3959
Sök

Volvo S40 D3 - Förbrukningsfel?

19 Inlägg
31 juli 2016
Trådstartare
#1
Hejsan Alla! smile

Har ett litet skumt problem med min bil...

Modell: Volvo S40 D3 (2012)
Använder mest för att pendla till jobbet 2,5 Mil per väg så totalt 5 Mil per dag. Mestadels 80KM/H väg.

Förbrukningen i mätarhuset ligger på omkring 0,35 - 0,45 på 80 vägen men ibland har jag problemet att mätarhuset visar 0,60 - 0,80 på samma sträcka. kör jag i 100 kan den krypa en bit över liter/milen (ligger normalt på 0,50 - 0,65 i 100KM/H.
Kan vid detta tillfälle bara stanna bilen och stänga av motorn och köra iväg sedan igen så visar den dom låga siffrorna igen...

Någon som har haft detta problemet innan?

Forummoderator
18 349 Inlägg
31 juli 2016
#2
VincHeee skrev:
Hejsan Alla! smile

Har ett litet skumt problem med min bil...

Modell: Volvo S40 D3 (2012)
Använder mest för att pendla till jobbet 2,5 Mil per väg så totalt 5 Mil per dag. Mestadels 80KM/H väg.

Förbrukningen i mätarhuset ligger på omkring 0,35 - 0,45 på 80 vägen men ibland har jag problemet att mätarhuset visar 0,60 - 0,80 på samma sträcka. kör jag i 100 kan den krypa en bit över liter/milen (ligger normalt på 0,50 - 0,65 i 100KM/H.
Kan vid detta tillfälle bara stanna bilen och stänga av motorn och köra iväg sedan igen så visar den dom låga siffrorna igen...

Någon som har haft detta problemet innan?

Kom och tänka på dieselvärmaren. Kan du se om den skenar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

410 Inlägg
31 juli 2016
#3
Hejsan!

Sannolikt så försöker din bil att regenerera partikelfiltret när du ser detta fenomen, det bästa du kan göra är att fortsätta köra och låta bilen sköta det självt.

Copyright @ Rybbs Production

19 Inlägg
31 juli 2016
Trådstartare
#4
hanomag skrev:
Hejsan!

Sannolikt så försöker din bil att regenerera partikelfiltret när du ser detta fenomen, det bästa du kan göra är att fortsätta köra och låta bilen sköta det självt.

Jaha, så det är normalt att detta händer kanske 1-2 gånger i veckan?
Fortsätta köra gör jag, jobbigt att stanna till bara för att fixa detta problem tongue

P.S.
(första dieseln jag har haft)
Senast redigerat av VincHeee (31 juli 2016)

19 Inlägg
31 juli 2016
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
VincHeee skrev:
Hejsan Alla! smile

Har ett litet skumt problem med min bil...

Modell: Volvo S40 D3 (2012)
Använder mest för att pendla till jobbet 2,5 Mil per väg så totalt 5 Mil per dag. Mestadels 80KM/H väg.

Förbrukningen i mätarhuset ligger på omkring 0,35 - 0,45 på 80 vägen men ibland har jag problemet att mätarhuset visar 0,60 - 0,80 på samma sträcka. kör jag i 100 kan den krypa en bit över liter/milen (ligger normalt på 0,50 - 0,65 i 100KM/H.
Kan vid detta tillfälle bara stanna bilen och stänga av motorn och köra iväg sedan igen så visar den dom låga siffrorna igen...

Någon som har haft detta problemet innan?

Kom och tänka på dieselvärmaren. Kan du se om den skenar?

Hur kollar man det?

Forummoderator
18 349 Inlägg
31 juli 2016
#6
VincHeee skrev:
Hybridsmurfen skrev:
VincHeee skrev:
Hejsan Alla! smile

Har ett litet skumt problem med min bil...

Modell: Volvo S40 D3 (2012)
Använder mest för att pendla till jobbet 2,5 Mil per väg så totalt 5 Mil per dag. Mestadels 80KM/H väg.

Förbrukningen i mätarhuset ligger på omkring 0,35 - 0,45 på 80 vägen men ibland har jag problemet att mätarhuset visar 0,60 - 0,80 på samma sträcka. kör jag i 100 kan den krypa en bit över liter/milen (ligger normalt på 0,50 - 0,65 i 100KM/H.
Kan vid detta tillfälle bara stanna bilen och stänga av motorn och köra iväg sedan igen så visar den dom låga siffrorna igen...

Någon som har haft detta problemet innan?

Kom och tänka på dieselvärmaren. Kan du se om den skenar?

Hur kollar man det?

Ingen aning tyvärr men det där med partikelfilter låter mer rimligt. Då ska du INTE stanna bilen. Processen avbryts.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2016
#7
Borde väl lysa någon lampa/ikon om den regenererar, eller?

Så var det iaf på den VW Transporter jag körde.
Då skulle man hålla 4ans växel i 80km/h tills den lampan slocknade, enligt instruktionsboken.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

19 Inlägg
31 juli 2016
Trådstartare
#8
TurbOla skrev:
Borde väl lysa någon lampa/ikon om den regenererar, eller?

Så var det iaf på den VW Transporter jag körde.
Då skulle man hålla 4ans växel i 80km/h tills den lampan slocknade, enligt instruktionsboken.

Inget lyser alls, ska kolla vad instruktionsboken säger.

4 824 Inlägg
31 juli 2016
#9
TurbOla skrev:
Borde väl lysa någon lampa/ikon om den regenererar, eller?

Så var det iaf på den VW Transporter jag körde.
Då skulle man hålla 4ans växel i 80km/h tills den lampan slocknade, enligt instruktionsboken.

nått sånt finns inte och har aldrig hört talas om innan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2016
#10
Christian S skrev:
nått sånt finns inte och har aldrig hört talas om innan.

Vilket då, regenerering?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 824 Inlägg
31 juli 2016
#11
TurbOla skrev:
Christian S skrev:
nått sånt finns inte och har aldrig hört talas om innan.

Vilket då, regenerering?

nä att det skulle finnas en lampa som indikerade när den gjorde det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

117 Inlägg
31 juli 2016
#12
Bilen gör det själv. Börjar lampan blinka är det för att du inte gjort en komplett regenerering på länge. Lyser lampan måste man tvångsköra en med datorn.


466 Inlägg
1 augusti 2016
#13
Helt normalt att bilen gör så och stirra inte på förbrukningen!
Som flera sagt ovan så är det regenerering som kickar in.

Uppdaterat.

MVh
Senast redigerat av skanepiraten (1 augusti 2016)


4 824 Inlägg
1 augusti 2016
#14
skanepiraten skrev:
Obs med tanke på att du har "lilla" motorn så tänk på vid service att vara noggrann o kolla att dom fyllt på AD-BLUE, dvs fråga dom så man inte missat detta. Händer ofta och speciellt om man gör på verkstad utanför Volvo verkstäder(händer även hos dom)  Men bra att tänka på själv med.

MVh

det sitter inte "lilla" motorn i den då det är en D3, det sitter en 2 liters 5a i den, jag hade själv en V50 D3 Classic Momentum II ´12 innan jag jag bytte till den V40 D3 momentum ´14 jag har nu och dom ska INTE ha ad-blue utan det ska vad jag förstått bara 1,6 liters 4an ha alltså 1,6D eller D2 som den bytte namn till sen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

466 Inlägg
1 augusti 2016
#15
Christian S skrev:
skanepiraten skrev:
Obs med tanke på att du har "lilla" motorn så tänk på vid service att vara noggrann o kolla att dom fyllt på AD-BLUE, dvs fråga dom så man inte missat detta. Händer ofta och speciellt om man gör på verkstad utanför Volvo verkstäder(händer även hos dom)  Men bra att tänka på själv med.

MVh

det sitter inte "lilla" motorn i den då det är en D3, det sitter en 2 liters 5a i den, jag hade själv en V50 D3 Classic Momentum II ´12 innan jag jag bytte till den V40 D3 momentum ´14 jag har nu och dom ska INTE ha ad-blue utan det ska vad jag förstått bara 1,6 liters 4an ha alltså 1,6D eller D2 som den bytte namn till sen.

Haha ursäkta blev lite snabb på infon där, tänkte inte på årsmodellen tongue



Sök