Ja vart är vi nu? vad har hänt?
Lite av vad som hänt!
Har passat på att kontrollmäta allt möjligt för att förhoppningsvis få det så sprängsäkert som möjligt, kanske är lite väl petig bitvis. Men säkra före det osäkra

Här är lite mätning av kolvspel
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-f549851fd2a4dd3f4c422bacc132ebe9.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-2bdb4d25c4603dbe69d267ed3c00353e.jpg]()
Sedan har vi såklart varit noga med kolvringsspel. Så här gör du för att lätt mäta rätt spel!
Tips: Ta en kolv och kläm på en kolvring i översta spåret, stoppa ned ringen du vill mäta i loppet och tryck ned kolv upp och ned i loppet och låt ringen agera som ett stopp, då ligger ringen du ska mäta helt spikrakt.
Vi la kolvringsspel på 0.7mm och oljeringarna på 0.35mm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-4a3414b9f4296ac951bda8d1447247e8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-14979ce030761b69accbe2317162a9fc.jpg]()
Bottendelen är i princip komplett nu, lite småpill på utsidan kvar bara.
Det som är aktuellt är toppen, och ja där är det mycket som måste bli rätt!
Som sagt så har ju ventilsätena blivit mira-frästa. Ett problem som kan uppstå blir ju att sätena sitter längre upp, du får längre uppstick på ventilskaft i toppen. Så vad kan detta bringa för problem?
Jo det kan bli så illa att de hydrauliska lyftarna bottnar som resulterar med att du inte får spel mellan vipparm och kamaxel!
Sedan har vi ett till "dilemma" då dessa vipparmar ligger på 3 punkter, dvs. lyftare och två ventilskaft så är det noga med höjden på ventilskaften/shimsen däremellan för att knocken på kamaxeln ej ska trycka snett på lyftare vid början och slut av lyft!
Idag så har vi laborerat med just de här frågorna ovan. Vi slängde i ventiler och fjädrar då vi är färdig med portning och inslipning av säten och började kontrollmäta!
Ingen precisionsmätning utan bara för att få ett hum och ungefär vart vi ligger till.
Fråga nummer ett: ligger ventilskaften tillräckligt lågt för att inte hydraullyftarna inte ska bottna?
Fråga nummer två: hur mycket skiljer ventilskaftens höjd emot varandra?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-e5526a621a655bbdc0b933327878971b.jpg]()
Vi tömde lyftarna så vi kunde montera i maximalt ihoptryckt läge, la på kamaxel och mätte spel med indikatorklocka.
Detta var vårat "ungefär" resultat
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-fe85d4a16b88ba1262d001c845f09b35.jpg]()
Och som ni ser så duger inte detta, där det står 0 så är tryckaren bottnad och resultat av det är att vipparm kommer ligga konstant mot kamaxel/ventil kommer att vara öppen!!!
Så vad gör vi nu? Vi måste till en början tillverka något slags verktyg för att kunna mäta höjd av ventilskaften.
Ritning på detta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-b6b094e7745abb5d0c310a557197d558.jpg]()
Indikatorklocka fästs på "pinnen" och andra änden stoppas ned i tryckar hålet.
Så det som ska göras nu är alltså att mäta höjd på alla ventilskaft, skriva mellanskillnader och med hjälp av våran snabbmätning lista ut hur mycket vi ska slipa på varje ventilskaft för att både få vipparmen att hamna ett läge där hydraullyftaren kan arbeta och att ventilskaften ligger på samma höjd så att vipparmen ligger parallellt med kamaxel!
Har dragit som slutsats att tolerans på höjdskillnad mellan ventilskaft är 0.0125mm då shims finns i storleksordning 0.025mm. Men ska naturligtvis försöka att landa på noll

Har varit svårt att hitta information om tolerans och hur man ska mäta detta men sätter man sig ned och klurar så brukar det lösa sig!