4242
Sök

Volvo 740 b230f Svårstartad

8 maj 2016
Trådstartare
Hej!

Har en volvo 745 gle -90 med en b230f motor med ett LH 2.4 bränslesystem om jag inte har helt fel.

Bilen är svårstartad då den har stått minst 3 timmar. Den startar för det mesta på första försök men än vad jag gör så dör den bara efter ca 5 sec sen går det inte igång fören jag fått gnugga länge. När den väl gått igång går den jätte kast tills den blivit lite varmare. (Den hackar på tomgång eller när jag släpper på gasen medans jag kör innan den blivit varm alltså)

Felkod jag fått fram är 1-1-3 Lambdareglering vid övre gräns (för mager)
Lambdasond lampan i instrument belysningen lyser också.

Har läst omkring på flesta forum, och det jag har lärt mig är att det kan va kallstartsventilen eller givaren?

Har som bara kollat runt å testat lite saker så som koppla ut lambdasonden å testa bilen utan, den gick sämre. gissar i så fall på att den funkar som den ska. Har också kopplat ut lmm å sen startat bilen, då gick den också sämre. Som sagt när man kört en bit å motorn blivit lite varm så startar den utan problem å går som den ska.
Sen en till sak är att efter jag kört en stund låt säga en mil, om jag då skulle stanna vid ett rödljus å motorn är på tomgång kanske en min. när jag då ska köra därifrån trycker man ner gasen kanske 50% å släpper kopplingen så vill inte motorn orka med, Samma händer om jag fått upp fart å trycker på lite mer på gasen så blir det som att motorn stryps tills jag lättat lite på gasen. Har vid något tillfälle stängt av bilen då det hänt, väntar en stund startar upp den igen å då går den som det ska.

Skulle va tacksamt om man kan få lite hjälp då man själv inte är så jätte kunnig.

Sök