Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 646 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
Tontbil
15 februari 2017 · 209 Inlägg

cevapcici skrev:
Har hittat en Saab på skroten där batteriet såklart är borta, och dörrarna är låsta.

Rutorna är krossade och jag har provat öppna med handtagen både på insidan och utsidan, samt pluppen man kan dra i för hand. Ingenting funkar, förutom kofot kanske?

Vill åt sidospeglarna och fästena kommer man endast åt via insidan smile

Är det någon som vet hur man kan få upp dörrjäveln? big_smile

Är väl låst med TCL/TSL-låsing (dubbelklicka på låsknappen). Så jag tror att man måste låsa upp med nyckel tyvärr.
För knappen vid växelspaken fungerar inte? För att låsa upp.

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
cevapcici
15 februari 2017 · 690 Inlägg

Tontbil skrev:

cevapcici skrev:
Har hittat en Saab på skroten där batteriet såklart är borta, och dörrarna är låsta.

Rutorna är krossade och jag har provat öppna med handtagen både på insidan och utsidan, samt pluppen man kan dra i för hand. Ingenting funkar, förutom kofot kanske?

Vill åt sidospeglarna och fästena kommer man endast åt via insidan smile

Är det någon som vet hur man kan få upp dörrjäveln? big_smile

Är väl låst med TCL/TSL-låsing (dubbelklicka på låsknappen). Så jag tror att man måste låsa upp med nyckel tyvärr.
För knappen vid växelspaken fungerar inte? För att låsa upp.

Nä batteriet plockas ju typ innan bilarna dräneras när de anländer till skroten. Trist... Man får väl peta in en kofot o slita upp dörren typ

rcy
16 februari 2017 · 1 705 Inlägg

cevapcici skrev:
Nä batteriet plockas ju typ innan bilarna dräneras när de anländer till skroten. Trist... Man får väl peta in en kofot o slita upp dörren typ

Du kan inte bara släpa med dig ett batteri och koppla in tillfälligt då?

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 325i "isbilen" (1992)
amazinjoey
16 februari 2017 · 1 139 Inlägg

rcy skrev:

cevapcici skrev:
Nä batteriet plockas ju typ innan bilarna dräneras när de anländer till skroten. Trist... Man får väl peta in en kofot o slita upp dörren typ

Du kan inte bara släpa med dig ett batteri och koppla in tillfälligt då?

Sa samma till honom tongue de har en låda full av batterier på sidan haha

cevapcici
16 februari 2017 · 690 Inlägg

rcy skrev:

cevapcici skrev:
Nä batteriet plockas ju typ innan bilarna dräneras när de anländer till skroten. Trist... Man får väl peta in en kofot o slita upp dörren typ

Du kan inte bara släpa med dig ett batteri och koppla in tillfälligt då?

Funderade på det! Eller ta ett med mig till nästa gång! smile

cevapcici
17 februari 2017 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

rcy skrev:

cevapcici skrev:
Nä batteriet plockas ju typ innan bilarna dräneras när de anländer till skroten. Trist... Man får väl peta in en kofot o slita upp dörren typ

Du kan inte bara släpa med dig ett batteri och koppla in tillfälligt då?

Sa samma till honom tongue de har en låda full av batterier på sidan haha

Hörru Hassan.. Skicka adaptrarna tongue Finns inga batterier i Malmö på den skroten

rcy
17 februari 2017 · 1 705 Inlägg

cevapcici skrev:

rcy skrev:

cevapcici skrev:
Nä batteriet plockas ju typ innan bilarna dräneras när de anländer till skroten. Trist... Man får väl peta in en kofot o slita upp dörren typ

Du kan inte bara släpa med dig ett batteri och koppla in tillfälligt då?

Funderade på det! Eller ta ett med mig till nästa gång! smile

Har du tillgång till en sån här så funkar det utmärkt -> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000035160/

Dom är lite smidigare att kånka runt på en ett bilbatteri, och dom klarar utan problem att strömsätta en bil tillräckligt för att låsa upp dörrarna flera gånger om.

cevapcici
20 februari 2017 · 690 Inlägg

Är lite sugen på att bygga ett custom avgasrör till bilen. Tänkte 2 utblås eller vad man kallar det som nedan:
http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg


Jag överväger att köra på 2.5" då det hade räckt effektmässigt dit jag vill med bilen.
Som det ser ut nu kan jag få ut 250hk - 360nm med en td04-15t turbo uppgradering, och det låter ju riktigt bra. (nu pratar vi med original avgassystem)

Sen får man byta koppling o bränslepump o spridare för att få ut ännu mer + eventuellt en ny ic, men det är inte riktigt prio ett just nu.

Vad behöver man tänka på, ni som byggt eget? Ska man köpa en halvsats från maptun tex, eller försöka bygga eget med biltemas rör?

Vill inte att det ska låta fruktansvärt högt men vill att bilen ska låta lite mer än original.

Senast redigerat av cevapcici (20 februari 2017)

JKDesign
20 februari 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Är lite sugen på att bygga ett custom avgasrör till bilen. Tänkte 2 utblås eller vad man kallar det som nedan:
http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg


Jag överväger att köra på 2.5" då det hade räckt effektmässigt dit jag vill med bilen.
Som det ser ut nu kan jag få ut 250hk - 360nm med en td04-15t turbo uppgradering, och det låter ju riktigt bra. (nu pratar vi med original avgassystem)

Sen får man byta koppling o bränslepump o spridare för att få ut ännu mer + eventuellt en ny ic, men det är inte riktigt prio ett just nu.

Vad behöver man tänka på, ni som byggt eget? Ska man köpa en halvsats från maptun tex, eller försöka bygga eget med biltemas rör?

Vill inte att det ska låta fruktansvärt högt men vill att bilen ska låta lite mer än original.

Har du pengar, köp JT 3". Har du inte pengar knåpa ihop biltema rör i 2,5" wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
wBes
20 februari 2017 · 405 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Är lite sugen på att bygga ett custom avgasrör till bilen. Tänkte 2 utblås eller vad man kallar det som nedan:
http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg


Jag överväger att köra på 2.5" då det hade räckt effektmässigt dit jag vill med bilen.
Som det ser ut nu kan jag få ut 250hk - 360nm med en td04-15t turbo uppgradering, och det låter ju riktigt bra. (nu pratar vi med original avgassystem)

Sen får man byta koppling o bränslepump o spridare för att få ut ännu mer + eventuellt en ny ic, men det är inte riktigt prio ett just nu.

Vad behöver man tänka på, ni som byggt eget? Ska man köpa en halvsats från maptun tex, eller försöka bygga eget med biltemas rör?

Vill inte att det ska låta fruktansvärt högt men vill att bilen ska låta lite mer än original.

Har du pengar, köp JT 3". Har du inte pengar knåpa ihop biltema rör i 2,5" wink

Har du pengar köper du Ferrita, har du inte pengar knåpar du ihop nånting av Biltema rör. Skulle knappt rekommendera min värsta fiende att köpa JT prylar, satan så kass passform sad

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
JKDesign
20 februari 2017 · 4 442 Inlägg

wBes skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Är lite sugen på att bygga ett custom avgasrör till bilen. Tänkte 2 utblås eller vad man kallar det som nedan:
http://carphotos.cardomain.com/ride_ima … _large.jpg


Jag överväger att köra på 2.5" då det hade räckt effektmässigt dit jag vill med bilen.
Som det ser ut nu kan jag få ut 250hk - 360nm med en td04-15t turbo uppgradering, och det låter ju riktigt bra. (nu pratar vi med original avgassystem)

Sen får man byta koppling o bränslepump o spridare för att få ut ännu mer + eventuellt en ny ic, men det är inte riktigt prio ett just nu.

Vad behöver man tänka på, ni som byggt eget? Ska man köpa en halvsats från maptun tex, eller försöka bygga eget med biltemas rör?

Vill inte att det ska låta fruktansvärt högt men vill att bilen ska låta lite mer än original.

Har du pengar, köp JT 3". Har du inte pengar knåpa ihop biltema rör i 2,5" wink

Har du pengar köper du Ferrita, har du inte pengar knåpar du ihop nånting av Biltema rör. Skulle knappt rekommendera min värsta fiende att köpa JT prylar, satan så kass passform sad

Är mycket möjligt, har aldrig monterat något JT själv. Men det absolut goaste ljudet till en saab! Har kört maptun/speedparts/bsr/simons twinpipe 2,5" och det är ett bra sportsystem med behållen komfort.

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
wBes
20 februari 2017 · 405 Inlägg

JKDesign skrev:

wBes skrev:

JKDesign skrev:

Har du pengar, köp JT 3". Har du inte pengar knåpa ihop biltema rör i 2,5" wink

Har du pengar köper du Ferrita, har du inte pengar knåpar du ihop nånting av Biltema rör. Skulle knappt rekommendera min värsta fiende att köpa JT prylar, satan så kass passform sad

Är mycket möjligt, har aldrig monterat något JT själv. Men det absolut goaste ljudet till en saab! Har kört maptun/speedparts/bsr/simons twinpipe 2,5" och det är ett bra sportsystem med behållen komfort.

Jag tror att materialet gör en hel del, har 3" JT hela vägen på min sommar 9-5a och 2,5" Ferrita rostfritt på min brukis 9-5a. Nu är det rätt mycket mera klös i min sommarbil men tycker enda ljudet från Ferrita systemet är avsevärt mycket trevligare, låter mer race till skillnad från JT som bara är ett grovt muller.

Har precis köpt en 19t till min sommarbil och håller på att forska hur vida jag bromsar flödet nämnvärt med Ferrita systemet eller inte, är det ingen större påverkan yxar jag dit de istället smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
20 februari 2017 · 690 Inlägg

Tack för input, pengarna finns men sen vet jag inte vilket av de jag ska köpa faktiskt... jt3 låter lite för mycket tycker jag. Ferrita låter perfekt men kan man bygga eget biltemasystem och få fetare ljud så räcker ju även det för mig!

JKDesign
20 februari 2017 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Tack för input, pengarna finns men sen vet jag inte vilket av de jag ska köpa faktiskt... jt3 låter lite för mycket tycker jag. Ferrita låter perfekt men kan man bygga eget biltemasystem och få fetare ljud så räcker ju även det för mig!

För ca 2000 bygger du 2,5" catback twinpipe som låter helt ok, så har pengar till annat kul

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
-Norgren-
20 februari 2017 · 95 Inlägg

Jag kör Simons slutdämpare och borttagen mittendämpare.

Låter rätt gött faktiskt smile

wBes
20 februari 2017 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:
Tack för input, pengarna finns men sen vet jag inte vilket av de jag ska köpa faktiskt... jt3 låter lite för mycket tycker jag. Ferrita låter perfekt men kan man bygga eget biltemasystem och få fetare ljud så räcker ju även det för mig!

Biltema rören duger som sagt fint att bygga på, nöjer du dig med 250HK kan du nog även köra ljuddämpare där ifrån..

Polaren smällde ihop en 9-3OG med maxad 15t#5 på för ett par år sedan, vi blåste rent den Biltema ljuddämparen första kvällen har jag för mig, så några jätte marginaler finns det ej.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
20 februari 2017 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Tack för input, pengarna finns men sen vet jag inte vilket av de jag ska köpa faktiskt... jt3 låter lite för mycket tycker jag. Ferrita låter perfekt men kan man bygga eget biltemasystem och få fetare ljud så räcker ju även det för mig!

För ca 2000 bygger du 2,5" catback twinpipe som låter helt ok, så har pengar till annat kul

Alright! Tål att funderas på smile

cevapcici
20 februari 2017 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:
Jag kör Simons slutdämpare och borttagen mittendämpare.

Låter rätt gött faktiskt smile

Nice har hört talas om Simons faktiskt smile

cevapcici
20 februari 2017 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:
Tack för input, pengarna finns men sen vet jag inte vilket av de jag ska köpa faktiskt... jt3 låter lite för mycket tycker jag. Ferrita låter perfekt men kan man bygga eget biltemasystem och få fetare ljud så räcker ju även det för mig!

Biltema rören duger som sagt fint att bygga på, nöjer du dig med 250HK kan du nog även köra ljuddämpare där ifrån..

Polaren smällde ihop en 9-3OG med maxad 15t#5 på för ett par år sedan, vi blåste rent den Biltema ljuddämparen första kvällen har jag för mig, så några jätte marginaler finns det ej.

Ja men runt 250 känns lagom, vågar inte pressa motorn för mycket då bilen är gammal!

rcy
21 februari 2017 · 1 705 Inlägg

Jag kör med Maptuns 2.5 system, dock med 3" dp och racekatt, och är helnöjd med ljudet.
Låter alldeles lagom på tomgång, inte för högt men man anar det dova mullret.
Vid normal körning tänker man inte direkt på ljudet i bilen, det är lite dovare och kanske aningen högre än original men inget som stör. Börjar man däremot tukta bilen lite så sjunger den ut ordentligt när man varvar ur på växlarna.
Skulle beskriva ljudet som argt vrålande, inte alls samma trista bröööölande ljud man får ur 3" och framförallt då JT. Låter betydligt argare om än kanske inte lika högt.
Kvalité och passform är i världsklass, har kört med mitt system året om i 5-6 år nu och det ser ut som nytt om man putsar lite på det. Passformen är fan bättre än originalsystemen.

Maptuns system byggs av Simons, dom bygger väl även åt Speedparts och BSR om jag inte missminner mig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang