4148
Sök

Bluddrande a4 b5 1.8t 00-

Herr
1 722 Inlägg
31 maj 2016
Trådstartare
Hej!

Har en audi a4 b5 1.8t quattro 00-

Trimmad till 320hp vid 1.5bar. Jag köpte bilen som ett projekt, för den ville inte starta samt att den gick dåligt.
Har mer eller mindre kommit fram till att det va LMM & vevaxelgivaren som var boven i dramat.

Det sitter även ett piggyback på bilen som heter DASTEK. Hur som haver, bilen varvar bra och låter bra men precis vid laddtryck ca 3000rpm så börjar den bluddra istället för att skjuta på. Stiften är svarta så jag misstänker att den får för mycket soppa. Under tiden jag har skruvat på bilen så har jag lyckats  bryta sönder magnetventilen(n75), men jag hade en likadan magnetventil liggandes från en audi c4 s4 2.2t quattro som passade rakt på.. oklart om det va EXAKT samma ventil som satt på innan... jag börjar fundera på om den kan vara boven i dramat? Även fall kontaktstycket passade  rakt på och inga felkoder ger den. Men den kom från en s4 92- inte en a4 b5 00-... 

LMM, LAMBDASOND är bytta. stiften har gått 3mil, BCPR7ES nerknackade till 0.6 gap. Har 2 uppsättningar spolar, båda reagerar likadant, bluddrande precis innan laddtrycket kommer. Svarta stift, luktar mkt soppa. enda felkoden jag får är på  EVAP Purge Valve, den som ska ventilera gaser från tanken...

Det går inte att krypa upp laddtrycket sakta, utan den bluddrar hur jag än gör. laddet kommer till 0.5bar ca, bluddrar den bara.

Vad är era tankar kring detta?!

mvh

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

352 Inlägg
31 maj 2016
Kanske ej anpassad mjukvara så en mappning kan hjälpa. Utbytta spridare som inte är lämpliga för mjukvaran?

Herr
1 722 Inlägg
1 juni 2016
Trådstartare
Bilen är redan mappad till 1.5bar. Men slår av efter 0.5bar. Jag funderar på vad som är felet.

394 Inlägg
1 juni 2016
Hej.
Ifall du har original dumpventil så kan den mycket väl vara trött och inte orka hålla tätt när det börjar ladda.
Hade liknande symptom på min gamla 1,8T, och det var membranet i dumpen som spruckit.
Efter jag bytt till en förstärkt ventil så gick bilen klockrent igen.

Herr
1 722 Inlägg
1 juni 2016
Trådstartare
Stefan7neson skrev:
Hej.
Ifall du har original dumpventil så kan den mycket väl vara trött och inte orka hålla tätt när det börjar ladda.
Hade liknande symptom på min gamla 1,8T, och det var membranet i dumpen som spruckit.

Det där kan ju vara nåt....  Jag kanske ska prova plugga dumpen, och se fall det funkar?

Det är inte original dump. Nån eloxerad eftermarknads kopia.

Angående n75 ventilen?  kan den eventuellt vara boven?

En s4 aan n75. Är det.

394 Inlägg
1 juni 2016
LocKtar skrev:
Stefan7neson skrev:
Hej.

Det där kan ju vara nåt....  Jag kanske ska prova plugga dumpen, och se fall det funkar?

En s4 aan n75. Är det.

Vet att N75 är en svag länk, men vet personligen inte ifall det kan vara felet..

Ja, prova att plugga dumpen, men då ENBART för test, Hjälper det så byt så fort du kan, då helst till en förstärkt dump i originalutförande:)
http://sv.bsr.se/produkt/saab_9-5_turbo_52280142110

Står SAAB på länken, men den passar många olika bilar:)

Herr
1 722 Inlägg
1 juni 2016
Trådstartare
Stefan7neson skrev:
LocKtar skrev:
Stefan7neson skrev:
Hej.

En s4 aan n75. Är det.

Vet att N75 är en svag länk, men vet personligen inte ifall det kan vara felet..

Ja, prova att plugga dumpen, men då ENBART för test, Hjälper det så byt så fort du kan, då helst till en förstärkt dump i originalutförande:)

Du ska ha tack!

394 Inlägg
1 juni 2016
LocKtar skrev:
Stefan7neson skrev:
LocKtar skrev:

En s4 aan n75. Är det.

Du ska ha tack!

Återkom gärna i ämnet, så vi får reda på vad som var fel:)

Herr
1 722 Inlägg
2 juni 2016
Trådstartare
Provade plugga dumpventilen utan framgång.

Var nyss och besikta bilen, märkte då att det inte går att hålla jämn gas utan att varvtalet ökar. Så avgasmätningen blev inte godkänd.

Det är ju ett elektroniskt spjäll på denna. Det är kalibrerat och rengjort.
Vad kan det bero på att den inte vill hålla jämn gas? Lambdasond ny, motortempgivare ny, typ alla givare är nya. Enda felkoden evap ventilen.

Herr
1 722 Inlägg
2 juni 2016
Trådstartare
Kopplar jag bort LMM så går det att hålla jämn gas... Kan felet vara i LMM? Jag har nyss köpt den från skroten, Ser mkt fin ut, ska prova spruta lite elektronikspray på den, se fall det hjälper...

394 Inlägg
3 juni 2016
LocKtar skrev:
Kopplar jag bort LMM så går det att hålla jämn gas... Kan felet vara i LMM? Jag har nyss köpt den från skroten, Ser mkt fin ut, ska prova spruta lite elektronikspray på den, se fall det hjälper...

Då håller vi tummarna:)
Passa på att rengöra vevhusventilationen med, rör, slangar och pucken, kan ju samlas ganska mycket gegga där.. smile

Sök