Rycker vid låga varv/tomgång - Peugeot 307 2.0 5D -03

Malt1
17 maj 2016 · 9 Inlägg

Hej,

Har en Peugeot 307 5D 2.0 från 2003 som börjat gå ryckigt vid låga varvtal och tomgångskörning. Vid acceleration och körning i 80km/h och uppåt så märks inget ryckande.

Bilen har gått 15800mil och detta har blivit bytt inom 1-2000mils räckhåll:

-Spridare
-Kamrem
-Olja, filter
-Tändspole/ar

Kollar jag i besiktningspapperna så kan jag se att de tidigare har haft problem med att bilens felkoder tytt på att den feltänt på en eller flera cylindrar för något år sedan (vid två olika besiktningstillfällen) och att de var i den svängen som de bytte flera av de ovanstående. Därefter ska felkoderna varit släckta och inga felkoder uppdagades vid senaste besiktning.


Någon som har koll på vad det kan vara?

Tycker mig inte höra något oljud från motorn när den rycker heller. Ingen rökbildning från avgassystemet, luktar inget konstigt när bilen varit igång eller så heller. Oljenivån är perfekt och ser inte "missfärgad" ut eller liknande.

Tacksam för att hjälp jag kan få.

/M

Oferladdning
18 maj 2016 · 5 Inlägg

Antar att tändstiften är ok, iom att spridare, tändspolar mm redan bytts ut?
Isf skulle jag kunna mycket väl tänka mig att spjällhuset behöver göras rent ordentligt, med ökande ålder och miltal så är det inte ovanligt att det blir en "kant" av olja/sot bildas bakom spjället.

Malt1
19 maj 2016 · 9 Inlägg

Vill tillägga att detta bara sker när motorn blivit varm. Innan dess så rycker den inget. när man accelererar hårt så hörs även ett knackande ljud när motorn blivit varm, inte heller när den är kall....

Malt1
19 maj 2016 · 9 Inlägg

Var ute och testade mig fram med lite olika tänkbara felkällor utan resultat...

Tändkassett och tändstift är nyligen bytta, så de ska vara OK.

MAP-sensorn testade jag att rycka och då märkte man att den gick sämre för att sedan också dö på tomgång vid några tillfällen. Så det är inte den som felar.

Demonterade hela inre kåpan i höger hjulhus fram och ryckte kolkanistern men det blev ingen förbättring/försämring.

Dessa felkoder har diagnostiserats:


P0301 - Cylinder 1, feltändning detekterad

P0300 - Enstaka / flera cylindrar, feltändning detekterad


Vad katten kan det vara då?!


Någon?

Rille0
20 maj 2016 · 2 021 Inlägg

Fräscha Bosch tändstift är A och O på dessa motorer, har du tillgång till att prova med en tändkasset du till 100%
vet är okej så borde du göra det.

andra möjliga felorsaker:
spridare
feltimad kamdrivning
kärvande ventillyftare
sotiga ventiler
sotigt gasspjäll

obs fransmännen räknar cylindrarna från svänghjulssidan, så förutsatt att inte diaginstrumentet du läst ut koder med omvandlar detta till något annat så är cylinder 1 den närmast växellådan, bra att veta om du får för dig att byta tex spridare eller vill specifiera vilken cyl motorn misständer på.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Malt1
21 maj 2016 · 9 Inlägg

Rille0 skrev:
Fräscha Bosch tändstift är A och O på dessa motorer, har du tillgång till att prova med en tändkasset du till 100%
vet är okej så borde du göra det.

andra möjliga felorsaker:
spridare
feltimad kamdrivning
kärvande ventillyftare
sotiga ventiler
sotigt gasspjäll

obs fransmännen räknar cylindrarna från svänghjulssidan, så förutsatt att inte diaginstrumentet du läst ut koder med omvandlar detta till något annat så är cylinder 1 den närmast växellådan, bra att veta om du får för dig att byta tex spridare eller vill specifiera vilken cyl motorn misständer på.

Tack för svar!

Lite uppdatering:

Va ut i garaget och testade kompressionen på samtliga cylindrar och fick samma värde på alla (15bar). Tändstiften såg bra ut också.

Om de hjälper nå så uppstår de vibrationer och detta ljud: https://youtu.be/6-A1ovNtViU (ber om ursäkt att de hörs dåligt, de knackande ljudet som hörs vid acceleration är tydligare i verkligheten! Lyssnar man noga så hör man de som mest i slutet av videon)

Någon som har en aning vad de kan vara?

Senast redigerat av Malt1 (21 maj 2016)

Solsveda
22 augusti 2020 · 1 Inlägg

Fick du reda på felet?

husseman
22 augusti 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, ja gissar på tändkassett- de går som smör på dessa bilar..

mvh/husse

Uppsalabo
10 september 2023 · 1 Inlägg

Malt1 skrev:
Hej,

Har en Peugeot 307 5D 2.0 från 2003 som börjat gå ryckigt vid låga varvtal och tomgångskörning. Vid acceleration och körning i 80km/h och uppåt så märks inget ryckande.

Bilen har gått 15800mil och detta har blivit bytt inom 1-2000mils räckhåll:

-Spridare
-Kamrem
-Olja, filter
-Tändspole/ar

Kollar jag i besiktningspapperna så kan jag se att de tidigare har haft problem med att bilens felkoder tytt på att den feltänt på en eller flera cylindrar för något år sedan (vid två olika besiktningstillfällen) och att de var i den svängen som de bytte flera av de ovanstående. Därefter ska felkoderna varit släckta och inga felkoder uppdagades vid senaste besiktning.


Någon som har koll på vad det kan vara?

Tycker mig inte höra något oljud från motorn när den rycker heller. Ingen rökbildning från avgassystemet, luktar inget konstigt när bilen varit igång eller så heller. Oljenivån är perfekt och ser inte "missfärgad" ut eller liknande.

Tacksam för att hjälp jag kan få.

/M

Malt1 skrev:

Rille0 skrev:
Fräscha Bosch tändstift är A och O på dessa motorer, har du tillgång till att prova med en tändkasset du till 100%
vet är okej så borde du göra det.

andra möjliga felorsaker:
spridare
feltimad kamdrivning
kärvande ventillyftare
sotiga ventiler
sotigt gasspjäll

obs fransmännen räknar cylindrarna från svänghjulssidan, så förutsatt att inte diaginstrumentet du läst ut koder med omvandlar detta till något annat så är cylinder 1 den närmast växellådan, bra att veta om du får för dig att byta tex spridare eller vill specifiera vilken cyl motorn misständer på.

Tack för svar!

Lite uppdatering:

Va ut i garaget och testade kompressionen på samtliga cylindrar och fick samma värde på alla (15bar). Tändstiften såg bra ut också.

Om de hjälper nå så uppstår de vibrationer och detta ljud: https://youtu.be/6-A1ovNtViU (ber om ursäkt att de hörs dåligt, de knackande ljudet som hörs vid acceleration är tydligare i verkligheten! Lyssnar man noga så hör man de som mest i slutet av videon)

Någon som har en aning vad de kan vara?

Hej!
Har exakt samma fel på en Peugeot 307 SW 2.0l. 2006. Har du löst ditt fel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang