Provade att polera bilen lite med maskin för första gången någonsin under dens livstid. Har alltid handpolerat och fick inte in tekniken riktigt så la ner det och fortsatte för hand, men resultatet blev riktigt bra!
Har bestämt mig lite för att ändra planerna med projektet. Tack till alla trogna följare som varit med från start!
Turbobyte sker eventuellt i juni pga nytt jobb som sagt så har svårt att lämna in en bil jag behöver dagligen i princip.
Men det som sker närmast är montering utav följande godis:
Tanken är alltså att facelifta inredningen helt och hållet till en Aero 06+ och sedan behålla utsidan som äldre. Egentligen hade jag velat ha facelift baken med min aero front men känner att det är lite onödigt. Har sett någon med en svart Saab som gjorde samma procedur.
Jag tänkte införskaffa sidokjolarna son aero har, men de flesta är i dåligt skick så får se hur jag gör med den biter.
Efter det är det dags för turbo och eventuellt avgassystem.
Men är verkligen sidokjolarna ofta i så dåligt skick? Har själv aldrig någonsin hanterat några trasiga, är det inkompetenta människor som knäcker dom med domkraft tro?
Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Men är verkligen sidokjolarna ofta i så dåligt skick? Har själv aldrig någonsin hanterat några trasiga, är det inkompetenta människor som knäcker dom med domkraft tro?
Tack! De är väl i plast om jag inte är helt fel ute? Oftast antingen spruckna, väldigt repiga så de har rispor genom lacken.
Eller så går de sönder tex på skroten när alla bilar "pallas upp" på fälgar, blir liksom en krökning av plasten. Fattar inte hur man hade tänkt sälja såna om man tar sönder dem!
Men är verkligen sidokjolarna ofta i så dåligt skick? Har själv aldrig någonsin hanterat några trasiga, är det inkompetenta människor som knäcker dom med domkraft tro?
Tack! De är väl i plast om jag inte är helt fel ute? Oftast antingen spruckna, väldigt repiga så de har rispor genom lacken.
Eller så går de sönder tex på skroten när alla bilar "pallas upp" på fälgar, blir liksom en krökning av plasten. Fattar inte hur man hade tänkt sälja såna om man tar sönder dem!
Jo någon typ av plast är det, om än dock väldigt flextålig. Ska man hitta några i rätt färg kan det blir lite svårare ja..
Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Men är verkligen sidokjolarna ofta i så dåligt skick? Har själv aldrig någonsin hanterat några trasiga, är det inkompetenta människor som knäcker dom med domkraft tro?
Tack! De är väl i plast om jag inte är helt fel ute? Oftast antingen spruckna, väldigt repiga så de har rispor genom lacken.
Eller så går de sönder tex på skroten när alla bilar "pallas upp" på fälgar, blir liksom en krökning av plasten. Fattar inte hur man hade tänkt sälja såna om man tar sönder dem!
Jo någon typ av plast är det, om än dock väldigt flextålig. Ska man hitta några i rätt färg kan det blir lite svårare ja..
Imorgon bär det av mot Göteborg för att möta upp Amazingjoey sen drar vi vidare för att införskaffa den nyare hastighetsmätaren och lite annat godis så håll utkik!
En liten uppdatering efter igår! Tech 2 vägrade att känna av den nya hastighetsmätaren så vi får helt enkelt bygga en ny adapter då den som byggdes verkar vara defekt. Nåväl! Ratten gick att montera smärtfritt på en kvart och nedan har ni resultatet
Hällde i en flaska stp complete system cleaner i tanken igår och körde till och från jobbet idag. Väl påväg till affären så stängs bilen av mitt på vägen och när jag försöker starta om den så hör man inte längre pumpen "pipa" i baksätet. Rätt så säkert då att pumpen har gett med sig?
Bilen har gått 21.4k mil och det är väl där de brukar gå..
Det var bränslepumpen som lade av. Blev en tillfällig billig från biltema med armatur som nödlösning då jag behövde bilen den helgen. Får bli en walbro senare eller något.
Det är verkligen nu alla fel börjar komma på bilen. 21.5 k mil på mätaren: Tändkassett kass (p1312, p1334) Turbo drar olja Dämpare bak Ac felkod osv..
Nästa plan är stötdämpare bak eller coils då mina däck försvinner in mer och mer bakom skärmarna. Bilen ålar sig fram på motorvägen och e riktigt studsig på kullersten. Misstänker att bussningarna också är kassa och undrar vad folk kan rekommendera.
Vill kunna sänka bilen och överväger sportdämpare original med mina 35/45 sänkfjädrar, eller Bilstein. Eller coils, men trist om coils verkligen blir så pass mycket stötigare att det märks mycket.
Tjo, är det inte så att Saab rent generellt ålar sig fram på vägen? Både morsans killes Saab 9-3 aero från typ... -08? Och morfars 9-3 1.8T är väldigt fladdriga på gatan både enligt mig och mor som kört bilarna. Jag är allt annat än expert på väghållning men jag skulle kört på bilstein, alternativ koni. Alla som jag sett på forumet som fått frågan om dom är nöjd har varit det. Lycka till & Trevlig midsommar!
Tillägg: Ge inte upp! Bara för att bilen börjar strula, ta det mest akuta först och beta av eftersom! Ställ undan den ett tag om du tycker den tar mycket energi, du har fått bilen riktigt fin så ge inte upp för att det tar emot just nu!