Motorn dör på tomgång

Jonas_Hemmameck
18 april 2016 · 7 Inlägg

Hej allihopa!
Det är så att jag köpt mig en bil, det är en Saab 900 2.0T -96. Problemet med den var att det läckte vatten och den gick jättedåligt, den dog bland annat ibland på tomgång. Nu har jag bytt topplockspackning och problemet med att kylarvatten försvinner är borta och den går jättebra jämfört med innan.
Men nu är problemet kvar att den dör på tomgång efter att man släppt gasen och trycker ner kopplingen. Jag börjar fundera på vad det kan vara och kan tänka mig att det är någon slang som det är någon spricka i, men jag hade nere nästan alla slangar när jag bytte packningen. Då kollade jag allt noga och ingen slang är trasig. Men ska ändå ut imorgon och försöka hitta läcka med hjälp av startgas, min andra fundering är om det skulle kunna vara tomgångsmotorn som kärvar på något sätt, kan det vara den? Och hur kan man kolla det? Vill även veta hur jag gör rent den samt smörjer upp den?
Vill gärna ha tips på om det kan vara något annat problem och hur man kollar det isåfall?
Tack på förhand!

Volvo 850 (1997)
jaka54
19 april 2016 · 5 815 Inlägg

Hej!
Låter som "tomgångsmotorn"! Du gör lämpligen ren den med "Brakeclean". Något annat behövs inte.

Jonas_Hemmameck
22 april 2016 · 7 Inlägg

Jag har fixat problemet nu. Jag gjorde rent tomgångsmotorn men problemet kvarstod, det visade sig att det var gasspjället som var helt stängt när man inte gasade. Det ska ju finnas en liten öppning även när man inte gasar, då tomgångsmotorn inte själv orkar att föra igenom all luft. Löste detta genom att sätta ett buntband så att "armen" som gasvajern drar inte gick hela vägen tillbaks.
Nu går bilen som en klocka, både på låga och höga varv.
Har dock sett att det fortfarande läcker kylarvatten och har lokaliserat droppar som "hänger" under motorn, ska kolla på detta idag men misstänker att det är en kylarslang som läcker.

Volvo 850 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang