börja med att låna en tändkasset och se om du har samma problem. Annars har jag för mig att Saaben brukade bete sig såhär när vevaxelgivaren börjar vara trött, funkar bra när den är kall börjar strula när den blir eller är varm.

Vevaxelgivare kostar runt tusingen att byta inklusive matrial på firma, sitter lite illa till.

Tändkasset kostar runt 2000 men den byter du själv på 5 minuter.
Senast redigerat av azid (18 april 2016)

2slow

Sök