4595
Sök

Pontiac Trans Am -87, ISO-kablage?

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#1
Länge leve kassettbandspelaren, men det känns lite begränsat...


Har snokat rätt på ett litet paket med 4-kanals steg (kompakt), och ett par 4x6" fronthögtalare (relativt litet monteringsdjup) och ett par 6x9or (också väldigt litet monteringsdjup) och en adapterram, samt stereo med 2 par RCA-utgångar.
Tror det ska passa, men det vet man ju inte förrän man står där med grejerna i handen...

Nästa problem är själva kablaget till stereon. Vad jag har läst mig till (har inte orkat bryta upp gamla stereon och titta efter än) så är det tydligen en brytpunkt mellan 1987/1988 eftersom de ISO-kablage jag kan hitta på nätet, alla går från 1988 och framåt, hur det fungerar mot tidigare årsmodeller står det inget om, och hittar inget när jag söker, varken på Google eller här.
Någon som sitter inne med tips?

Dessutom tror jag att jag behöver göra en förbättring av kablaget mellan batteri/generator/jord, för stereon blinkar lite svagt, och halvljuset är ingen höjdare heller, och bilens voltmätare ligger bara på lite över 13V.
Finns det bra verktyg för att pressa grova kabelskor till en hyfsad peng?
(Känns onödigt att köpa dyra grejer när det handlar om ett par kabelskor som ska pressas bara...)

Bytte alla 4 drivremmarna i fredags vilket behövdes, men i generatorns fall blev det ingen skillnad.


Eftersom jag har dålig plats att meka på (har 1 p-plats utomhus som både Trans Amen och jobbebilen slåss om) så gör jag så mycket efterforskning som möjligt först, innan jag mekar/beställer grejer.
Senast redigerat av TurbOla (24 juli 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

14 380 Inlägg
24 juli 2016
#2
TurbOla skrev:
Länge leve kassettbandspelaren, men det känns lite begränsat...


Har snokat rätt på ett litet paket med 4-kanals steg (kompakt), och ett par 4x6" fronthögtalare (relativt litet monteringsdjup) och ett par 6x9or (också väldigt litet monteringsdjup) och en adapterram, samt stereo med 2 par RCA-utgångar.
Tror det ska passa, men det vet man ju inte förrän man står där med grejerna i handen...

Nästa problem är själva kablaget till stereon. Vad jag har läst mig till (har inte orkat bryta upp gamla stereon och titta efter än) så är det tydligen en brytpunkt mellan 1987/1988 eftersom de ISO-kablage jag kan hitta på nätet, alla går från 1988 och framåt, hur det fungerar mot tidigare årsmodeller står det inget om, och hittar inget när jag söker, varken på Google eller här.
Någon som sitter inne med tips?

Dessutom tror jag att jag behöver göra en förbättring av kablaget mellan batteri/generator/jord, för stereon blinkar lite svagt, och halvljuset är ingen höjdare heller, och bilens voltmätare ligger bara på lite över 13V.
Finns det bra verktyg för att pressa grova kabelskor till en hyfsad peng?
(Känns onödigt att köpa dyra grejer när det handlar om ett par kabelskor som ska pressas bara...)

Bytte alla 4 drivremmarna i fredags vilket behövdes, men i generatorns fall blev det ingen skillnad.


Eftersom jag har dålig plats att meka på (har 1 p-plats utomhus som både Trans Amen och jobbebilen slåss om) så gör jag så mycket efterforskning som möjligt först, innan jag mekar/beställer grejer.

Va! 4 drivremmar? Har inte du en vanlig TPI-motor? Jag har bara en multirem till allt.

/Benny

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 juli 2016
Trådstartare
#3
Vettemannen skrev:
Va! 4 drivremmar? Har inte du en vanlig TPI-motor? Jag har bara en multirem till allt.

/Benny

En till generatorn, en till AC, en till servopumpen, och luftpump?
Tre kilremmar och en multirib-rem.

AC-remmen driver också vattenpumpen.
Det är ett litet pussel tongue
Senast redigerat av TurbOla (24 juli 2016)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
29 juli 2016
Trådstartare
#4
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81566/81566-5553d0a5919cccda7493282cf6e92591_large.jpg

Dåligt tålamod, så jag hittade två lösa adaptrar, en till ISO och en till bilens system. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 565 Inlägg
30 juli 2016
#5
multiremmen kom väl -88.. har så på Camaron.
Senast redigerat av zzr94092 (30 juli 2016)

14 380 Inlägg
30 juli 2016
#6
zzr94092 skrev:
multiremmen kom väl -88.. har så på Camaron.

Jamen jag har ju Multirem på min Vette 86:a. Vanen från 88:a är det oxå Multirem på.

/Benny

4 565 Inlägg
30 juli 2016
#7
ok,,kanske fel av mig då... men kan tänkad att korven var tidigare ute

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2016
Trådstartare
#8
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81566/81566-8bf26e9af5a35a5567750b5cfbe78500.jpg

Så såg originalkontakten ut.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök