Oljud vid svängning, vad kan det vara som låter?

berisen
30 juli 2016 · 85 Inlägg

Har en Audi S3 2008 som låter lite vid svängning. Begriper inte riktigt vad det är så jag testar här om det är någon som har någon idé! smile

Filmade en liten sväng när jag kör runt, det låter ungefär lika åt båda hållen men det konstiga är att det låter enbart när jag åker framåt. När man backar och grejar så är det helt tyst oavsett hur man rattar. (Ni kan behöva höja ljudet lite för att höra, det är en sväng ganska direkt i början av klippet).

https://www.youtube.com/watch?v=-0AGWiXGpH4

Jag har haft den på felsökning hos Audi och de var relativt säkra på att det var fjäderbenslagringen på båda sidor som var kass så den ska bytas ut nästa vecka, vi får väl se hur det går. Hoppas! Det känns som att det kan vara lösningen då det faktiskt låter som ljudet kommer därifrån någonstans.

Tänkte ändå det kan vara kul att höra om ni har några idéer om vad det annars kan vara? Någon som haft något liknande ljud och vad var det isåfall? Har läst runt lite och många i UK skriver om att styrväxeln (steering rack) är det som orsakar detta, det vore lite trist om det är så för det är ju några kronor det handlar om isåfall.

Linudollar
31 juli 2016 · 102 Inlägg

Hade liknande ljud från min Volvo 940, försvann när jag bytte fjäderbenslagring. Låter det bara när du rattar eller även när du bara håller ratten stilla när du svänger?

berisen
31 juli 2016 · 85 Inlägg

Linudollar skrev:
Hade liknande ljud från min Volvo 940, försvann när jag bytte fjäderbenslagring. Låter det bara när du rattar eller även när du bara håller ratten stilla när du svänger?

Det låter även om jag håller den stilla i ett läge och svänger. Det är lite därför jag tycker det låter rimligt att det är fjäderbenslagringen som är kass. Låter lovande att det var det som var felet på din 940! smile

Linudollar
1 augusti 2016 · 102 Inlägg

Jag vet inte hur det ser ut på din bil, men på 940 så ser man fjäderbenslagringen från motorutrymmet. Så om du lägger en hand runt den och sedan gungar bilen åt sidorna så känner du om den glappar, alltså om den behöver bytas.

berisen
25 augusti 2016 · 85 Inlägg

Har bytt fjäderbenslager på båda sidor nu men problemet kvarstår tyvärr.

Har ny film på klippet här där det hörs lite bättre.
https://youtu.be/TMzmIvEdFsE

Fick tips om att det skulle kunna vara drivknutarna som orsakar det, någon som haft problem med just det och känner igen ljudet? smile

engolf
25 augusti 2016 · 3 235 Inlägg

Det kan absolut vara en av drivknutarna, eller båda.
Kolla om gummidamaskerna är hela och torra. Om dessa är skadade/oljiga kommer det fukt/smuts in i drivknuten och tråkigt knäppande vid sväng/belastning är oundvikligt:(

jaka54
25 augusti 2016 · 5 734 Inlägg

Hej!
Om det är drivknutarna brukar det höras mer när man svänger. -Gör det det?

kwansa Hmm, vet inte?
26 augusti 2016 · 1 775 Inlägg

låter som drivknutarna... Är oljan i bakaxeln bytt?

Senast redigerat av kwansa (26 augusti 2016)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
berisen
26 augusti 2016 · 85 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om det är drivknutarna brukar det höras mer när man svänger. -Gör det det?

Det är bara när jag svänger som det låter. (När jag kör framlänges alltså, backa och svänga är inga problem).

kwansa skrev:
låter som drivknutarna... Är oljan i bakaxeln bytt?

Oljan i bakaxeln har jag dålig koll på, vet att haldexoljan byttes precis innan jag köpte den för 3-400 mil sedan. Kan den ha något med det att göra trots att det låter från vänster fram?

jaka54
26 augusti 2016 · 5 734 Inlägg

Hej!
Då är det nog drivknutarna fram!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang