Kant vid lackering

tobbeman12
18 juli 2016 · 20 Inlägg

har nyss lackerat en rostlagning som jag gjort och vet inte hur man får bort kanten som blir mellan färgerna. skulle uppskatta om nån säger hur man får bort den.

simlar
18 juli 2016 · 5 516 Inlägg

Kant eller nyansskillnad?

Nyansskillnad är svårt att göra något åt.

En kant beror oftast på att du maskerat området där du målat, du har då några timmar slipande framför dig för att få det bra.

Själv maskerar jag endast det som är i annan färg och vid karosskarvar.
Rostlagning mitt på t.ex en dörr så maskerar man av så hela dörren är omaskerad och så maskerar man dörrlister och fönster.
Sen blåser man på färg på området där man reparerat och lite runt om, tjockast mitt på där rostlagningen skett och sedan tunnar man av sprejningen ju längre bort från området man kommer, blir då väldigt lite att slipa och inte några skarpa kanter runt området.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
tobbeman12
18 juli 2016 · 20 Inlägg

okeej tack för svar. men ja löste problemet själv. hade nyss lackat så jag tog papper och drog bort skarven och lackade sedan utan maskering och de blev ju tusen gånger bättre. för att vara första gången ja gjorde de så blev de riktigt snyggt. hittar inte vars man laddar upp en bild men de blev riktigt bra faktiskt👍👍

Zilverzurfarn
19 juli 2016 · 25 Inlägg

Riv av en bit styv kartong nästa gång du bättrar.När du kommer ut i kanten på skadan du ska lacka så håller du kanten på kartongen ca 5 cm från yttre kanten på bättringen och mellan 1,5-5 cm ut från plåten utan att ha maskerat en avgränsad yta.Kartongkanten gör att färgen sprids ut på ett mer jämnt sätt.Sen,efter härdning är det bara till att polera-och VIPS!!!så syns det nästan ingen skarv alls... Men det krävs ju lite övning med avstånd & så,men det ser man snabbt.Lycka till.  smile.

Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang