Låna svensk bil till utländsk medborgare

getpalmd
29 juli 2016 · 28 Inlägg

Behöver köra bl.a. ett flyttlass från Sverige till Södra Europa. Har blivit erbjuden att låna (eller få) en svenskregistrerad bil som står utan användning hos släktingar i Sverige.

Alternativ 1: Jag tar över bilen i mitt namn (de "skänker" bilen), men isåfall måste jag väl genast registera den i det land jag står skriven i (inte Sverige)? Och då blir det åt fel håll om jag först måste köra tillbaka, besiktiga, registera om, osv.

Alternativ 2: Jag "lånar" bilen i några månader och står för kostnaderna, men bilen står kvar i deras ägo och förblir svenskregistrerad, och de får den tillbaka typ december/januari då jag inte behöver den längre.

Dock så är jag inte bosatt i Sverige så jag har inget svenskt personnummer, och ingen svensk address. Därmed så är Alternativ 2 kanske inget alternativ, eller har jag som medborgare i ett annat EU-land rätt att köra en svensk bil som står i en svensk släktings namn i några månader? Någon tidsgräns isåfall eller kan jag typ köra ner den i augusti och föra den tillbaka i januari? Om något händer, hur blir det med försäkringen om den inte är i mitt namn (för jag får ingen svensk försäkring om jag bor utomlands, antar jag)?

Har varit i kontakt med Transportstyrelsen också och väntar på svar, men kanske någon smart här har ett svar att ge innan de hinner kontakta mig smile

Senast redigerat av getpalmd (29 juli 2016)

Hej jag är Sara!
Följ mig på: www.getpalmd.com -- Twitter -- Facebook
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 juli 2016 · 17 383 Inlägg

Du lånar en bil i Sverige. Du har körkort INOM EU. Då är det inget problem.

Ska du köpa bilen ska den exporteras och registreras i det landet du är bosatt/tillhör. Då får du tillfälliga exportskyltar och får lov att köra hem.

Jag hade lånat bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
30 juli 2016 · 419 Inlägg

Kontakta myndigheten på din plats...

Lättast så dom har svaret till dig.

Ha det gott brum brum...

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
viccoA
30 juli 2016 · 3 109 Inlägg

Klart att alla får köra med en svenskreggad och besiktigad bil, även utomlands.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang