10 juli 2016
Trådstartare
Hej
Historien nedan är unik och kommer antagligen aldrig återupprepas så länge vi är levande. Jag skäms ögonen ur mig i skrivande stund, men jag väljer att svälja min stolthet och beklaga mig över att jag var påverkad av alkohol då ingreppet utfördes.
Ambitionen var att byta olja och filter på min vw golf 1.6 -06, vilket jag faktiskt lyckades med i efterhand. Men innan dess hade jag tömt växellådan på olja, du läste rätt. jag tömde växellådan på olja och fyllde på motorolja till motorn. Alltså var motorn överfull med olja medan i växellådan fanns inte en droppe. Idiot som jag är så tänker jag inte ens på att kolla oljan i motorn eller bli eftertänksam när jag bara har 2l olja i hinken.
I vilket fall dagen efter är jag ute och åker med bilen, efter ca 15 km får jag problem att växla. Jag stannar tvärt och inser då mitt misstag. Jag är dock tvungen att köra ytterligare ca 500m då jag turligt nog fått stopp bredvid en verkstad. Jag kan då bara köra på tvåan. Verkstadskillarna fyller på växellådan med någon universal olja från statoil.
När jag sedan startar bilen så skorrar lådan i friläge med kopplingen uppsläppt (neutralt), trycker jag ner kopplingen så blir det helt tyst. Den skorrar även i ettan litegrann och tvåa lite mer. Jag förstår att ni skrattar gott åt mig och tycker jag är en jubelidiot oavsett mitt tillstånd då ingreppet skedde, men till frågan.
Är det lagren ingående axel som tagit stryk? brukar verkstäder kunna byta ut den? eller skall en helt ny låda till?
Är det urtrampningslagren som åkt på en törn?
hur länge kan man köra med bilen innan den totalt haverar
Bör jag byta ut växellådsoljan till original?
Vilka andra åtgärder bör jag vidta?
MVH
KnäppFAN:)