3276
Sök

Audi A6 2.4 1998 Tiptronic Automat 5vxl

Oturen själv
593 Inlägg
29 juni 2016
Trådstartare
#1
Tjenare, Min Audi bråkar.. Bilen går in i limp home mode låst i vad jag antar är 4e växeln. Blinkar oljetryck och Utropstecknet samt ABS lyser. Kan juxxa i tiptronic och växla endå ( Ibland ).

Tar jag av negativ batteriterminal en stund så kan jag köra och det växlar som det ska tills det helt random återkommer. Även om bilen är varm sedan innan.

Har läst mig till att TEC kan va skit, alltså styrenheten.

Varvräknaren är helt död eller rycker som en död fisk ibland i samband med problemet, men om jag återställer och tar bort batteriet så funkar allt klockrent en obestämd tid, fram tills den känner för att jävlas igen.

Bilen har gått 19k mil och är väl omskött. Ingen tidigare ägare har servat lådan vad jag kan se dock.. Men eftersom det är sporadiskt och går att återställa å köra normalt tror jag inte det är fel på själva lådan.

Vad tror ni ?
Får även felkod P0727 vartalssignal utebliven. Antagligen på grund av problemet dock.

Brum

Avstängd
10 388 Inlägg
29 juni 2016
#2
Mreque89 skrev:
Tjenare, Min Audi bråkar.. Bilen går in i limp home mode låst i vad jag antar är 4e växeln. Blinkar oljetryck och Utropstecknet samt ABS lyser. Kan juxxa i tiptronic och växla endå ( Ibland ).

Tar jag av negativ batteriterminal en stund så kan jag köra och det växlar som det ska tills det helt random återkommer. Även om bilen är varm sedan innan.

Har läst mig till att TEC kan va skit, alltså styrenheten.

Varvräknaren är helt död eller rycker som en död fisk ibland i samband med problemet, men om jag återställer och tar bort batteriet så funkar allt klockrent en obestämd tid, fram tills den känner för att jävlas igen.

Bilen har gått 19k mil och är väl omskött. Ingen tidigare ägare har servat lådan vad jag kan se dock.. Men eftersom det är sporadiskt och går att återställa å köra normalt tror jag inte det är fel på själva lådan.

Vad tror ni ?
Får även felkod P0727 vartalssignal utebliven. Antagligen på grund av problemet dock.

Du får bara p0727-koden?

Och jag skulle säga att det är tvärt om; att lådan ballar ur pga koden. ECUn får info gällande motorns varvtal via vevaxelslägesgivaren (varvtalssignalen då), och skickar sen info till TCUn, och det är troligen då det skiter sig.

Så, börja i den änden, det är iaf mitt tips

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Oturen själv
593 Inlägg
30 juni 2016
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Mreque89 skrev:
Tjenare, Min Audi bråkar.. Bilen går in i limp home mode låst i vad jag antar är 4e växeln. Blinkar oljetryck och Utropstecknet samt ABS lyser. Kan juxxa i tiptronic och växla endå ( Ibland ).

Tar jag av negativ batteriterminal en stund så kan jag köra och det växlar som det ska tills det helt random återkommer. Även om bilen är varm sedan innan.

Har läst mig till att TEC kan va skit, alltså styrenheten.

Varvräknaren är helt död eller rycker som en död fisk ibland i samband med problemet, men om jag återställer och tar bort batteriet så funkar allt klockrent en obestämd tid, fram tills den känner för att jävlas igen.

Bilen har gått 19k mil och är väl omskött. Ingen tidigare ägare har servat lådan vad jag kan se dock.. Men eftersom det är sporadiskt och går att återställa å köra normalt tror jag inte det är fel på själva lådan.

Vad tror ni ?
Får även felkod P0727 vartalssignal utebliven. Antagligen på grund av problemet dock.

Du får bara p0727-koden?

Och jag skulle säga att det är tvärt om; att lådan ballar ur pga koden. ECUn får info gällande motorns varvtal via vevaxelslägesgivaren (varvtalssignalen då), och skickar sen info till TCUn, och det är troligen då det skiter sig.

Så, börja i den änden, det är iaf mitt tips

Tja! Tack som fan för svar!

Jo jag har med varit i dem tankarna, men eftersom det funkar när jag återställer så gick jag vidare ifrån sensorn. Googlade runt lite och kom på att precis innan det hände sist, så pulserade ABS en millisekund typ.

Kopplade bort ABS modulen och vips så var problemet borta! Så får beställa en från ebay för en tusing. Skönt att det inte var TCU!.

Så tips, Vid blinkande oljetryck samt varningslampa, abs lampa som lyser och låst i 3e växeln och hela PRND12345 upplyst samtidigt i samband med ingen varvräknare eller ryckande. Testa att koppla ur ABS modulen, antingen via säkring eller stora kabeln vid abs pumpen.

Brum

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2016
#4
Mreque89 skrev:
it_mutt skrev:
Mreque89 skrev:
Tjenare, Min Audi bråkar.. Bilen går in i limp home mode låst i vad jag antar är 4e växeln. Blinkar oljetryck och Utropstecknet samt ABS lyser. Kan juxxa i tiptronic och växla endå ( Ibland ).

Tar jag av negativ batteriterminal en stund så kan jag köra och det växlar som det ska tills det helt random återkommer. Även om bilen är varm sedan innan.

Har läst mig till att TEC kan va skit, alltså styrenheten.

Varvräknaren är helt död eller rycker som en död fisk ibland i samband med problemet, men om jag återställer och tar bort batteriet så funkar allt klockrent en obestämd tid, fram tills den känner för att jävlas igen.

Bilen har gått 19k mil och är väl omskött. Ingen tidigare ägare har servat lådan vad jag kan se dock.. Men eftersom det är sporadiskt och går att återställa å köra normalt tror jag inte det är fel på själva lådan.

Vad tror ni ?
Får även felkod P0727 vartalssignal utebliven. Antagligen på grund av problemet dock.

Du får bara p0727-koden?

Och jag skulle säga att det är tvärt om; att lådan ballar ur pga koden. ECUn får info gällande motorns varvtal via vevaxelslägesgivaren (varvtalssignalen då), och skickar sen info till TCUn, och det är troligen då det skiter sig.

Så, börja i den änden, det är iaf mitt tips

Tja! Tack som fan för svar!

Jo jag har med varit i dem tankarna, men eftersom det funkar när jag återställer så gick jag vidare ifrån sensorn. Googlade runt lite och kom på att precis innan det hände sist, så pulserade ABS en millisekund typ.

Kopplade bort ABS modulen och vips så var problemet borta! Så får beställa en från ebay för en tusing. Skönt att det inte var TCU!.

Så tips, Vid blinkande oljetryck samt varningslampa, abs lampa som lyser och låst i 3e växeln och hela PRND12345 upplyst samtidigt i samband med ingen varvräknare eller ryckande. Testa att koppla ur ABS modulen, antingen via säkring eller stora kabeln vid abs pumpen.

Gott om det var "så enkelt". Nu finns det iofs folk som lagar TCU:er (någon i STHLM bl.a.).

Men, du fick ingen kod på abs-enheten vid utläsningen? (beror ju kanske i sin tur på vad man använder för att läsa ut felkoderna, ELM327 klarar det inte ex.vis)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Oturen själv
593 Inlägg
30 juni 2016
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Mreque89 skrev:
it_mutt skrev:

Du får bara p0727-koden?

Och jag skulle säga att det är tvärt om; att lådan ballar ur pga koden. ECUn får info gällande motorns varvtal via vevaxelslägesgivaren (varvtalssignalen då), och skickar sen info till TCUn, och det är troligen då det skiter sig.

Så, börja i den änden, det är iaf mitt tips

Tja! Tack som fan för svar!

Jo jag har med varit i dem tankarna, men eftersom det funkar när jag återställer så gick jag vidare ifrån sensorn. Googlade runt lite och kom på att precis innan det hände sist, så pulserade ABS en millisekund typ.

Kopplade bort ABS modulen och vips så var problemet borta! Så får beställa en från ebay för en tusing. Skönt att det inte var TCU!.

Så tips, Vid blinkande oljetryck samt varningslampa, abs lampa som lyser och låst i 3e växeln och hela PRND12345 upplyst samtidigt i samband med ingen varvräknare eller ryckande. Testa att koppla ur ABS modulen, antingen via säkring eller stora kabeln vid abs pumpen.

Gott om det var "så enkelt". Nu finns det iofs folk som lagar TCU:er (någon i STHLM bl.a.).

Men, du fick ingen kod på abs-enheten vid utläsningen? (beror ju kanske i sin tur på vad man använder för att läsa ut felkoderna, ELM327 klarar det inte ex.vis)

En simple Vegate blåtand. Men nej kan ej få ut felkoder för ABS modulen genererar inte felkoder, den slukar ampere pga högt motstånd i kretsarna. och då kan ECU och TCU inte kommunicera ordentligt. Tydligen mer som haft problemet, mestadels i USA.

Brum

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2016
#6
Mreque89 skrev:
it_mutt skrev:
Mreque89 skrev:

Tja! Tack som fan för svar!

Jo jag har med varit i dem tankarna, men eftersom det funkar när jag återställer så gick jag vidare ifrån sensorn. Googlade runt lite och kom på att precis innan det hände sist, så pulserade ABS en millisekund typ.

Kopplade bort ABS modulen och vips så var problemet borta! Så får beställa en från ebay för en tusing. Skönt att det inte var TCU!.

Så tips, Vid blinkande oljetryck samt varningslampa, abs lampa som lyser och låst i 3e växeln och hela PRND12345 upplyst samtidigt i samband med ingen varvräknare eller ryckande. Testa att koppla ur ABS modulen, antingen via säkring eller stora kabeln vid abs pumpen.

Gott om det var "så enkelt". Nu finns det iofs folk som lagar TCU:er (någon i STHLM bl.a.).

Men, du fick ingen kod på abs-enheten vid utläsningen? (beror ju kanske i sin tur på vad man använder för att läsa ut felkoderna, ELM327 klarar det inte ex.vis)

En simple Vegate blåtand. Men nej kan ej få ut felkoder för ABS modulen genererar inte felkoder, den slukar ampere pga högt motstånd i kretsarna. och då kan ECU och TCU inte kommunicera ordentligt. Tydligen mer som haft problemet, mestadels i USA.

Du menar att den inte ger någon felkod i detta specifika fall antar jag?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Oturen själv
593 Inlägg
1 juli 2016
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Mreque89 skrev:
it_mutt skrev:

Gott om det var "så enkelt". Nu finns det iofs folk som lagar TCU:er (någon i STHLM bl.a.).

Men, du fick ingen kod på abs-enheten vid utläsningen? (beror ju kanske i sin tur på vad man använder för att läsa ut felkoderna, ELM327 klarar det inte ex.vis)

En simple Vegate blåtand. Men nej kan ej få ut felkoder för ABS modulen genererar inte felkoder, den slukar ampere pga högt motstånd i kretsarna. och då kan ECU och TCU inte kommunicera ordentligt. Tydligen mer som haft problemet, mestadels i USA.

Du menar att den inte ger någon felkod i detta specifika fall antar jag?

Nja, felkoden jag fick var nog en missvisande felkod eftersom ABS modulen bröt kommunikation.

Brum


Sök