Burten skrev:
Igår stannade jag på en bankomat och skulle ta ut pengar. Höll på bängla för mig så det tog några minuter extra.
Lämnade bilen på tomgång och märkte efter ett tag att de börja ånga under huven, hoppa snabbt in i bilen å såg att tempmätaren var i botten, rulla snabbt 100 meter till en lämplig plats och stängde av bilen, öppna huven och skruva lös locket till expansionskärlet, det ångade på förfullt och tömde systemet på snabbt kokande kylarvätska.
Övre kylarslangen var stenhård medans det kokade, så ja släppte ut tills de inte var nå tryck nåmer å fyllde i vatten tills de visade nivå. For till shells garage och skruva lös termostaten och for och provkörde rejält så turbon fick jobba fullt ut, tillåmmed så den glödde för å se så inte det blåst packningen eller toppen blivit skev, men den gick som den skulle å inge vitrök från avgassystemet.
Körde utan termostat och stannade å kolla och de var inge speciellt tryck i slangarna. Snodde termostaten från 740n och for å prova, å då var de inte nå speciellt tryck heller, ungefär som de ska vara alltså.
Så vad tror ni, är det termostaten som spökat?
Nu har lambda lampan börjat lysa för mig och bilen dör då å då såfort ja släppet gasen, tomgången vandrar lite också. Vad kan vara fel där tro?
Glömde också fråga, tror ni min topp eller packning tagit skada då den kokade även fast den går bra nu?
Rädd för det då jag lagt ner över 10.000 på en nyrenoverad, portad, planad å mirafräst topp med annan kamaxel 😳