Audi A4 1,8T 163hk B6 -04 Jobbigt startproblem som är där vid nästan varje start.

A4B6
27 maj 2016 · 14 Inlägg

Hej!

Har ett väldigt jobbigt problem med min nyköpta begagnade bil.

Det är en Audi A4 B6a av årsmodell 2004 som gått 14000 mil. Bilen är ej trimmad/chippad vad jag vet.

Problemet kommer och går, nästan 95% av de gånger jag försöker starta bilen på morgonen så sker det. Problemet dyker upp oavsett väder. Kan även dyka upp när motorn blivit varm. Efter problemet visat sig så går bilen att starta normalt ifall man slår av tändningen för att sedan slå på den. Men står bilen still i 30minuter- några timmar så är problemet oftast där igen.

Har felsökt men inga felkoder. Bytt bränslefilter då jag ett tag misstänkte defekt backventil (bilen har ett bränslefilter med backventil)/igentäppt filter. Tändstiften har jag kollat upp och de ser bra ut. Vilospänningen på batteriet visar mycket goda siffror. Generatorn laddar 14,4V. Bilen rycker inte vid körning och går väldigt bra när den väl är igång.

Jag bifogar en videolänk på problemet. Ibland är den väldigt svårstartad som ni ser på videon, andra dagar så är det andra försöket som gäller. Som ni även hör så är det nästan så att startmotorn verkligen har jobbigt att snurra för att sedan snurra felfritt och då går bilen igång.

Länk till videon: https://www.dropbox.com/s/s696fjsfxycrx … 8.mp4?dl=0

Någon som har en aning om vad problemet kan bero på?

Senast redigerat av A4B6 (27 maj 2016)

Highway_Outlaw
27 maj 2016 · 198 Inlägg

Kolla så att batterikablar sitter fast ordentligt.
Både på batteri och startmotor.
Är detta ok så ligger felet troligtvis i startmotor.

A4B6
27 maj 2016 · 14 Inlägg

Highway_Outlaw skrev:
Kolla så att batterikablar sitter fast ordentligt.
Både på batteri och startmotor.
Är detta ok så ligger felet troligtvis i startmotor.

Dubbelkollat upp batterikablarna. Allt sitter tyvärr som det ska.

Finna det andra orsaker som kan ligga bakom detta förutom en defekt startmotor?

engolf
28 maj 2016 · 3 235 Inlägg

Jag tror du är inne på rätt spår, defekt startmotor...

Polaren
28 maj 2016 · 352 Inlägg

Låter ju som något går tungt iaf, kan ju vara startmotorn som tidigare nämnts.

Honda CRX "Project runway" (1988)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
A4B6
28 maj 2016 · 14 Inlägg

Är det verkligen möjligt att en startmotor ger upp efter så många mil?

Andra symptom som även dyker upp är att det sker ett litet snurr på startmotorn för att sen avbrytas och då måste man vrider om tändningen ännu en gång. Kan det inte vara så att startrelät gavt upp?

A4B6
6 juni 2016 · 14 Inlägg

Här kommer ett nytt klipp på problemet. Det problem som ni ser på videon hade upprepat sig ett x antal gånger innan jag började filma.

Vad tror ni?

Angående startmotor relät så har jag letat och letat och letat men inte hittat den. Har till och med öppnat kåpan till ecun på bilen men där fanns endast två relän, en till motorstyrdonet och den andra till bränslepumpen. Ingen som vet vart den kan ligga?

Länk till videon: https://www.dropbox.com/s/a5u6bw69oksv1 … 4.mp4?dl=0

Soulman
6 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Börja med det enkla. Låna ett batteri och testa. Jag kan nästan sätta min vänstra på att ditt batteri är kass.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
A4B6
6 juni 2016 · 14 Inlägg

Soulman skrev:
Börja med det enkla. Låna ett batteri och testa. Jag kan nästan sätta min vänstra på att ditt batteri är kass.

Batteriet är nytt, vilospänningen är även väldigt bra. Så inga fel där inte.

Polaren
6 juni 2016 · 352 Inlägg

Är du van vid att skruva lite? Tänkte om du kollat upp vad en ny/beg startmotor kostar, byta ut och utesluta den ifall den inte är allt för dyr.

Hade ett liknande problem på en gammal bil jag hade som inte heller hade rullat speciellt många mil men första felet var i mitt fall att allt dog vid startförsök(dåliga batteri skor) till en början som åtgärdades men sedan börja den tveka precis som i ditt fall. Det var mekanismen(drevet som skjuter ut etc) på startmotorn som kärva ihop så själva motorn var inget större fel på.

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
CC72
6 juni 2016 · 1 661 Inlägg

En startmotor dör inte av miltalen utan av antalet tillslag den gör.
Din bil kanske har startats 50% fler gånger än en liknande bil med samma milantal.

Har inte lyssnat på videorna men skulle ändå byta startmotor alternativt renovera den.

St3v3
6 juni 2016 · 357 Inlägg

Prova att sätta en BRA startkabel mellan batteri och chassi eller mellan motor och - på batteri eller mellan - på batteri och motor

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Soulman skrev:
Börja med det enkla. Låna ett batteri och testa. Jag kan nästan sätta min vänstra på att ditt batteri är kass.

Man felsöker och hittar felet, innan man byter saker...

Det första tipset vill jag påstå verkar vara alltför farligt..
Man offrar inte sitt vänstra när allt pekar på startmotorn..
Lite OT..
På jobbet så sade jag till en arbetsstyrande kollega att en annan i personalen nog gjort fel.
Du , sa han till mig: Han gör inte fel och DET kan jag ta gift på !
Han hade såklart gjort fel och jag frågade den styrande vad HAN  hade för adress..
Varför vill du veta det , fick jag till svar.
Jo, sa jag , jag vill bara veta vart jag ska skicka giftet..

Det sista tipset är perfekt och kostar därför inte multum och är DET jag skulle rekommendera ALLA till att göra först..

Senast redigerat av tommen1 (6 juni 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
A4B6
7 juni 2016 · 14 Inlägg

Kontrollerat batteripoler, öppnat och tagit ut startmotorn, bytt solenoiden på startmotorn och testat byta de tre relän som ligger under styret. Felet kvarstår. Börjar bli väldigt jobbigt detta..

Vad ska jag gå vidare med, är helt tom på idéer..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Nu kastar jag in  min sista chansning!
Kolla så att det inte är jordfel.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
A4B6
7 juni 2016 · 14 Inlägg

tommen1 skrev:
Nu kastar jag in  min sista chansning!
Kolla så att det inte är jordfel.

Tyvärr så har jag redan kollat upp jordningen. Imorgon ska jag byta tändningslåskontakten, min sista chansning.

Superb-linkan
8 juni 2016 · 275 Inlägg

Hur har det gått för dig?

Cupra_
8 juni 2016 ·

Jag hade ett udda fel på passaten. Den var svårstartad varannan gång. Det visade sig att en kabel mellan databoxen och kamaxellägesgivare var av inuti. Fick dock felkoder på det..

A4B6
13 juni 2016 · 14 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Hur har det gått för dig?

Tråkigt nog inte bra.. Bytt tändningslåskontakten/kontaktplatta men problemet är fortfarande kvar. Problemet är där exakt varje morgon, och ibland helt spontant.

A4B6
13 juni 2016 · 14 Inlägg

Deception skrev:
Jag hade ett udda fel på passaten. Den var svårstartad varannan gång. Det visade sig att en kabel mellan databoxen och kamaxellägesgivare var av inuti. Fick dock felkoder på det..

Önskar att jag får någon felkod, detta är inte kul alls..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang