Nissan micra -95 rycker / hoppar / går ojämnt till och från.

Jiiimmie
2 juli 2016 · 1 830 Inlägg

Hej!

Min flickvän och jag köpte en liten micra -95 som vi skulle ha som pendlarbil.
Bilen fungerade felfritt under provturen.

Men på vägen hem så började den rycka och ha sig..
Jag bytte tändstift och tändkablarna bytte jag för ca 30min sen, har ej hunnit provköra något då jag jobbar, men startade bilen och den fortsätter att gå ojämnt.. Men verkade inte vara någon större fara när jag varvade till lite(?) :S

Läste på ett forum att det kunde vara Lmm som kunde vara fel samt att man skulle kolla felkoder. Tänkte göra det så fort jag får tid, men såg även att det var fler som hade haft liknande problem och lött om några lödningar, vet ej vilka eller vart då den tråden var från typ 07 så inga bilder gick att kolla på etc..

Bilen håller på som värst när det regnar / är fuktigt ute.
När det väl händer så känns det som bilen slås av / på så det skuttar fram..
Kan hända vid gaspådrag / jämn gas.
Känns som bilen tappar ork / går ner på 3 cylindrar (ibland färre).
Har i vissa fall kört i 100km/h sen kommit till en uppförsbacke och då har bilen bara tvärt tappat all ork så man sjunkit ner till 70km/h och sedan börjat rycka tills man kunnat öka fart igen när man kommit upp för backen.

Det är jobbigt som f*n när det väl händer men det är inte allt för ofta bilen tappar så mycket kraft.
Ibland kan man inte ens köra upp i 110 utan att det ska börja rycka utan då får man hålla sig på 100..
Vet ej hur jag ska beskriva felet för det är så skumt fel så vill nästan kasta in en granat och köpa en annan bil -.-


Tack på förhand.

Mvh Jimmy

Jiiimmie
3 juli 2016 · 1 830 Inlägg

Bilen går bättre nu men den håller fortfarande på och strular..
Kollade oljan för vet att den har vart lite i bilen och har bara hällt i en skvätt när vi hämtade bilen. Men nu när jag kollade den så var det grymt mycket olja i motorn så måste tömma motorn på olja så jag vet inte om det kan ha vart en oljepropp(?) någonstans som släppt som gjort att motorn går så dåligt till och från..
Oljan i sig var väldigt mörk men inte direkt tjock.
Blir nog ett olje, filterbyte snarast möjligast för att se om den kommer gå bättre.

Laroussi
30 mars 2017 · 13 Inlägg

Jiiimmie skrev:
Bilen går bättre nu men den håller fortfarande på och strular..
Kollade oljan för vet att den har vart lite i bilen och har bara hällt i en skvätt när vi hämtade bilen. Men nu när jag kollade den så var det grymt mycket olja i motorn så måste tömma motorn på olja så jag vet inte om det kan ha vart en oljepropp(?) någonstans som släppt som gjort att motorn går så dåligt till och från..
Oljan i sig var väldigt mörk men inte direkt tjock.
Blir nog ett olje, filterbyte snarast möjligast för att se om den kommer gå bättre.

Nu är det ett tag sen du skrev detta men undrar om du löst detta med bilen?
Vad var felet i så fall?
tack

Jiiimmie
12 september 2017 · 1 830 Inlägg

Laroussi skrev:

Jiiimmie skrev:
Bilen går bättre nu men den håller fortfarande på och strular..
Kollade oljan för vet att den har vart lite i bilen och har bara hällt i en skvätt när vi hämtade bilen. Men nu när jag kollade den så var det grymt mycket olja i motorn så måste tömma motorn på olja så jag vet inte om det kan ha vart en oljepropp(?) någonstans som släppt som gjort att motorn går så dåligt till och från..
Oljan i sig var väldigt mörk men inte direkt tjock.
Blir nog ett olje, filterbyte snarast möjligast för att se om den kommer gå bättre.

Nu är det ett tag sen du skrev detta men undrar om du löst detta med bilen?
Vad var felet i så fall?
tack

Hej.

Ursäkta sent svar, har inte kollat så mycket på garaget när jag inte haft internet pga flytt.

Men problemet sitter i spjällhuset har jag märkt.
Det är dåliga lödningar och är tydligen ett standardfel på Micra (k11?).

Bytte nämligen spjällhus till ett som var nästan helt nytt.. ca 2 månader senare var det samma problem igen .. Suck -.-

Jiiimmie
12 september 2017 · 1 830 Inlägg

hittade lite info på flashback forumet där en skrev.

"Åtgärdas enligt följande instruktion:
-Skruva loss "gasspjälsapparaten".
-Lokalisera ett "lock" av metall, du ser det lätt när du väl tittar på apparaten.
-Skär/bänd upp locket.
-Löd om ALLA lödpunkter, även dom som ser bra ut.
-Rengör kring locket, lägg på en sträng silikon och tryck ihop.
OBS Viktigt att det blir tätt. OBS"

så ska prova det snart och så se om problemet försvinner.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang