Nybörjare behöver massor med POWER

Streckkoden
2 januari 2007 · 2 655 Inlägg

Som ILarsaI  var inne på tidigare så kommer du nog behöva en omvandlare med en ren sinusvåg. För TVn kräver en ganska "ren" ström..
Tvivlar på att alla "pimp my ride" serier bryr sej om laddningen, bli positivt överraskad om så är fallet.

Grabbar, att montera ett stort batteri löser absolut inga problem snarare så skjuter man upp problemen ett tag.
När man sett över laddningen med en större generator som klarar av de extra förbrukarna som vi monterar, då kan vi börja montera extra batterier.

Hoppas att jag inte framstår som en "gringubbe" nu genom mina senaste inlägg, jag menar inget illa iaf.

Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Alternator och generator är samma sak, har för mig att alternator är just växelströmsgenerator för att vara exakt.

Hehe, nej Streckkoden. Du är ingen gringubbe, detta med hur generatorer och laddning fungerar är en stor kunskapsbrist hos många. Behöver nog själv fördjupa mig lite mer i hur generatorer uppför sig vid olika tillfällen.

Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2007)

Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Har kikat hos yourex.se och de har 90A generator till A160 iaf, vet inte om det finns flera alternativ.

Som Streckkoden skriver så är flera batterier bara en kortsiktig lösning, det viktigaste är ju att generatorn klarar av att leverera all ström. När man har motorn igång så är det generatorn som ger all ström i bilens elsystem, batteriet fungerar som en buffert och jämnar ut spänningen när strömmen stiger och sjunker snabbt.

Med tanke på alla mystiska uträkningar som andra och jag själv har kommit med så kommer man fram till att det är stora strömmar som det handlar om, även om det inte är kontinuerligt höga strömmar förstås.

Först och främst måste man räkna med den "minimala" strömförbrukningen, vilket är insprutning+bilens belysning. Generatorn måste klara av minst denna ström och lite till för att kunna åtminstone underhållsladda batteriet PÅ TOMGÅNG. Sedan får man ta med andra saker i beräkningarna som drar en kontinuerlig ström när de är påslagna, tex plasmaskärmen, och lägga till den strömförbrukningen. Den förbrukningen som blir nu bör generatorn också klara med lite marginal, helst med motorn på tomgång eller med aningen högre varv.

Men det är ju inte färdigt än, ljudbiten är kvar. Hur mycket Denonförstärkaren drar vet jag inte, det beror ju iof på hur mycket du krämar på förstås. Jag antog i tidigare inlägg att insprutning+halvljus+skärm tillsammans drog runt 50-55A och att det var en kontinuerlig ström, då blir det teoretiskt 35-40A kvar att underhållsladda batteriet och driva ljudanläggningen. Sedan är det inte alltid +20 grader ute och då måste tex fläkten köras, kanske annat också som sätesvärmare.

Här får vi inte glömma att motorn behövde ha omkring 2000 varv för att kunna ge maximal ström och det är inte alltid som man kör på de varven, speciellt inte om man ska glida omkring lite lugnt. När en generator måste arbeta på max eller nästan max ett längre tag så riskerar den att gå sönder, det har Streckkoden skrivit i flera trådar. Det gör att en större generator mer eller mindre är ett måste.

Och om du någon gång skulle vilja använda skärmen med motorn avslagen så har du direkt drygt 30A kontinuerligt som skärmen drar, då räcker inte ett batteri speciellt långt.

Startbatterier brukar ha en speciell kapacitet angiven, det är RC(reservkapacitet). Den berättar hur många minuter batteriet kan ge ut 25A kontinuerligt innan polspänningen har sjunkit till 10,5V(det är mycket lågt), vilket motsvarar 100% urladdning och är väldigt skadligt för startbatteriet. Helst bör man inte dra ur det lägre än ca 50% för att det ska hålla någorlunda bra.

Nu skrev du väl att du inte har tänkt använda grejorna med motorn avslagen men det är värt att tänka på.

Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2007)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
2 januari 2007 · 3 585 Inlägg

Mina "AMP" värden är ca och bara rikt linjer

Altenativ
1: 2 st stora generatorer(100amp) och ett par 100 amps batterier och en 1000w inverter
2: orginal generator (70amp) Lagom många batterier och en inverter och en vettig laddare (så kan du ladda batterierna i garaget)
3 : en sån där 230V 10A Generator (har alldrig hört talas om men borde ju finnas)

Detta är altenativ jag kan komma på.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
Streckkoden
3 januari 2007 · 2 655 Inlägg

Glöm inte bort att inverten drar lite mer än de 1kW som den är specad för, du kanske kommer upp i en verkningsgrad på 80% med en inverter.

Rekommenderar inte att du experimenterar med att bygga med 2 st generatorer, om du är nybörjare. För det blir ganska mycket som ska passas in och sen ska laddningsreläerna synkas mot varandra. Inget man gör på en garageuppfart direkt.

Utan satsa på en större generator istället, billigare och mindre krångel.
En underhållsladdare är också att föredra så att batterierna blir toppladdade med jämna mellanrum.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
3 januari 2007 · 2 353 Inlägg

ILarsaI skrev:

lummi skrev:
Hej Larsa,
.../
Jag undrar hur alla andra har löst det - speciellt på "Pimp my ride" då dem har stora TFT skärmar, mega förstärkare till stereon osv, samt en eldriven barbecue smile
.../
Mvh
Lummi

Hur de gör vete sjutton, jag brukar titta på de från USA och förundras varje gång hur de ska lösa laddningsfrågan. De slänger in ett gäng tv-apparater, +5000W stereo och lite annat. För några dar sen monterade de ett steg på 6000W plus några andra, steget drev 6st 12" basar. Till det några extra batterier + kondingar men inte ett ord om hur de ska laddas.  Märkligt, de kanske struntar i problemen, det syns ju inte i tv... hmm

Ni tror väl inte att installationerna i Pimp my Ride är bra?! Isåfall är ni grundlurade..Jag har en polare som installerar en del av Pimp bilarna och han berättar den ena efter den andra skräckhistorien..

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
ILarsaI
3 januari 2007 · 326 Inlägg

Streckkoden skrev:
Rekommenderar inte att du experimenterar med att bygga med 2 st generatorer, om du är nybörjare. För det blir ganska mycket som ska passas in och sen ska laddningsreläerna synkas mot varandra. Inget man gör på en garageuppfart direkt.

Hrm, detta får du utveckla mer. smile
2st generatorer, original driver självklart bilen, den andra sitter mot fläkt/generator-rem
med extra fäste och har eget laddrelä. Den laddar enbart extrabatteri(er) och har inget mer gemensamt med originalgeneratorn än jord. Varför skulle den synkas, helt egen krets som fungerar utan påverkan av originalgeneratorn?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
3 januari 2007 · 2 353 Inlägg

ILarsaI skrev:

Streckkoden skrev:
Rekommenderar inte att du experimenterar med att bygga med 2 st generatorer, om du är nybörjare. För det blir ganska mycket som ska passas in och sen ska laddningsreläerna synkas mot varandra. Inget man gör på en garageuppfart direkt.

Hrm, detta får du utveckla mer. smile
2st generatorer, original driver självklart bilen, den andra sitter mot fläkt/generator-rem
med extra fäste och har eget laddrelä. Den laddar enbart extrabatteri(er) och har inget mer gemensamt med originalgeneratorn än jord. Varför skulle den synkas, helt egen krets som fungerar utan påverkan av originalgeneratorn?

Så kan man absolut göra, ett helt eget system till stereon t.ex. Funkar hur bra som helst. Det enda kruxet är att få plats med den andra generatorn samt att hitta en lämplig rem Men man kan sätta spännare på den med!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
lummi
3 januari 2007 · 9 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har kikat hos yourex.se och de har 90A generator till A160 iaf, vet inte om det finns flera alternativ.

Som Streckkoden skriver så är flera batterier bara en kortsiktig lösning, det viktigaste är ju att generatorn klarar av att leverera all ström. När man har motorn igång så är det generatorn som ger all ström i bilens elsystem, batteriet fungerar som en buffert och jämnar ut spänningen när strömmen stiger och sjunker snabbt.

Hej igen smile Tack för dina fina och skarpa tips och svar! Du verkar veta vad du pratar om smile
Vart någonstans hittade du en 90A generator på yourex.se som passar min bil?
Försökte göra ett par sökningar men hittade ingeting.
Har du möjligtvis ett artikelnr?

Kan inte ett extra batteri, av modell stor, fungera som en UPC ifall RPM:n nu inte kommer upp till 2000 varv, vid exempelvis tomgångskörning?
Detta problem kanske löses med en extra generator? Hur som haver kommer jag nog installera ett extra batteri smile

Drönirettab skrev:
Men det är ju inte färdigt än, ljudbiten är kvar. Hur mycket Denonförstärkaren drar vet jag inte, det beror ju iof på hur mycket du krämar på förstås. Jag antog i tidigare inlägg att insprutning+halvljus+skärm tillsammans drog runt 50-55A och att det var en kontinuerlig ström, då blir det teoretiskt 35-40A kvar att underhållsladda batteriet och driva ljudanläggningen. Sedan är det inte alltid +20 grader ute och då måste tex fläkten köras, kanske annat också som sätesvärmare.

Här får vi inte glömma att motorn behövde ha omkring 2000 varv för att kunna ge maximal ström och det är inte alltid som man kör på de varven, speciellt inte om man ska glida omkring lite lugnt. När en generator måste arbeta på max eller nästan max ett längre tag så riskerar den att gå sönder, det har Streckkoden skrivit i flera trådar. Det gör att en större generator mer eller mindre är ett måste.

Och om du någon gång skulle vilja använda skärmen med motorn avslagen så har du direkt drygt 30A kontinuerligt som skärmen drar, då räcker inte ett batteri speciellt långt.

Startbatterier brukar ha en speciell kapacitet angiven, det är RC(reservkapacitet). Den berättar hur många minuter batteriet kan ge ut 25A kontinuerligt innan polspänningen har sjunkit till 10,5V(det är mycket lågt), vilket motsvarar 100% urladdning och är väldigt skadligt för startbatteriet. Helst bör man inte dra ur det lägre än ca 50% för att det ska hålla någorlunda bra.

Nu skrev du väl att du inte har tänkt använda grejorna med motorn avslagen men det är värt att tänka på.

Tror att jag får avvakta en aningens med ljudet tillsvidare. Det jag hört och läst är att "moderna" bilar oftast har mer än 70A, speciellt ifall bilen har AC, elhissar m.m?
Kan detta stämma? Vart någonstans kan man se hur mycket generatorn genererar vid maximal belastning?

lummi
3 januari 2007 · 9 Inlägg

Streckkoden skrev:
Glöm inte bort att inverten drar lite mer än de 1kW som den är specad för, du kanske kommer upp i en verkningsgrad på 80% med en inverter.

Rekommenderar inte att du experimenterar med att bygga med 2 st generatorer, om du är nybörjare. För det blir ganska mycket som ska passas in och sen ska laddningsreläerna synkas mot varandra. Inget man gör på en garageuppfart direkt.

Utan satsa på en större generator istället, billigare och mindre krångel.
En underhållsladdare är också att föredra så att batterierna blir toppladdade med jämna mellanrum.

Hej igen smile
Det jag nu har förstått är att det inte är lika enkelt som att stoppa in en apparatur i 2 hål i väggen....Tror jag måste se efter hur mycket generatorn genererar, och därefter göra beräkningar. Ifall generatorn är förliten byter jag nog ut den till en som alstrar mer ström.
Ska även, på ett eller annat sätt, mäta uteffekten vid exempelvis tomgångskörning - borde gå?
Hur ser en underhållsladdare ut? Och vart kan man finna en sådan?

Mvh
Lummi

jsupreame
3 januari 2007 · 137 Inlägg

lummi skrev:
Hej och god fortsättning på det nya året!

Har ett par frågor ang. hur man skall gå tillväga för att koppla in pinaler som drar en hel del ström?
Håller på med ett hobbybygge där jag ska koppla in in plasma 42" i bilen som drar ca. 380W.
Till detta skall jag koppla in en Denon Surround förstärkare och en bärbar dator.
Vad behöver jag för utrustning?

Har läst lite på nätet där vissa säljer "inverters" men denna kan omöjligtvis räcka?
Snälla, någon som kan guida mig på rätt spår?

Mvh
Lummi

vad är de för bil??? varför i helvete ska man ha 2st 42 plasma i bilen? jag brukar köra min bilar..

Streckkoden
3 januari 2007 · 2 655 Inlägg

jonash skrev:

ILarsaI skrev:

Streckkoden skrev:
Rekommenderar inte att du experimenterar med att bygga med 2 st generatorer, om du är nybörjare. För det blir ganska mycket som ska passas in och sen ska laddningsreläerna synkas mot varandra. Inget man gör på en garageuppfart direkt.

Hrm, detta får du utveckla mer. smile
2st generatorer, original driver självklart bilen, den andra sitter mot fläkt/generator-rem
med extra fäste och har eget laddrelä. Den laddar enbart extrabatteri(er) och har inget mer gemensamt med originalgeneratorn än jord. Varför skulle den synkas, helt egen krets som fungerar utan påverkan av originalgeneratorn?

Så kan man absolut göra, ett helt eget system till stereon t.ex. Funkar hur bra som helst. Det enda kruxet är att få plats med den andra generatorn samt att hitta en lämplig rem Men man kan sätta spännare på den med!

mvh Jonas

Jo det blir ju "lättare" om man kopplar in en extra generator på en egen krets.
Dock så bör man koppla in en extra laddningslampa, så att bägge generatorerna får en magnetiseringsström. Det är iofs en enkel sak jämnfört med att få den andra generatorn att linjera med bilens remskivor.

JimmyLiljeros
3 januari 2007 · 8 Inlägg

jag är personligen intresserad av vart och hur du ska få nån glädje av en 42" plasma i bilen?
Finns mycket som talar mot att det kommer bli nån höjdare, bla annat är dom känsliga och att den kommer bli för stor, knappt en van räcker till för en så stor tv.
jag skulle istället rekommendera en typ max 26" lcd, den kan du alla fall avnjuta en film på och den drar dessutom enbart strax över 100w....
Om du prångt måste ha plasma så är det bara att bygga om för det kommer ju som diskuterat gå åt power.

Drönirettab
3 januari 2007 · 21 761 Inlägg

lummi skrev:
Vart någonstans hittade du en 90A generator på yourex.se som passar min bil?
Försökte göra ett par sökningar men hittade ingeting.
Har du möjligtvis ett artikelnr?

Det jag hört och läst är att "moderna" bilar oftast har mer än 70A, speciellt ifall bilen har AC, elhissar m.m?
Kan detta stämma? Vart någonstans kan man se hur mycket generatorn genererar vid maximal belastning?

Det jag menade med detta var att eftersom Yourex hade 90A till A160 så kanske det är den storleken som är original, du visste ju inte säkert hur stor generator du har. Det brukar stå på generatorns bakkåpa hur många A den är specad till.

Att moderna bilar med diverse utrustning har större generator än 70A kan nog stämma, det verkar så. 100-120A är nog inte alltför ovanligt. Men hur stor generator man kan sätta på din bil utan att behöva modifiera fästen vet jag inte.

För att hitta den generator som jag skrev om så gör du så här:

Gå in på "fordonsval" på huvudsidan, välj sedan "fabrikat" (Mercedes Benz alltså) och tryck "välj". Under "katalog" väljer du "generatorer aggregat", tryck välj. Till sist trycker du "välj komponenter". Nu kan du välja vilken bilmodell du vill söka efter och se vilken generator som passar den modellen.

Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2007)

Drönirettab
3 januari 2007 · 21 761 Inlägg

lummi skrev:
Kan inte ett extra batteri, av modell stor, fungera som en UPC ifall RPM:n nu inte kommer upp till 2000 varv, vid exempelvis tomgångskörning?
Detta problem kanske löses med en extra generator? Hur som haver kommer jag nog installera ett extra batteri smile

Visst kan man göra så om man vill, att köra med kontrollerade förluster, men då gäller det dels att ha ett batteri som tål djupa urladdningar och att ladda det batteriet med en laddare över natten när bilen inte körs.

Men då kommer även det främre batteriet att dras ur också, om det inte är två separata strömkretsar, och det är inte bra. Jag tror i så fall att förslaget med två separata laddningskretsar är att föredra, om det går att göra så.

Om du inte använder två olika kretsar så behövs istället en stor generator, över 100A, för att orka driva både skärm och Denonförstärkaren. Väljer du att vänta med ljudbiten, som du skrev, så räcker nog din ordinarie generator till om den är på 90A. Men du bör ändå hålla koll på batteriets status och eventuellt underhållsladda emellanåt.


Med underhållsladdare menas egentligen en vanlig batteriladdare men att den även går över till underhållsladdning när den har laddat klart, en elektroniskt styrd laddare brukar ha den funktionen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang