4823
Sök

Vattnet sprutade ut Volvo 940 turbo

36 Inlägg
4 augusti 2016
Trådstartare
Haloj!
Tog en tur idag och rastade min 940 turbo, drog ut lite på växlarna så turbon fick arbeta.
När jag rullade in på gården så öppnade jag huven för att känna på kylarslangarna om allt är som det ska, så det inte är extremt tryck som de var då jag blåste packningen. (Bytte packning + topp till en nyplanad och portad med elring topplockspackning med pinnbultar, som drogs fast 11kg för 1 vecka sedan)

Kände på övre slangen att den var ganska hård.
Skruvade loss locket försiktigt till expansionskärlet medans bilen gick på tomgång, sipprade ut lite kylarvätska men inte nå enorma mängder. Lät den stå utan lock till expansionskärlet i kanske 1 minut, pumpade lite på slangen men den var fortfarande stenhård, hände ingenting i exp kärlet när jag pumpade.
Efter några sekunder på tomgång så blev det en fontän av kokande kylarvätska som flöda ut. Behållaren blev tom, så jag hämtade vatten i en kanna och fyllde på tills de var fullt i expansionskärlet igen. Kände sen på slangen och då var den mjuk igen, for och provkörde och bilen gick normalt utan några konstigheter. Tempmätaren höll sig hela tiden på det normala.
Kollade avgaserna hela tiden och ingen konstig lukt av glykol eller rök alls.

Termostaten och vattenpumpen är bytt.
Så vad tror ni, kan packningen ha gått igen mellan avgas och vatten eller kan det ha varit så enkelt som luft i systemet? Bytte från vatten till glykol för några dagar sedan och inte luftat mer än då jag fyllde på.
Senast redigerat av Burten (4 augusti 2016)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 351 Inlägg
4 augusti 2016
Burten skrev:
Haloj!
Tog en tur idag och rastade min 940 turbo, drog ut lite på växlarna så turbon fick arbeta.
När jag rullade in på gården så öppnade jag huven för att känna på kylarslangarna om allt är som det ska, så det inte är extremt tryck som de var då jag blåste packningen. (Bytte packning + topp till en nyplanad och portad med elring topplockspackning med pinnbultar, som drogs fast 11kg för 1 vecka sedan)

Kände på övre slangen att den var ganska hård.
Skruvade loss locket försiktigt till expansionskärlet medans bilen gick på tomgång, sipprade ut lite kylarvätska men inte nå enorma mängder. Lät den stå utan lock till expansionskärlet i kanske 1 minut, pumpade lite på slangen men den var fortfarande stenhård, hände ingenting i exp kärlet när jag pumpade.
Efter några sekunder på tomgång så blev det en fontän av kokande kylarvätska som flöda ut. Behållaren blev tom, så jag hämtade vatten i en kanna och fyllde på tills de var fullt i expansionskärlet igen. Kände sen på slangen och då var den mjuk igen, for och provkörde och bilen gick normalt utan några konstigheter. Tempmätaren höll sig hela tiden på det normala.
Kollade avgaserna hela tiden och ingen konstig lukt av glykol eller rök alls.

Termostaten och vattenpumpen är bytt.
Så vad tror ni, kan packningen ha gått igen mellan avgas och vatten eller kan det ha varit så enkelt som luft i systemet? Bytte från vatten till glykol för några dagar sedan och inte luftat mer än då jag fyllde på.

Det kan mycket väl vara luftfickor/luftblåsor. Ett bra sätt att lufta systemet på vissa bilar är att stå med framdelen högt så att luften kryper fram emot kylaren/expansionskärlet då med motorn på tomgång. Kolla i kärlet och fyll på vid behov.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 470 Inlägg
4 augusti 2016
Hej!
Det verkar ju konstigt att du hade sånt tryck i systemet?! Och vad var det som plötsligt fick vattnet att forsa ut?
Det verkar ju som om termostaten inte öppnar i tid , för motorn hade väl nått "arbetstemperartur" (87grader)? Jag skulle pröva att byta termostat (Du har väl 87graders termostat?), det är billigast.
Lufti systemet verkar inte troligt, för systemet luftar ju sig självt om nu vatttenpumpen funkar och du kört bilen ett tag efter byte av toppen?
Senast redigerat av jaka54 (4 augusti 2016)

36 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Igår stannade jag på en bankomat och skulle ta ut pengar. Höll på bängla för mig så det tog några minuter extra.
Lämnade bilen på tomgång och märkte efter ett tag att de börja ånga under huven, hoppa snabbt in i bilen å såg att tempmätaren var i botten, rulla snabbt 100 meter till en lämplig plats och stängde av bilen, öppna huven och skruva lös locket till expansionskärlet, det ångade på förfullt och tömde systemet på snabbt kokande kylarvätska.

Övre kylarslangen var stenhård medans det kokade, så ja släppte ut tills de inte var nå tryck nåmer å fyllde i vatten tills de visade nivå. For till shells garage och skruva lös termostaten och for och provkörde rejält så turbon fick jobba fullt ut, tillåmmed så den glödde för å se så inte det blåst packningen eller toppen blivit skev, men den gick som den skulle å inge vitrök från avgassystemet.

Körde utan termostat och stannade å kolla och de var inge speciellt tryck i slangarna. Snodde termostaten från 740n och for å prova, å då var de inte nå speciellt tryck heller, ungefär som de ska vara alltså.

Så vad tror ni, är det termostaten som spökat?
Nu har lambda lampan börjat lysa för mig och bilen dör då å då såfort ja släppet gasen, tomgången vandrar lite också. Vad kan vara fel där tro?
Glömde också fråga, tror ni min topp eller packning tagit skada då den kokade även fast den går bra nu?
Rädd för det då jag lagt ner över 10.000 på en nyrenoverad, portad, planad å mirafräst topp med annan kamaxel &#128563;
Senast redigerat av Burten (5 augusti 2016)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 351 Inlägg
5 augusti 2016
Burten skrev:
Igår stannade jag på en bankomat och skulle ta ut pengar. Höll på bängla för mig så det tog några minuter extra.
Lämnade bilen på tomgång och märkte efter ett tag att de börja ånga under huven, hoppa snabbt in i bilen å såg att tempmätaren var i botten, rulla snabbt 100 meter till en lämplig plats och stängde av bilen, öppna huven och skruva lös locket till expansionskärlet, det ångade på förfullt och tömde systemet på snabbt kokande kylarvätska.

Övre kylarslangen var stenhård medans det kokade, så ja släppte ut tills de inte var nå tryck nåmer å fyllde i vatten tills de visade nivå. For till shells garage och skruva lös termostaten och for och provkörde rejält så turbon fick jobba fullt ut, tillåmmed så den glödde för å se så inte det blåst packningen eller toppen blivit skev, men den gick som den skulle å inge vitrök från avgassystemet.

Körde utan termostat och stannade å kolla och de var inge speciellt tryck i slangarna. Snodde termostaten från 740n och for å prova, å då var de inte nå speciellt tryck heller, ungefär som de ska vara alltså.

Nu har lambda lampan börjat lysa för mig och bilen dör då å då såfort ja släppet gasen, tomgången vandrar lite också. Vad kan vara fel där tro?
Glömde också fråga, tror ni min topp eller packning tagit skada då den kokade även fast den går bra nu?
Rädd för det då jag lagt ner över 10.000 på en nyrenoverad, portad, planad å mirafräst topp med annan kamaxel &#128563;

Ligger tempen lägre eller som det ska när du kör utan termostat?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

36 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Burten skrev:

Ligger tempen lägre eller som det ska när du kör utan termostat?

/Benny

Tempen sjönk när jag låg efter vägen påväg hem utan termostat till klockan 10 ungefär, låg ungefär vid mitten då jag körde hårt i stan.

6 470 Inlägg
5 augusti 2016
Hej!
Byt då termostat!
Har du tur så har topplockspackningen
Klarat sig, men det lär du märka senare.

2 852 Inlägg
5 augusti 2016
Funkar kylfläkten som den ska?

Tänkte då du står still när den blir att koka.

36 Inlägg
5 augusti 2016
Trådstartare
Lät 740ns termostat sitta kvar, då vet jag att jag har en fungerande.
Kylfläkten går då å då så den verkar det inte vara några problem med

36 Inlägg
6 augusti 2016
Trådstartare
Var påväg hem från stan så börja bilen hosta allt mer å mer tills den stanna. Lät den stå 1 minut så kunde man köra den hostandes några kilometer till.
Ryker inge vitt, inge ovanligt tryck i expansionskärl eller kylarslang.

Tog lös tändstiften och dom var alldeles igensotade, även utblåset på avgassystemet.
Det måste innebära att den får för mycket bränsle va?
Isåfall, kan det bero på lambdasonden?

Forummoderator
18 290 Inlägg
6 augusti 2016
Burten skrev:
Var påväg hem från stan så börja bilen hosta allt mer å mer tills den stanna. Lät den stå 1 minut så kunde man köra den hostandes några kilometer till.

Tog lös tändstiften och dom var alldeles igensotade, även utblåset på avgassystemet.

Läsa ut lambda vore önskvärt men är svårt på helgen kanske. Men nog låter det som den går rejält fett. Går den bra på kallstart idag?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

36 Inlägg
6 augusti 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Burten skrev:

Läsa ut lambda vore önskvärt men är svårt på helgen kanske. Men nog låter det som den går rejält fett. Går den bra på kallstart idag?

Japp när den är kall då går den bra men såfort den blir varm börjar den spöka. Kan man läsa av lambda själv?

Forummoderator
18 290 Inlägg
6 augusti 2016
Burten skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Burten skrev:

Japp när den är kall då går den bra men såfort den blir varm börjar den spöka. Kan man läsa av lambda själv?

Bra fråga. Borde väl gå att mäta ett volt/ohm någonstans. Vi får se om någon här vet. Rätt många har ju haft 940 någon gång...

Har en Haynes.  Ska kolla sen annars.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 290 Inlägg
6 augusti 2016
Årsmodell? Obd2 mellan sätena?

36 Inlägg
6 augusti 2016
Trådstartare
Årsmodellen är en 91a M90 låda, B230FT i grunden.
Sitter ingen obd i mittenfacket
Mätte ohm på givaren som hör till spridarna å sitter i blocket, den visade 3.40 ungefä.
Senast redigerat av Burten (6 augusti 2016)

36 Inlägg
11 augusti 2016
Trådstartare
Nu går bilen bra igen, felet var nog insugs givaren.

Sök