2002
Sök

Volvo 945 Classic "Track day"

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.

587 595 Visningar
Uppdaterades senast 6 juni
2 257 Inlägg
6 december 2016
Trådstartare
#322
Fyllde ju på ny kylarvätska nu när jag bytte kylarslangarna. Tänkte att när jag nu "sköljt" både automatlåda och motor så kunde jag göra det samma med kylsystemet.
Sagt och gjort så var jag inne till Volvo i dag och köpte Volvo glykol och batterivatten. Körde sedan motorn varm och tömde sedan ut kylarvätskan och fyllde på med
det nya.




Fin-glykol.
https://s18.postimg.org/6rp1np9t5/Ny_kylarv_tska_Den_Vite_2016_12_06.jpg


358 Inlägg
6 december 2016
#323
Najs! Är Volvos kylarvätska etylen eller propylenglykol nu för tiden?

Nu måste du ju skölja styrservon också wink


2 257 Inlägg
6 december 2016
Trådstartare
#324
Den är etylenglykol. Det man ska tänka på bara är att den är sk "longlife" och får inte blandas med andra sorters glykol, så jag fick skölja igenom systemet för att få bort all gammal glykol.


358 Inlägg
6 december 2016
#325
InTheWhite skrev:
Den är etylenglykol. Det man ska tänka på bara är att den är sk "longlife" och får inte blandas med andra sorters glykol, så jag fick skölja igenom systemet för att få bort all gammal glykol.

Ok! Förr när 940 var ny t.ex. så körde Volvo med propylenglykol. Nu kör alltså även Volvo med etylen smile


Laddtryck :)
431 Inlägg
6 december 2016
#326
Vad är fördelar och nackdelar med de olika blandingar eller vad man ska kalla de? smile

Volvo 945 Turbo Classic -98
Volvo 945 2.3 S LTT -97
Volvo 945 GL -94
Volvo 944 FTT Turbo+ -94 (Volvo original Turbo+)

2 257 Inlägg
7 december 2016
Trådstartare
#327
Equium skrev:
InTheWhite skrev:
Den är etylenglykol. Det man ska tänka på bara är att den är sk "longlife" och får inte blandas med andra sorters glykol, så jag fick skölja igenom systemet för att få bort all gammal glykol.

Ok! Förr när 940 var ny t.ex. så körde Volvo med propylenglykol. Nu kör alltså även Volvo med etylen smile

Jepp, det gör dom. smile


2 257 Inlägg
7 december 2016
Trådstartare
#328
VoxTypeX skrev:
Vad är fördelar och nackdelar med de olika blandingar eller vad man ska kalla de? smile

Etylen har bättre korrosionsskydd och klarar lägre temperaturer. Nackdelen är att den är väldigt giftig.


10 164 Inlägg
7 december 2016
#329
InTheWhite skrev:
VoxTypeX skrev:
Vad är fördelar och nackdelar med de olika blandingar eller vad man ska kalla de? smile

Etylen har bättre korrosionsskydd och klarar lägre temperaturer. Nackdelen är att den är väldigt giftig.

Påtal om giftig glykol Renault monterat någon motorvärmare och tvättar man sig inte på direkten får man utslag av den gäller högst en halvminut sen är det kört röda kliande prickar får man.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 257 Inlägg
9 december 2016
Trådstartare
#330
Turbo_Grabben skrev:
Hoppar in och följer tråden framöver smile grymt bra jobbat sen sist jag var med här. Klart du ska vara nöjd med bilen. Den har fått bra med pengar lagda på sig wink

Tack så mycket! smile

Jo jag sköter bra om den tycker jag nog.


2 257 Inlägg
9 december 2016
Trådstartare
#333
Ja det är en av de sämsta investeringar om man ändå tänker sälja efter ett tag. Nu planerar jag att ha bilen livet ut, så då kan det vara värt det. smile


2 257 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#335
Tog och polerade och vaxade mitt fjäderbensstag då det började se tråkigt ut. Svårt att fånga på bild, men det blev riktigt blankt och fint. smile

Har börjat fundera på att lacka det vitt, men jag är lite kluven.




https://s18.postimg.org/lyo1avf4p/Polerat_fj_derbensstag_Den_Vite_2016_12_10_002.jpg


358 Inlägg
10 december 2016
#336
Behåll som den är tycker jag. Matchar grillen t.ex. smile


2 257 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#337
Equium skrev:
Behåll som den är tycker jag. Matchar grillen t.ex. smile

Ja det lutar åt att behålla det som det är. Som du skrev så matchar det grillen och emblemet på bakluckan. Då blir det liksom en brytpunkt med polerat både fram, bak och i motorrummet. smile


2 257 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#338
Turbo_Grabben skrev:
Det förstår jag. Då är vi två. Hade behållt det som det är fjäderbensstaget. För att få lite bryrpunkt. Men du gör ju som du vill smile ska bli skoj att se vad som häbder fram över

Ja det känns bäst att behålla det polerat. smile

Händer säkert något skoj här i vinter! big_smile


914 Inlägg
10 december 2016
#339
Ja det skulle nog bli fint i vitt,men samtidigt bryter det av med ett blank.

2 257 Inlägg
10 december 2016
Trådstartare
#340
Aronson skrev:
Ja det skulle nog bli fint i vitt,men samtidigt bryter det av med ett blank.

Ja det är ju det att det just bryter av lite. Tror nog jag behåller det som det är. smile



Sök