2990
Sök

"Köpråd": Billigare vinterpendlare

31 Inlägg
13 juni 2016
Trådstartare
Tjena, ska köpa förstabil
Bilen ska användas för att köra längre sträckor främst på vintern eftersom jag studerar på annan ort. Därmed ska de helst vara fyrhjulsdrift. Lite drag i motorn får de också gärna vara (160-210hk) men ska ändå inte sluka allt för mycket soppa.
Jag ser gärna att komforten är av de bättre.
Min budget ligger på ca 20000kr.
Vad rekomendar ni för bilmodeller?

4 283 Inlägg
13 juni 2016
Tror du får svårt att hitta något vettigt alls för dom pengarna med dina kriterier.

Kanske att du kan hitta någon tidig xc70 för dom pengarna men den är ju inte snål.
Audi A4 med quattro skulle passa bra men tror du får en riktig skrothög för 20K.
Subaru går bort pga pris och komfort enligt mig.

Behöver du ens ha 4wd? Extremt sällan det verkligen behövs är min erfarenhet.
Kör du tunga släp i snö och lera behövs det givetvis men gissar att det inte är en vardagssituation för dig.

Om du skippar 4wd så blir det genast fler trevliga alternativ. Kan du tänka dig köra fwd så är ju saab 9-3 ganska mycket bil för pengarna. Även 9-5 men den drar lite mer.

Billigare bilar som du får under din budget som nog skulle göra ett helt okej jobb är bla volvo s/v40.

5 111 Inlägg
13 juni 2016
4wd, snål, hög komfort, minst 160 hk och max 20 000 är rätt tuffa kriterier ja....
Man kan nog inte ens säga "välj fyra" här, man kan möjligen säga "välj tre"....
Bästa kompromiss jag kan komma på så här på rak arm är nog en W124 med bensinsexa och 4matic, men förutom att det inte är en överdrivet vanlig kombination så är det ju nu inte en bil som går jättebilligt....och frågan är hur bra bil dessa 20K köper.

Audi 100/A6 C4 Quattro är kanske en annan bil jag kommer tänka på men jag har ingen aning om vilka motorer osv. som är att föredra i dem, eller hur bra de är i övrigt...

31 Inlägg
13 juni 2016
Trådstartare
zemet skrev:
Tror du får svårt att hitta något vettigt alls för dom pengarna med dina kriterier.

Kanske att du kan hitta någon tidig xc70 för dom pengarna men den är ju inte snål.
Audi A4 med quattro skulle passa bra men tror du får en riktig skrothög för 20K.
Subaru går bort pga pris och komfort enligt mig.

Behöver du ens ha 4wd? Extremt sällan det verkligen behövs är min erfarenhet.
Kör du tunga släp i snö och lera behövs det givetvis men gissar att det inte är en vardagssituation för dig.

Om du skippar 4wd så blir det genast fler trevliga alternativ. Kan du tänka dig köra fwd så är ju saab 9-3 ganska mycket bil för pengarna. Även 9-5 men den drar lite mer.

Billigare bilar som du får under din budget som nog skulle göra ett helt okej jobb är bla volvo s/v40.

Volvo544special65 skrev:
4wd, snål, hög komfort, minst 160 hk och max 20 000 är rätt tuffa kriterier ja....
Man kan nog inte ens säga "välj fyra" här, man kan möjligen säga "välj tre"....
Bästa kompromiss jag kan komma på så här på rak arm är nog en W124 med bensinsexa och 4matic, men förutom att det inte är en överdrivet vanlig kombination så är det ju nu inte en bil som går jättebilligt....och frågan är hur bra bil dessa 20K köper.

Audi 100/A6 C4 Quattro är kanske en annan bil jag kommer tänka på men jag har ingen aning om vilka motorer osv. som är att föredra i dem, eller hur bra de är i övrigt...

4wd är väl inget måste, men skulle varit fint eftersom jag kommer köra mycket vinter och även på lite sämre plogade vägar.
Om man bortser från 4wd kriteriet. Vad för guldkorn finns inom budgeten?

Evildan
13 juni 2016
Fiat Panda är snål och fyrhjulsdriven men faller lite på målsnöret effektmässigt.
Som student kan det vara klokt att äga en bil som är ekonomisk och ibland kunna käka mamma scans till makaronerna.

Forummoderator
18 358 Inlägg
14 juni 2016
En kompis köpte en A6 V6 quattro -99 som vinterpulka. En smula törstig förvisso men den tyckte han om och kör med den fortfarande... "Äh, så länge skiten går så kan den rulla, sparar på den andra bilen". Han gav 10000:- men det kanske var billigt? Ingen aning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2016
Hybridsmurfen skrev:
En kompis köpte en A6 V6 quattro -99 som vinterpulka. En smula törstig förvisso men den tyckte han om och kör med den fortfarande... "Äh, så länge skiten går så kan den rulla, sparar på den andra bilen". Han gav 10000:- men det kanske var billigt? Ingen aning.

För att vara en A6 C5 får man nog se det som ett lågt pris. Det är väl normalt vad det nätt o jämt går att hitta A4:orna för.

Men, visst finns C5:orna att hitta i den prisklassen (går även att rota fram A3:or fyrgrävare för de pengarna (10K))
Senast redigerat av it_mutt (14 juni 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök