Hej! Nytt projekt på gång nu! Den här gången blev det ett driftprojekt baserat på en 944 kaross som jag ska lägga i en B6294t (T6) i. Motorn har blocket från en S80 T6, -99 om jag inte missminner mig, uppfräst vevhusvent och självklart oljesprut på kolvarna, toppen och kammar från en 3.0L 960 och 850 kamdrev, 139,5mm H-Profil och T6 originalkolvar. Blocket har en svetsad platta runt hela övre delen. Därefter dekad. Dvs ett väldigt stabilt block. Toppen kommer hållas på plats med nya ARP2000 bultar. Andningen kommer skötas av en i stort sett ny Holset Hx55 #22 som matar in i det gamla klassiska "fotbollsinsuget" från Volvo 960s vitmotorer. Koppling är en 3-skivig Quartermaster som förhoppningsvis får en zf efter sig.
Blocket i fråga
Bilen som inhandlades för nån vecka sen, kommer mer bilder sen.
Motorn och toppen väntar på en komplett renovering med allt vad packningar och lager innebär!
Motorn kommer styras med gamla hederliga Nira i3+ och spolar ska jag få tag på några fina VAG är tanken. Spridare skulle jag helst vilja ha Bosch 2200cc men allt över 1400cc ska nog funka. Kommer självklart köras på E85!
Delar jag fortfarande söker är: Komplett lagersats, ram+vevlager Sotningssats 81mm 7mm ventiltätningar, 24st Omsvetsad zf-låda 6st Lämpliga spridare Förarstol och bälte Bränslepump, minst 750hk e85
Och troligtvis mer! Så om du har nått av det eller känner nån som har så hör gärna av er! Tar även emot sponsring om det skulle vara så, ser lite tomt ut på bilen utan dekaler
Planen är att ha bilen klar till Streetrace SM Lunda våren 2017 och köra drifting alternativt prova på strippen också.
Senast redigerat av oggster (18 november 2016)
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Så, här kommer lite info om bilen jag var och hämtade i Södertälje härom veckan! Helbur Helt rensad, urkapade dörrar och baklucka etc. Fuelcell Catchtank Brandvägg till skuffen AN8 Ptfe slang i bilen, tryck/retur Hydraulisk handbroms Svetsdiffad
Det som ska göras är bland annat att skrapa bort alla asfaltsmattor, lacka invändingt, lacka buren, eventuellt komplettera buren med extra stag. Lite rost ska också fixas men inget allvarligt, frisk under iaf
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Sådär, då var blocket och toppen avtvättat! Kunde inte motstå att prova hänga ihop lite saker Köpte ett grenrör av en halvskum snubbe på facebook och det gör jag nog inte om.. Turbons placering blev ju åt helvete! Ska byta fläns på grenröret och sätta uttag för extern wastegate så får passa på att försöka göra om det så gott det går
Rengjorde kolvarna jag tänkt köra med, t6 original i nyskick, bara de håller sen..
Börjat lite arbete med toppen nu. Ventiltätningar är det som saknas för att sätta ihop den.
Rengör alla ventiler innan det mödosamma arbetet att slipa in alla 24st börjar
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Mest tänkt som sladda-runt-korvmojjen bil Nej men blir väl en ren driftmissil. Har redan vagnsbok på karossen för Modified Drifting så är ju lite på väg om man vill köra nån tävling och så också men blir väl mest friåkning
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Sådär! Fick idag offert från lokala motorverkstaden på lager, kolvringar, packboxar etc. Blev ingen billig historia... Får se om jag beställer via nån firma på nätet istället
Hursomhelst så har jag iaf köpt 6st spridare! Blev 1700cc Bosch spridare, ska nog duga rätt bra åt mig! Hoppas dom funkar bra och inte trasslar bara
Bild på lite vevstakar som köptes och på svänghjulet jag ska köra med. Kopplingen har ni ju sett förr men han ville vara med igen Ska använda automatens startkrans från 960 sen är tanken för den som undrar.
En liten rolig jämförelse mellan Hx-40 #16 till höger som jag har på 16v rödblockarn och Hx-55 #22 till vänster Jag som tyckte hx40 var stort
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Nu har det hänt mycket! T6an är såld och går nu hos nån snubbe längre norrut i landet. Kände att jag hade tagit mig vatten över huvudet med studier och motorbygge så kändes bäst att den fick gå vidare! Istället blev det en gammal hederlig rödblockare! En 8-ventilare på 500hk närmare bestämt.
Topp: 531 portad å rikt planad, större avgasventiler 38mm, mira frästa säten, vx3 kam och Skärkants toppackning. 12,9 toppbultar.
Block: b230f med borrad olje retur på org placering. Org f-kolvar med nya ringar. H-stakar med arp bult. Nya vev å ram lager. Alla packningar å packboxar nya.
Hemmabyggt insug, 48mm fullradie trattar, org insugfläns avkapad och rör dit svetsade med svarvade kanter och slang spår, siliconslang mellan spridardel och plenum. Volvo 850 gasspjäll,
Klracing extrem grenrör.
Ms1v3 med Ford edis tändspole och org trigger på svänghjul.
Sachs 763 tryckplatta och 6-puck fjädrad lamell från bakaxel delar, arp bult till svänghjul.
Börjat riva ur allt skit inne i bilen för att lacka och göra fint, ser ut som nån jävel har dött där nu.
En till dörrsträva svetsades i sen målades hela buren med pensel.
var det en folkracebil jag byggde eller hur var det?
Utförde folkmord påreservhjulsbaljan, blir att förstärka upp fästet för panhard sen
testade mina 17" som jag lackat vita. Kanske märks lite vilket tema jag går på?
Blir en till uppdatering imorgon om vad som hänt!
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Färdigt! satt i handbroms, instrumentbräda och stol igen! Blir riktigt nöjd!
Alla däck nu monterade och ska provas på bilen! Varav en fälg tydligen var rätt krokig
Motor och växellåda ska paras och sättas i så jag kan börja sänka bilen i rätt höjd. Blir coilovers nästa år så får bli att kapa sönder ett par stenhårda fjädrar istället. Fick knacka ur för svänghjulsgivaren i sprängkåpan och korta ner slavcylinderns pinne för att få det att passa.
Efter en del om och men med kl racings "modellanpassade" grenrör kom han på plats, fick kapa ur förstärkningen för fjäderbenstornet samt lunsa på på samma ställe med storsläggan. Och lägga några brickor under motorfästet.
Kapde fjärr som man brukar säga. Skulle ner lite till fram men vågar fan inte kapa mer, hoppas det blir bättre med lite mer skrot ifram så som intercooler, kylare, turbo etc. Nästa uppdatering blir det byggnation av spakställ samt växelspak, breddade länkarmar fram, styrvinkelkit och annat skoj!
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Hej! Nytt projekt på gång nu! Den här gången blev det ett driftprojekt baserat på en 944 kaross som jag ska lägga i en B6294t (T6) i. Motorn har blocket från en S80 T6, -99 om jag inte missminner mig, uppfräst vevhusvent och självklart oljesprut på kolvarna, toppen och kammar från en 3.0L 960 och 850 kamdrev, 139,5mm H-Profil och T6 originalkolvar. Blocket har en svetsad platta runt hela övre delen. Därefter dekad. Dvs ett väldigt stabilt block. Toppen kommer hållas på plats med nya ARP2000 bultar. Andningen kommer skötas av en i stort sett ny Holset Hx55 #22 som matar in i det gamla klassiska "fotbollsinsuget" från Volvo 960s vitmotorer. Koppling är en 3-skivig Quartermaster som förhoppningsvis får en zf efter sig.
Motorn och toppen väntar på en komplett renovering med allt vad packningar och lager innebär! Köpt utanför nora??
Motorn kommer styras med gamla hederliga Nira i3+ och spolar ska jag få tag på några fina VAG är tanken. Spridare skulle jag helst vilja ha Bosch 2200cc men allt över 1400cc ska nog funka. Kommer självklart köras på E85!
Delar jag fortfarande söker är: Komplett lagersats, ram+vevlager Sotningssats 81mm 7mm ventiltätningar, 24st Omsvetsad zf-låda 6st Lämpliga spridare Förarstol och bälte Bränslepump, minst 750hk e85
Och troligtvis mer! Så om du har nått av det eller känner nån som har så hör gärna av er! Tar även emot sponsring om det skulle vara så, ser lite tomt ut på bilen utan dekaler
Planen är att ha bilen klar till Streetrace SM Lunda våren 2017 och köra drifting alternativt prova på strippen också.
Hej! Nytt projekt på gång nu! Den här gången blev det ett driftprojekt baserat på en 944 kaross som jag ska lägga i en B6294t (T6) i. Motorn har blocket från en S80 T6, -99 om jag inte missminner mig, uppfräst vevhusvent och självklart oljesprut på kolvarna, toppen och kammar från en 3.0L 960 och 850 kamdrev, 139,5mm H-Profil och T6 originalkolvar. Blocket har en svetsad platta runt hela övre delen. Därefter dekad. Dvs ett väldigt stabilt block. Toppen kommer hållas på plats med nya ARP2000 bultar. Andningen kommer skötas av en i stort sett ny Holset Hx55 #22 som matar in i det gamla klassiska "fotbollsinsuget" från Volvo 960s vitmotorer. Koppling är en 3-skivig Quartermaster som förhoppningsvis får en zf efter sig.
Motorn och toppen väntar på en komplett renovering med allt vad packningar och lager innebär! Köpt utanför nora??
Motorn kommer styras med gamla hederliga Nira i3+ och spolar ska jag få tag på några fina VAG är tanken. Spridare skulle jag helst vilja ha Bosch 2200cc men allt över 1400cc ska nog funka. Kommer självklart köras på E85!
Delar jag fortfarande söker är: Komplett lagersats, ram+vevlager Sotningssats 81mm 7mm ventiltätningar, 24st Omsvetsad zf-låda 6st Lämpliga spridare Förarstol och bälte Bränslepump, minst 750hk e85
Och troligtvis mer! Så om du har nått av det eller känner nån som har så hör gärna av er! Tar även emot sponsring om det skulle vara så, ser lite tomt ut på bilen utan dekaler
Planen är att ha bilen klar till Streetrace SM Lunda våren 2017 och köra drifting alternativt prova på strippen också.
Köpt i Österbybruk!
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel
Sådär! Lite mer har hänt och mer problem har uppstått som vanligt
Breddade mina länkarmar 60mm på vardera sida och lät stackars kempin arbeta hårt! max kräm så förhoppningsvis ska det hålla! Om det nu blir dödsfall vill jag begravas tillsammans med länkarmarna.
Kapade ur v:n runt hela och krämade på utan dess like like!
Blev helt okej! La på ett plattjärn på ena sidan för extra support
"Målades" aka vår frälsare - Tröskelskyddsmassa från biltema applicerades! Ser väl sådär ut men vill inte stå och slipa bort hur mycket som helst bara för att det ska bli snyggt.
Förlängare till styrlederna inhandlades av TXR
Styrvinkelkitet är TXRs lilla men hoppas det ska duga! Länkarmarn monterade och klart! Blev jävligt tajt och tar i lite var stans men blir andra styrdäck sen som är smalare och lägre profil, går dock lös med polygripen lite sen i nästa uppdatering för att fixa det lite bättre iaf. Nöjd som fan blev jag iaf och överraskad av styrvinkeln!
Satt 120mm datorfläktar på båda sidor för att få bort eventuell imma som kan bildas, tveksam om de är tillräckligt men det visar sig! sitter iaf där nu
Lagerbock från jula! En klassiker
Hittade en lämplig växelspak som lackades svart Rätt diameter iaf
Monterar lagerbocken på en bit durkplåt som sätts där spaken sitter original. Hålet skars ut lite halvt oseriöst med plasmaskäraren.
Blev kinky som fan! Staget till växellådan kortades och slaktade loss nedre bit av original zf växelspaken (under kulan) och svetsade fast på min bult till växelspak. Blev smutt! Dock behöver kopplingen luftat. Pinnen till slavcylindern kortade jag till rätt avstånd etc men tog inga bilder men det är rätt straight forward.
Blev lite trix med elen, långt ifrån klar men det är på gång! Har som en liten lucka man kan fälla ner för att bland annat komma åt sprutet och säkringar till lysen etc.! Nöjd
Mer händer inom kort!
Vissa kallar det turbo-lagg, jag kallar det förspel