Mercedes om603 turbo generator!!!

knuugeen
21 augusti 2016 · 2 Inlägg
#1

Tjaa, sökt runt på google i timmar men har ändå inte hittat något svar. Det började med att jag köpte mig en bil med ett laddrelä som laddade för mycket så ägaren innan mig hade kopplat ut generatorn helt, så efter att jag köpt ett nytt laddrelä så bytte jag ut de gamla som laddade för mycket (hade inte kollat ifall de laddade för mycket utan jag litatade bara för ägaren innan).
Efter att jag bytt till de nya laddreläet så glömde jag som bort att koppla in generatorn för de dök fram andra fel som jag ansåg vara "viktigare" så jag var ute å körde för och testa om de felen jag hittat som var viktigare än generatorn var fixade, har kört ungefär 4 mil utan generatorn i kopplad men med de nya laddreläet.
Nu igår då jag skulle ta mig i kragen och fixa generatorproblemet då allt annat var löst så hittade jag 2 st kablar en grövre kabel och en lite tunnare, de var båda i samma hölje och de är till generatorn så jag satte den grövre kablen på B+ på generatorn och den tunnare på D+ och jo laddlampan lös då jag vred på tändningen och blev överlycklig och tänkte att jag äntligen var klar med bilen men icket. Då jag startade bilen slocknade aldrig laddlampan. Har mätt om generatorn laddar och då jag kollar på generatorn är de cirka 3 volt på tomgång och då jag gasar upp blir det 9 volt, tänkte om jag har glömt någon kabel (ska det bara vara 2 kablar)? eller är det ingen jord? eller är det bara att köpa ny generator?

Tacksam för svar! detta blev skrivet i all hast så ni får ursäkta stavfel och dyligt! big_smile

knuugeen
23 augusti 2016 · 2 Inlägg
#2

någon som vet?

12Melvin12
15 februari · 23 Inlägg
#3

knuugeen skrev:
Tjaa, sökt runt på google i timmar men har ändå inte hittat något svar. Det började med att jag köpte mig en bil med ett laddrelä som laddade för mycket så ägaren innan mig hade kopplat ut generatorn helt, så efter att jag köpt ett nytt laddrelä så bytte jag ut de gamla som laddade för mycket (hade inte kollat ifall de laddade för mycket utan jag litatade bara för ägaren innan).
Efter att jag bytt till de nya laddreläet så glömde jag som bort att koppla in generatorn för de dök fram andra fel som jag ansåg vara "viktigare" så jag var ute å körde för och testa om de felen jag hittat som var viktigare än generatorn var fixade, har kört ungefär 4 mil utan generatorn i kopplad men med de nya laddreläet.
Nu igår då jag skulle ta mig i kragen och fixa generatorproblemet då allt annat var löst så hittade jag 2 st kablar en grövre kabel och en lite tunnare, de var båda i samma hölje och de är till generatorn så jag satte den grövre kablen på B+ på generatorn och den tunnare på D+ och jo laddlampan lös då jag vred på tändningen och blev överlycklig och tänkte att jag äntligen var klar med bilen men icket. Då jag startade bilen slocknade aldrig laddlampan. Har mätt om generatorn laddar och då jag kollar på generatorn är de cirka 3 volt på tomgång och då jag gasar upp blir det 9 volt, tänkte om jag har glömt någon kabel (ska det bara vara 2 kablar)? eller är det ingen jord? eller är det bara att köpa ny generator?

Tacksam för svar! detta blev skrivet i all hast så ni får ursäkta stavfel och dyligt! big_smile

Tjenare. Lyckades du lösa problemet har samma problem?

12Melvin12
15 februari · 23 Inlägg
#4

knuugeen skrev:
Tjaa, sökt runt på google i timmar men har ändå inte hittat något svar. Det började med att jag köpte mig en bil med ett laddrelä som laddade för mycket så ägaren innan mig hade kopplat ut generatorn helt, så efter att jag köpt ett nytt laddrelä så bytte jag ut de gamla som laddade för mycket (hade inte kollat ifall de laddade för mycket utan jag litatade bara för ägaren innan).
Efter att jag bytt till de nya laddreläet så glömde jag som bort att koppla in generatorn för de dök fram andra fel som jag ansåg vara "viktigare" så jag var ute å körde för och testa om de felen jag hittat som var viktigare än generatorn var fixade, har kört ungefär 4 mil utan generatorn i kopplad men med de nya laddreläet.
Nu igår då jag skulle ta mig i kragen och fixa generatorproblemet då allt annat var löst så hittade jag 2 st kablar en grövre kabel och en lite tunnare, de var båda i samma hölje och de är till generatorn så jag satte den grövre kablen på B+ på generatorn och den tunnare på D+ och jo laddlampan lös då jag vred på tändningen och blev överlycklig och tänkte att jag äntligen var klar med bilen men icket. Då jag startade bilen slocknade aldrig laddlampan. Har mätt om generatorn laddar och då jag kollar på generatorn är de cirka 3 volt på tomgång och då jag gasar upp blir det 9 volt, tänkte om jag har glömt någon kabel (ska det bara vara 2 kablar)? eller är det ingen jord? eller är det bara att köpa ny generator?

Tacksam för svar! detta blev skrivet i all hast så ni får ursäkta stavfel och dyligt! big_smile

Tjenare. Lyckades du lösa problemet har samma problem?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
15 februari · 4 064 Inlägg
#5

Man börjar med att mäta på batteriets poler, och spänningen ska då vara MINST 13,5 volt beroende på batteriets laddning och med motorn igång.
Är det urladdat så kan det bli bortåt 14,5 volt.
Trådstartarn överst gjorde det FATALA misstaget att köra med oansluten generator, och DET ska man DEFINITIVT INTE göra..
Vad är det som fallerar hos dig ?

Senast redigerat av axxet (15 februari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 februari · 12 595 Inlägg
#6

Om generatorn inte laddar är det en sak.
Man om man kört omkring med generatorn inkopplad men inte ansluten är det ett annat värre problem.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
15 februari · 4 064 Inlägg
#7

Laddar den inte så är den ju kass, såklart.. smile
Men då kör man på batteriet istället, ca 1 tim..

12Melvin12
15 februari · 23 Inlägg
#8

axxet skrev:
Man börjar med att mäta på batteriets poler, och spänningen ska då vara MINST 13,5 volt beroende på batteriets laddning och med motorn igång.
Är det urladdat så kan det bli bortåt 14,5 volt.
Trådstartarn överst gjorde det FATALA misstaget att köra med oansluten generator, och DET ska man DEFINITIVT INTE göra..
Vad är det som fallerar hos dig ?

Det är att generatorn laddar inte antagligen. För batteriet tar slut efter 30 minuters körning?

jaka54
15 februari · 3 545 Inlägg
#9

Hej!
Då är det fel på generatorn!
Köpe du den ny?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
15 februari · 4 064 Inlägg
#10

Då blir det tyvärr att byta generator..
Jag har svårt att tro att kablaget vid generatorn har släppt, men kolla för säkerhetsskull innan bytet..

12Melvin12
20 februari · 23 Inlägg
#11

axxet skrev:
Då blir det tyvärr att byta generator..
Jag har svårt att tro att kablaget vid generatorn har släppt, men kolla för säkerhetsskull innan bytet..

Tjenare.  Jag har kollat har även byt kol på den också. Men tror att det är så att batteriet är skit o inte tar emot laddning.

12Melvin12
20 februari · 23 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Då är det fel på generatorn!
Köpe du den ny?

Tja. Byt kol i den och tror att batteriet är skit i vill ej ta emot laddning.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang