Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 257 583 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
JKDesign
2 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Fyndade ett maptun 3" downpipe med racekat wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-b1108545c5e71eb1abe18c9ec09814c2.jpg

Trevligt! Det där är en uppgradering som verkligen gör skillnad som märks. Så jäkla gött drag genom hela registret, speciellt på toppen där den normalt börjar plana ut.

Ja jag fick en bra deal faktiskt. Ska köra avgasbandage också för att hålla nere värmen.

Kemira står det på katalysatorn så det ska tydligen vara bra grejer.

Vissa har sagt att jag inte kommer att få så mycket skillnad men jag ser fram emot att få känna på det smile

Det kan jag garantera, stor skillnad i flöde mot original. wink Sen blir det ju inte per automatik någon effektökning. Men du kommer känna av att den drar på ett annat sätt!

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
cevapcici
2 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Trevligt! Det där är en uppgradering som verkligen gör skillnad som märks. Så jäkla gött drag genom hela registret, speciellt på toppen där den normalt börjar plana ut.

Ja jag fick en bra deal faktiskt. Ska köra avgasbandage också för att hålla nere värmen.

Kemira står det på katalysatorn så det ska tydligen vara bra grejer.

Vissa har sagt att jag inte kommer att få så mycket skillnad men jag ser fram emot att få känna på det smile

Det kan jag garantera, stor skillnad i flöde mot original. wink Sen blir det ju inte per automatik någon effektökning. Men du kommer känna av att den drar på ett annat sätt!

Fan va gött! Behöver jag tänka på något med lambda osv? Vissa säger att det inte går igenom besiktningen eller att man ska varva ur lite innan besiktning. Medan andra säger att man ska göra en lambda delete osv..

JKDesign
2 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Ja jag fick en bra deal faktiskt. Ska köra avgasbandage också för att hålla nere värmen.

Kemira står det på katalysatorn så det ska tydligen vara bra grejer.

Vissa har sagt att jag inte kommer att få så mycket skillnad men jag ser fram emot att få känna på det smile

Det kan jag garantera, stor skillnad i flöde mot original. wink Sen blir det ju inte per automatik någon effektökning. Men du kommer känna av att den drar på ett annat sätt!

Fan va gött! Behöver jag tänka på något med lambda osv? Vissa säger att det inte går igenom besiktningen eller att man ska varva ur lite innan besiktning. Medan andra säger att man ska göra en lambda delete osv..

Det enda du behöver göra innan bes är varmköra ordentligt, sen är det inga problem wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
2 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Det kan jag garantera, stor skillnad i flöde mot original. wink Sen blir det ju inte per automatik någon effektökning. Men du kommer känna av att den drar på ett annat sätt!

Fan va gött! Behöver jag tänka på något med lambda osv? Vissa säger att det inte går igenom besiktningen eller att man ska varva ur lite innan besiktning. Medan andra säger att man ska göra en lambda delete osv..

Det enda du behöver göra innan bes är varmköra ordentligt, sen är det inga problem wink

Haha vafan sånt har man inte tid för ju! Men är det så pass känsligt alltså? Räcker inte med att motorn är uppe i arbetstemperatur?

JKDesign
2 juni 2018 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Fan va gött! Behöver jag tänka på något med lambda osv? Vissa säger att det inte går igenom besiktningen eller att man ska varva ur lite innan besiktning. Medan andra säger att man ska göra en lambda delete osv..

Det enda du behöver göra innan bes är varmköra ordentligt, sen är det inga problem wink

Haha vafan sånt har man inte tid för ju! Men är det så pass känsligt alltså? Räcker inte med att motorn är uppe i arbetstemperatur?

Nope, behöver stressa bilen en del. Vet dock inte vid exakt vilken avgastemp den renar bäst. Men det skall vara rätt hett

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
2 juni 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

Det enda du behöver göra innan bes är varmköra ordentligt, sen är det inga problem wink

Haha vafan sånt har man inte tid för ju! Men är det så pass känsligt alltså? Räcker inte med att motorn är uppe i arbetstemperatur?

Nope, behöver stressa bilen en del. Vet dock inte vid exakt vilken avgastemp den renar bäst. Men det skall vara rätt hett

Ahh trist, men får lösa det på något sätt smile

rcy
3 juni 2018 · 1 705 Inlägg

Jag kör 100 cells racekatt på några bilar, och precis som han säger så är det varmkörning som gäller. Ordentlig varmkörning.

En "vanlig" katalysator har arbetstemp vid 5-600 grader, en sportkatt kan säkert nå 8-900 grader, så det tar ett tag innan dom börjar arbeta.

Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
cevapcici
3 juni 2018 · 690 Inlägg

rcy skrev:
Jag kör 100 cells racekatt på några bilar, och precis som han säger så är det varmkörning som gäller. Ordentlig varmkörning.

En "vanlig" katalysator har arbetstemp vid 5-600 grader, en sportkatt kan säkert nå 8-900 grader, så det tar ett tag innan dom börjar arbeta.

Okej men vad mer specifikt innebär det? Ska jag köra några acc på motorvägen eller hålla på och köra runt i 2 timmar innan besiktning?

Tontbil
3 juni 2018 · 209 Inlägg

cevapcici skrev:

rcy skrev:
Jag kör 100 cells racekatt på några bilar, och precis som han säger så är det varmkörning som gäller. Ordentlig varmkörning.

En "vanlig" katalysator har arbetstemp vid 5-600 grader, en sportkatt kan säkert nå 8-900 grader, så det tar ett tag innan dom börjar arbeta.

Okej men vad mer specifikt innebär det? Ska jag köra några acc på motorvägen eller hålla på och köra runt i 2 timmar innan besiktning?

Tror att detta räcker men är inte helt säker

Göra några hårda acc, varva ut motorn å hårda acc igen

Året 1947 börja den svenska kriget hos ungdomar mellan Volvo och Saab. Att ena bilmärke är bättre än den andra.
Volvo 940 FTT "Hovvarpner" (1993)
wBes
3 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

rcy skrev:
Jag kör 100 cells racekatt på några bilar, och precis som han säger så är det varmkörning som gäller. Ordentlig varmkörning.

En "vanlig" katalysator har arbetstemp vid 5-600 grader, en sportkatt kan säkert nå 8-900 grader, så det tar ett tag innan dom börjar arbeta.

Okej men vad mer specifikt innebär det? Ska jag köra några acc på motorvägen eller hålla på och köra runt i 2 timmar innan besiktning?

Att jobba upp EGT:en tar inte speciellt lång stund med relativt hårt pressad liten turbo, kör ett par pulls på 3an genom hela registret så ska det inte vara några bekymmer.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
3 juni 2018 · 690 Inlägg

Tontbil skrev:

cevapcici skrev:

rcy skrev:
Jag kör 100 cells racekatt på några bilar, och precis som han säger så är det varmkörning som gäller. Ordentlig varmkörning.

En "vanlig" katalysator har arbetstemp vid 5-600 grader, en sportkatt kan säkert nå 8-900 grader, så det tar ett tag innan dom börjar arbeta.

Okej men vad mer specifikt innebär det? Ska jag köra några acc på motorvägen eller hålla på och köra runt i 2 timmar innan besiktning?

Tror att detta räcker men är inte helt säker

Göra några hårda acc, varva ut motorn å hårda acc igen

Ok tack! smile

cevapcici
3 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

rcy skrev:
Jag kör 100 cells racekatt på några bilar, och precis som han säger så är det varmkörning som gäller. Ordentlig varmkörning.

En "vanlig" katalysator har arbetstemp vid 5-600 grader, en sportkatt kan säkert nå 8-900 grader, så det tar ett tag innan dom börjar arbeta.

Okej men vad mer specifikt innebär det? Ska jag köra några acc på motorvägen eller hålla på och köra runt i 2 timmar innan besiktning?

Att jobba upp EGT:en tar inte speciellt lång stund med relativt hårt pressad liten turbo, kör ett par pulls på 3an genom hela registret så ska det inte vara några bekymmer.

Najs tack för hjälpen! Antar att td04-15t räknas in som liten turbo? Det är den jag kör på nu med steg 2. Blir det bättre med avgasbandage sen också?

wBes
3 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:

cevapcici skrev:

Okej men vad mer specifikt innebär det? Ska jag köra några acc på motorvägen eller hålla på och köra runt i 2 timmar innan besiktning?

Att jobba upp EGT:en tar inte speciellt lång stund med relativt hårt pressad liten turbo, kör ett par pulls på 3an genom hela registret så ska det inte vara några bekymmer.

Najs tack för hjälpen! Antar att td04-15t räknas in som liten turbo? Det är den jag kör på nu med steg 2. Blir det bättre med avgasbandage sen också?

Korrekt, avgasbandage stänger ju in värmen en del så visst hjälper det. Jag kan tycka att det är lite överkurs dock. Jag kör också med 15t (som förvisso är så gott som maxad) men jag brukar dra en 3-4 pulls innan jag rullar in på besiktning, aldrig haft några problem med avgasvärden. Ska tilläggas att jag alltid kör E85 dock.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
3 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:

Att jobba upp EGT:en tar inte speciellt lång stund med relativt hårt pressad liten turbo, kör ett par pulls på 3an genom hela registret så ska det inte vara några bekymmer.

Najs tack för hjälpen! Antar att td04-15t räknas in som liten turbo? Det är den jag kör på nu med steg 2. Blir det bättre med avgasbandage sen också?

Korrekt, avgasbandage stänger ju in värmen en del så visst hjälper det. Jag kan tycka att det är lite överkurs dock. Jag kör också med 15t (som förvisso är så gott som maxad) men jag brukar dra en 3-4 pulls innan jag rullar in på besiktning, aldrig haft några problem med avgasvärden. Ska tilläggas att jag alltid kör E85 dock.

Aha, ja jag tänkte nog köra på bandage ändå! Men vissa säger att man kan tanka 10% etanol innan besiktning i tanken förutom bensin? Så det blir lite "fusk" med avgaserna. Tror dock inte det ska behövas.

wBes
3 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:

cevapcici skrev:

Najs tack för hjälpen! Antar att td04-15t räknas in som liten turbo? Det är den jag kör på nu med steg 2. Blir det bättre med avgasbandage sen också?

Korrekt, avgasbandage stänger ju in värmen en del så visst hjälper det. Jag kan tycka att det är lite överkurs dock. Jag kör också med 15t (som förvisso är så gott som maxad) men jag brukar dra en 3-4 pulls innan jag rullar in på besiktning, aldrig haft några problem med avgasvärden. Ska tilläggas att jag alltid kör E85 dock.

Aha, ja jag tänkte nog köra på bandage ändå! Men vissa säger att man kan tanka 10% etanol innan besiktning i tanken förutom bensin? Så det blir lite "fusk" med avgaserna. Tror dock inte det ska behövas.

Du har inte Biopower funktion i ditt steg 2 program alltså? T7 är rätt bra på att adaptera så du kan nog nästan hinka i 50% E85 utan att motorn börjar strejka, men det ska ju inte behövas som sagt. Se till att varmköra ordentligt så kommer de gå galant!

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
3 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:

Korrekt, avgasbandage stänger ju in värmen en del så visst hjälper det. Jag kan tycka att det är lite överkurs dock. Jag kör också med 15t (som förvisso är så gott som maxad) men jag brukar dra en 3-4 pulls innan jag rullar in på besiktning, aldrig haft några problem med avgasvärden. Ska tilläggas att jag alltid kör E85 dock.

Aha, ja jag tänkte nog köra på bandage ändå! Men vissa säger att man kan tanka 10% etanol innan besiktning i tanken förutom bensin? Så det blir lite "fusk" med avgaserna. Tror dock inte det ska behövas.

Du har inte Biopower funktion i ditt steg 2 program alltså? T7 är rätt bra på att adaptera så du kan nog nästan hinka i 50% E85 utan att motorn börjar strejka, men det ska ju inte behövas som sagt. Se till att varmköra ordentligt så kommer de gå galant!

Nja jag kör 46 t, 2006-10 program. Ska tydligen vara bättre program eller något. Klarar org. Pumpen etanol?

Vet att det är torrare bara så förstår ditt resonemang helt och hållet smile

wBes
3 juni 2018 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:

cevapcici skrev:

Aha, ja jag tänkte nog köra på bandage ändå! Men vissa säger att man kan tanka 10% etanol innan besiktning i tanken förutom bensin? Så det blir lite "fusk" med avgaserna. Tror dock inte det ska behövas.

Du har inte Biopower funktion i ditt steg 2 program alltså? T7 är rätt bra på att adaptera så du kan nog nästan hinka i 50% E85 utan att motorn börjar strejka, men det ska ju inte behövas som sagt. Se till att varmköra ordentligt så kommer de gå galant!

Nja jag kör 46 t, 2006-10 program. Ska tydligen vara bättre program eller något. Klarar org. Pumpen etanol?

Vet att det är torrare bara så förstår ditt resonemang helt och hållet smile

Det varierar, har varit med om original pumpar som kastar in handduken efter första tanken E85 och pumpar som har gått 10k mil utan att gå sönder på E85. Bränslepumpen är ju lite av en förbrukningsvara och kostar inte många kronor och byta. Har alltid med mig en extra i armatur, kostar inte mer en 200-300:- på skroten, och bytet görs på 10minuter i en 9-5a.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
3 juni 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:

Du har inte Biopower funktion i ditt steg 2 program alltså? T7 är rätt bra på att adaptera så du kan nog nästan hinka i 50% E85 utan att motorn börjar strejka, men det ska ju inte behövas som sagt. Se till att varmköra ordentligt så kommer de gå galant!

Nja jag kör 46 t, 2006-10 program. Ska tydligen vara bättre program eller något. Klarar org. Pumpen etanol?

Vet att det är torrare bara så förstår ditt resonemang helt och hållet smile

Det varierar, har varit med om original pumpar som kastar in handduken efter första tanken E85 och pumpar som har gått 10k mil utan att gå sönder på E85. Bränslepumpen är ju lite av en förbrukningsvara och kostar inte många kronor och byta. Har alltid med mig en extra i armatur, kostar inte mer en 200-300:- på skroten, och bytet görs på 10minuter i en 9-5a.

Ja jag bytte pumpen förra sommaren. Exakt ett år sen. Slängde in en flaska stp complete fuel system cleaner och pumpen dog direkt efter det.. Planerar en walbro till nästa gång smile

Mack855
4 juni 2018 · 1 354 Inlägg

Fast ska du inte egentligen ha programvara för steg 3 med en racemisse?

cevapcici
4 juni 2018 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Fast ska du inte egentligen ha programvara för steg 3 med en racemisse?

Jo oroa dig inte för det. Det kommer.. Måste ju först ta reda på av folk som har "been There done that" om själva körningen med katalysatorn.

Frågan handlade om hur jag ska göra för att gå igenom besiktning med downpipen.

Steg 3 kommer när jag monterat skiten, men tid har man aldrig tongue

Senast redigerat av cevapcici (4 juni 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang