UppdateringLiten uppdatering..
Har grejat vidare så smått med bilen. Lyfte ur motorn för inspektion samt uppgradering.
Liten lustig och en dryg upptäckt gjorde jag när jag började demontera motorn.
En insexskruv (M6x20mm) hade ramlat ner i 1ans insugsport, MEN otroligt nog - lagt sig på tvären och satt sig där ganska bra. Så den har som tur inte åkt ner i cylindern
Misstänker att den suttit där sen förra våren när jag gjorde spridarbyte på den, var nämligen en skruv jag tappade ner vid insuget men som jag trodde ramlade ner under insuget och la sig bland all skit där är.
Men tydligen ramlade den ner i ett hål som en 10-krona.. Nåja, lite spänning i vardagen haha..
Andra dryga upptäckten var när jag hade plockat av topplocket för inspektion och demontering av delar. Mina Supertech Inconel avgasventiler ville inte komma igenom ventilstyrningen av någon anledning.. Fick ut en ventil med lite besvär och såg att knastret glappade i spåren på ventilen. På något sätt har dom nött upp spåren på alla avgasventilerna så dom glappar lite och därefter gjort en liten gradkant så dom inte går igenom styrningarna, fick dock ur dom med Scotch Brite duk.
Mina insugsventiler var däremot kanon! Tack och lov.
Skickade till återförsäljaren som sedan skickade till Supertech angående problemet och fick detta som svar:
__________________________________________________________________________________________________________
"We cannot say what the reason is without analyzing the valve. There are two
reasons that come to my mind:
- The groove area is induction hardened. If the hardening is not enough this
can happen, but it is very rare as it is a very well controlled process.
- This can also happen if the valve is floating because of a weak spring for
the application, or being this problem on the Exhaust side only, this could
be happening due to back pressure / explosions on the exhaust or anti lag
systems.
So to understand better the problem, we would need to analyze the valve and
also know more about the operating conditions of the engine."
__________________________________________________________________________________________________________
Jag kommer ju inte skicka iväg dom för någon analys, köper nya istället bara. Men kan vara bra att vet vad det Kan vara fall i fall. Tvivlar på att det är Valve Float då jag bytat fjädrar. Däremot att jag använt Launch Control en del som kan ha påverkat detta. Fuck Launch Control isåfall, behövs ändå inte.
Har haft topplocket på jobb och tvättat det ordentlig för lättare tillsnyggning utav portar.
Vevstakar och kolvar är ur blocket. Lagerna såg helt ok ut för att ha kört 2 säsonger med dom. Har alltid annars bytat varje år.
Lite bilder på det!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-00193091fe26ebdbd7fa7bb5a87cc500.jpg]()
Lille äckelskruven! Snacka om tur, den satt rätt bra också.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-237eadfabbe18b4b237621150f4ffb38.jpg]()
Motorn ur
![https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-9554c0f5f7b274cef6f6bd4acd7caee5.jpg]()
Topplocket såg lite märkligt ut tyckte jag imed dom vita "fläckarna" i förbränningsrummen? Antingen gått lite varmt/snålt, eller kanske glykol. Snålt tycker jag verkar skumt, men man vet ju aldrig, men har varit Väldigt noga med Lambdan, och ligger stadigt på 0,78-0,80. Det ska vara rätt annars?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209749/209749-2e071f72546789c38c499ce3fbcc4646.jpg]()
Lite rolig jämförelse! Lite biffigare grejer

Härnäst är det att börja porta och greja lite med topplocket så smått. Därefter fixa med bagagen och svetsa i golvet.
Ska även iväg i slutet av månaden, början på nästa månad och plana topplocket och toppdecka blocket.
Sen är det bara till att vänta på lön så man kan beställa lite grejer
