Krockat, vad är denna del som ramla ur?

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

Hej alla!
Jag smällde nyss i en betongrefug och hittade dessa två ringar indränkta i samma vattniga "lera" i ljusbrun/grön nyans som ni ser på bilden. Vad är ringarna och sörjan för något? Tacksam för svar!

Perfekt start på veckan!
Mvh


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114702/114702-abd1e1d455062aafecdc5a05a27ab63b.jpg

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

Uppdatering: när jag försiktigt lägger i 1an samt back så skapas det ingen drivkraft och jag hör ett rasslande under motorn. Fan hmm

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

Glömde nämna att det är en saab 93., årsmodell 2001.
Delarna hittades under bilen på marken, i området runt motorutrymmet.
Mvh

CC72
1 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Tänkte skriva vad det möjligen kan vara men tycker faktiskt att du ska hissa upp bilen och kolla hur det ser ut där under.

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

Det var ett bra förslag cc72...och det var precis det som jag gjorde. Här ser ni bilder på höger drivaxel samt den skadade vänstra

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114702/114702-1e420389bcb9b9ef4e355c21399e7657.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114702/114702-8c5fb8ede89eefd41ba4aaabc82eb2b5.jpg

Jag körde nämligen upp på betongfundamentet och tydligen så kom betongen rakt på drivaxeln. Nu är frågan: Som ni ser på denna nedanstående bild så är en av de hörnen i "plutonium-märket, 3 hörn som drivaxeln går in i motorn" skadat. Men detta borde väl tillhöra drivaxelpaketet när man köper det från affären nytt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114702/114702-efea872ff43021e80eef1e8db2d18e7f.jpg

Men sen återstår också, jag kan ju inte ta bilen till verkstad då hjulet inte kan rulla!!!! man ser att det är fast precis i kanten av där den normalt ska sitta, en flyttning där hjulet rullar borde skada det utrymmet som den är i.
Bärgare kostar 1800 kr hmm Kan jag byta allt på plats? Den står lite galet på en parkering, men den kan stå där säkert någon dag till

Tack ännu en gång cc72

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

Jag är lite upp i det blå gällande saken så det kanske framstods otydligt, men frågan är: Kan jag byta allt på plats genom att hissa upp fronten eller är det en verkstad som man ska till? Om man kan göra det själv, vilka huvudsteg måste man gå igenom? Exempelvis:
1 först ta bort däcket
2 ta bort ...
osv

REJ
1 augusti 2016 · 89 Inlägg

Varför hålla på med detta på en parkering?
Ta bärgare till en verkstad och låt dom fixa det.

skanepiraten
1 augusti 2016 · 466 Inlägg

Vad har du för försäkring?
Bärgning brukar finnas med o kunna täckas, eller ja sålänge du inte har trafik bara?

Men som REJ säger ta den till verkstad.

Mvh smile

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
jaka54
1 augusti 2016 · 5 734 Inlägg

Hej!
Visst kan man fixa sånt själv men inte på en parkering!
Du känner inte någon som kan bogsera dig till verkstad?

Soulman
1 augusti 2016 · 1 271 Inlägg

kafferaffe skrev:
Jag är lite upp i det blå gällande saken så det kanske framstods otydligt, men frågan är: Kan jag byta allt på plats genom att hissa upp fronten eller är det en verkstad som man ska till? Om man kan göra det själv, vilka huvudsteg måste man gå igenom? Exempelvis:
1 först ta bort däcket
2 ta bort ...
osv

Om du inte vet ens vilken ordning du ska göra reparationen ska du nog inte ge dig på detta varken på parkeringen eller i garage.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Muttley
1 augusti 2016 ·

En trailer brukar kosta 500 kr för ett par timmar.  Hitta någon med BE kort och traila den själv om du är för snål för bärgare eller inte har försäkring för det.

WolframU
1 augusti 2016 · 156 Inlägg

I princip räcker det att du lossar centrummuttern och spindeln så kommer du åt att dra ut allting om jag minns rätt.
Drivknutarna är splinsade in i växellådan på dom lådorna och hålls med en expanderande ring, så när du drar ut inre drivknuten så kommer växellådsolja att sippra ut genom hålet.
Inget problem att fixa på en parkering, men du bör ha alla delar för att fixa det på samma gång.

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

Tusen tack alla för att ha svarat! Jag är väl dumsnål för att jag är student och inte riktigt kan lägga ut 1800 för bärgare då jag bara har trafikförsäkring. Men det kanske är lika bra att göra det.
Så jag tänkte en ny drivknut kanske runt 1000, bärgare 1800, verkstadstid 1000, fixa alla trasiga lampor på skroten osv..runt 5000 riksdaler. och jag köpte bilen för 10 000 hmm...Surt sa räven, men bara att svälja för att bilen fungerar bra utöver detta

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

som många av er har skrivit så vill jag bogsera, men drivknuten har fastnat i ett läge vid sidan om så att den inte kan rotera hjulet, därför så anser jag att så fort man rullar det trasiga hjulet så blir skadorna värre. Men man kanske kan lossa drivaxeln från den sida som mynnar ut från däcken och sedan bogsera den då delen inte kommer vara fast längre?...
Så hur drar man ut den yttre drivknuten från däcket? smile Det MÅSTE jag kunna göra på plats för att en eventuell bogsering ska kunna ske. Jag har ju den där lilla lyften i bilen till att byta däck på så jag kan komma upp i en höjd där däcket snurrar....Någon som vet vilken ordning det kan ske i?

Tack för alla svar ännu en gång!

Mvh

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

som jag förstått det så är det:

1: ta bort däck
2: bort med någon jobbig mutter som, enligt instruktionerna, är lättare att ta bort när oket är borta.
3:ta bort oket
4: ta bort hjulnavet med torxuppsättning
5: pilla ut den trasiga yttre drivaxeln

Kan jag sedan montera ihop allting och bogsera rullandes den till en verkstad?

Tacksam för svar!

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

WolframU skrev:
I princip räcker det att du lossar centrummuttern och spindeln så kommer du åt att dra ut allting om jag minns rätt.
Drivknutarna är splinsade in i växellådan på dom lådorna och hålls med en expanderande ring, så när du drar ut inre drivknuten så kommer växellådsolja att sippra ut genom hålet.
Inget problem att fixa på en parkering, men du bör ha alla delar för att fixa det på samma gång.

jag vill bara dra ut den yttre, inte den inre drivknuten..På bilderna så har drivknuten ju hoppat ut ur fästen

kafferaffe
1 augusti 2016 · 21 Inlägg

kommer själva omliggande struktur att hålla mot böjning ifall jag tar ut den yttre drivaxeln (och den inre som gått ut ur sitt fäste) följer ut likaväl. Många videon säger dock att en böjning kan ske då drivaxeln är bärande för att last som finns....

Evildan
1 augusti 2016 ·

En drivaxel är inte bärande.

Jag råder dig att avstå egna försök att reparera detta då det i teorin är skitenkelt medans det i praktiken är svårare då det behövs en del mekvana att gå iland med detta på en parkering. Inget illa ment på något vis men du förefaller sakna den praktiska biten och att sitta ute på en parkeringsplats med kravet att det måste ihop är inte något drömscenario precis. Har du någon kompis eller kompis kompis som är kunnig och kan medverka stöttande vore det bra.
Sälj den som den är och istället köp en annan bil kanske är ett alternativ då verkstadsräkningen kommer att motsvara bilens försäljningsvärde innan du kör den imitera en bergsget.
Lycka till.

jaka54
1 augusti 2016 · 5 734 Inlägg

Hej!
Som sagts så är det ingen önskesits att mecka på en parkering men som jag ser det enligt dina bilder så måste hjulet bort och yttre drivknuten. Sen skulle jag sätta tillbaka drivaxeln i den trasiga drivknuten (för att slippa ha drivaxeln hänga och slänga) när du får bogsering till närmsta verkstad, Att göra hela reparationen på en allmän parkering skulle jag aldrig göra då det krävs domkraft, pallbockar och en mängd verktyg (kanske även stort skruvstäd) för att få ihop allt.
Räkna sen med att en verkstadsreparation går på 10000-15000:-...om du inte gör det själv förståss!

Senast redigerat av jaka54 (1 augusti 2016)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 augusti 2016 · 14 058 Inlägg

Den där sörjan är det fett eller växellådsolja eller vad är det?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang