Saab 9-3 läcker olja/rycker

Icecoool
8 maj 2016 · 6 Inlägg

Hej

Det är så att jag körde ner min Saab 9-3 till Halmstad från Göteborg. Jag stannade halvvägs ner för att kolla oljan på grund av att jag för en månad sen bytte däck och då passade jag på att byta olje-filter och olja. I samband med detta såg jag att det saknades olja i motorn. Den har inte druckit så mycket olja innan. Det saknades ca 2-3 liter olja neutral Efter att jag bytt allt och fyllt på olja så har jag kollat varje gång vi skulle ut och kört med den. Då har oljan legat stadigt på samma nivå. Dock inte kört längre än 3-4 mil åt gången.   


Nu när jag körde nere till Halmstad bestämde jag mig för att stanna och kolla oljan. När jag stannade bilen vällde det ut rök från motorn sad Jag öppnade och kollade. Det såg ut som att rök kom från turbon. Väntade en stund och kollade oljan och då hade den sjunkit typ 1/4 del av stickan. Fyllde på lite och fortsatte och köra den sista biten till Halmstad dock i låg fart ca 90 km/h. När jag kom fram till Halmstad och stannade så vällde det ingen rök ut från motorn. Och oljan verkade bra.

Jag tyckte att jag kunde se blå rök från avgasröret när jag körde iväg efter att ha stått stilla en stund men som senare försvann efter ett tag.

När jag kom fram tog jag bort värmekåpan till turbon och upptäckte att det saknades en skruv i turbon. (Har en bild på det). Efter att ha skruvat dit en ny skruv åkte jag ut och provkörde och då kändes bilen piggare och kunde inte heller se någon rök från avgasröret eller från motorn.

Jag körde upp till Göteborg igen och stannade för och kolla oljan som då vid kollen hade sjunkit lite. Fyllde på och körde vidare till mina föräldrar och stannade där i 20 min. Sen körde jag hem den sista biten på 5 km och då rök det på nytt från avgasröret men som efter en stund försvann igen. Trots att jag testade att gasa på och växla för att se om röken framträdde på nytt så gjorde den inte detta.

Så min fråga är om ni vet vad det kan var för fel? Turbon som gått sönder på grund av skruven?


Saab 9-3 ss 2003 2,0t

Mvh John

Senast redigerat av Icecoool (8 maj 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang