Nybörjare behöver massor med POWER

lummi
2 januari 2007 · 9 Inlägg

Hej och god fortsättning på det nya året!

Har ett par frågor ang. hur man skall gå tillväga för att koppla in pinaler som drar en hel del ström?
Håller på med ett hobbybygge där jag ska koppla in in plasma 42" i bilen som drar ca. 380W.
Till detta skall jag koppla in en Denon Surround förstärkare och en bärbar dator.
Vad behöver jag för utrustning?

Har läst lite på nätet där vissa säljer "inverters" men denna kan omöjligtvis räcka?
Snälla, någon som kan guida mig på rätt spår?

Mvh
Lummi

ILarsaI
2 januari 2007 · 326 Inlägg

Det stämmer nog att du måste omvandla 12V->230V. Erlandsons brygga har inverters upp till 1000W á 1498:- (TLC), funkar bra, har själv modell mindre i båten. Dock modifierad sinusvåg, verklig sinusvåg kostar mer, mycket mer. Tänk också  på att elapparaterna kan dra 3-4ggr mer i startögonblicket än vad anger.
Skippa Denonen och kör med 12V stereo istället, laptop med 12V batteriladdare så bör du klara dig med 1000W för tv:n.

MEN, 1000W i 12V= ~80A + annan strömförbrukare. Hur ska du lösa det, enorm generator + batterier?

lummi
2 januari 2007 · 9 Inlägg

Hej Larsa,

Är dessvärre en riktig novis inom allt som heter elektronik.
Du skriver "enorm" generator - Men sitter det inte en generator i bilen?
Eller måste den bytas ut till en modell större?

Jag undrar hur alla andra har löst det - speciellt på "Pimp my ride" då dem har stora TFT skärmar, mega förstärkare till stereon osv, samt en eldriven barbecue smile

Tips på sidor på nätet som jag kan läsa för att få mer förståelse hur allt fungerar?
Elektroniken ska inte vara igång när bilen är avstängd utan vid körning.

Kan denna fungera?
http://www.nautimarket.net/shop/product … 4f759fa1af

Mvh
Lummi

Senast redigerat av lummi (2 januari 2007)

Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Den borde fungera, kontinuerliga uteffekten är 1500W och det räcker nog ganska långt. Men som ILarsaI skriver så kommer anläggningen att dra en hel del ström, generatorn måste vara tillräckligt stor för att klara av att ge all ström.

Till att börja med så får du räkna bort gissningsvis 20-25A från generatorn som går till att driva insprutning och belysning på bilen, om du använder fläkt eller andra saker så kräver de en del ström också.

Om du skulle belasta den där invertern med 1500W så kommer den att dra runt 120-125A vid 14V, bara så att du vet hur mycket ström det är frågan om. Iof kommer det inte att dra så mycket hela tiden men det är bra att veta. Skärmen drar 380W kontinuerligt och det blir ca 32A vid 14V, det innebär att med motorn på(insprutning)och halvljset+skärmen igång så är strömmen uppe i 50-55A redan. Då är inte ljudanläggningen inräknad.

Senast redigerat av Drönirettab (2 januari 2007)

lummi
2 januari 2007 · 9 Inlägg

Det här e en hel vetanskap smile
Drönirettab du skriver att jag redan kommer komma upp i 50-55A, men hur mycket kan man få ut max av bilens generator?
Vi antar att jag inte kommer överstiga 1000W, kontinuerligt. Räcker då bilens generator ifall man inte kör med fläkt, ac, osv?
Hur vet man hur mycket bilens generator producerar i A ?
Och, hur ser formeln ut för att räkna ut sambandet med W och A ?

Bi0HaZZarD Speed FMK
2 januari 2007 · 849 Inlägg

Är inte insatt i detta ämnet så mycket men en bil generator brukar om ja inte har fel ge någonstans runt 70A om den e orginal. rätta mig om ja har fel?

Formeln för sambandet mellan A W och V är P=U*I alltså W=V*A

Mvh Ludde

THEBADGUY Gorgilus addictus
2 januari 2007 · 4 740 Inlägg

Lättast hade väl varit att ha en buss/lastbils generator? Vetitusan hur mycket en sån ligger på..

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
ludde__mannen draminbil.nu
2 januari 2007 · 1 382 Inlägg

Lastbilar (vet inte med bussar) använder 24V så att ta en sån generator rakt av fungerar inte..

Som ludde säger (inte varje dag jag får tilltala någon det) är runt 70A (+-20) ganska normalt, beroende på vad det är för bil..

ligger du på 55A ständigt kommer generatorn få jobbigt att orka ladda batteriet eftersom det går åt MYCKET ström när startmotorn går. Detta innan du räknat in en ljudanläggning på 300W eller mer!! (ytterligare 25A )

Sedan kommer du även med större generator få problemet att det inte finns någonstanns att lagra all energi med ett standardbatteri som kanske är några år.

Summa: Ska du göra sådana moddar krävs grundligt nerlagt arbete!! Lite som att när man bytt till en tillräckligt stor turbo måste man byta stakar också wink

ILarsaI
2 januari 2007 · 326 Inlägg

lummi skrev:
Hej Larsa,
.../
Jag undrar hur alla andra har löst det - speciellt på "Pimp my ride" då dem har stora TFT skärmar, mega förstärkare till stereon osv, samt en eldriven barbecue smile
.../
Mvh
Lummi

Hur de gör vete sjutton, jag brukar titta på de från USA och förundras varje gång hur de ska lösa laddningsfrågan. De slänger in ett gäng tv-apparater, +5000W stereo och lite annat. För några dar sen monterade de ett steg på 6000W plus några andra, steget drev 6st 12" basar. Till det några extra batterier + kondingar men inte ett ord om hur de ska laddas.  Märkligt, de kanske struntar i problemen, det syns ju inte i tv... hmm

Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

lummi skrev:
Det här e en hel vetanskap smile
Drönirettab du skriver att jag redan kommer komma upp i 50-55A, men hur mycket kan man få ut max av bilens generator?
Vi antar att jag inte kommer överstiga 1000W, kontinuerligt. Räcker då bilens generator ifall man inte kör med fläkt, ac, osv?
Hur vet man hur mycket bilens generator producerar i A ?
Och, hur ser formeln ut för att räkna ut sambandet med W och A ?

Jag har utgått ifrån min egen 240-86 med insprutning när jag skriver att halvljus+insprutning drar 20-25A, vet inte vad du har för bil men om det är insprutning på den så drar den knappast mindre ström än på min. Däremot så kommer skärmen att dra strax över 30A om man räknar med 14V, du skrev att skärmen drar ca 380W och med den verkningsgrad som invertern i länken har(85% eller lite mer)så blir det drygt 30A.

Flera har skrivit att en ganska vanlig storlek på generatorn är runt 70A och det är nog så, åtminstone på bilmodeller som inte har alltför mycket lull-lull. Då är alltså 70A i princip den högsta strömmen som generatorn kan ge med ungefär 2000 motorvarv, inte på tomgång utan vid ca 2000 motorvarv. Det innebär att om motorvarven är lägre så orkar inte generatorn ge ut lika hög ström med bibehållen laddspänning och vid tomgångsvarv(tex 800-1000 varv)orkar den bara ge lite mindre än hälften av maxström.

Har man då en 70A generator så skulle den inte orka ge rätt laddspänning fastän du bara har skärmen igång och ingen ljudanläggning påslagen. Du måste ha högre motorvarv än tomgång i detta fall för att orka driva skärmen och ännu högre motorvarv, runt 2000 varv, för att även orka driva ljudanläggningen.

Vilken bil har du?

Germax
2 januari 2007 · 12 086 Inlägg

Om du ska ha en massa tusen watt stå o gå momentant behöver du bättre grejor än ett biltemabatteri och en 70A generator. Att montera dubbla generatorer är ju inget man gör på en pissekvart men de bör nog göras. Finns säkert jättestarka generatorer men upp till 110A vet jag att de finns. Och så ett Heavy duty batteri på 260Ah. smile

Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Ja, 250-300A specialgeneratorer finns fast de kostar en slant förstås. En del brukar dessutom ha två separata utgångar så att man kan ha två laddningskretsar eller två separata elsystem i bilen.

loudness
2 januari 2007 · 4 554 Inlägg

nu e de väl så att 1000w är i 230volt och inte i 12v så det är väl inga problem.. 

så man får fsätta upp ett förhållande

P(230v)/U(230v)=I eftersom strömmen är de viktiga och den okända faktorn sätter vi in den i en ny formel för att få veta effekten i 12v --> 12xI=P

så uträknat med 1000w blir de

1000/230=4,35 vi sätter in 4,35 i nästa formel och räknar 12x4,35=52W

så om ja inte är ute och sycklar så drar de mer å ha ett par extraljus än en omvandlare

hanomag
2 januari 2007 · 410 Inlägg

tror du har rätt loudness, så har iaf jag fått lära mig att det är.

Copyright @ Rybbs Production
Drönirettab
2 januari 2007 · 21 761 Inlägg

Njaa, nu cyklar ni nog en del.

Om effekten är 1000 W ut från invertern så måste det också skickas in 1000W till invertern. Med 12V som inspänning så blir det 1000/12=83,3A men då har invertern ca 85% verkningsgrad vilket blir  83,3/0,85=98A.

ILarsaI
2 januari 2007 · 326 Inlägg

loudness skrev:
nu e de väl så att 1000w är i 230volt och inte i 12v så det är väl inga problem.. 

så man får fsätta upp ett förhållande

P(230v)/U(230v)=I eftersom strömmen är de viktiga och den okända faktorn sätter vi in den i en ny formel för att få veta effekten i 12v --> 12xI=P

så uträknat med 1000w blir de

1000/230=4,35 vi sätter in 4,35 i nästa formel och räknar 12x4,35=52W

så om ja inte är ute och sycklar så drar de mer å ha ett par extraljus än en omvandlare

Du är ute och cyklar. smile
Sänker man spänningen ökar strömstryrkan för att få ut effekten. Ohms lag gäller som du börjat räkna på.
Låt vara kvar vid 1000W, 230V=4.35A. Inverten omvandlar 12V till 230V så den primära strömkällan kommer från 12V, effektiviteten ligger runt 90% (10% avgår i bl.a värme). 1000/12=83.3A X 1.1=91.6A.

En varm generator på 70A levererar kanske som bäst 50-60A, blybatterier som suttit ett tag i bilen har nog djupurladdats flera gånger och sulfaterat, effektiviteten sjunker ordentligt. Spänningen stiger fort vid laddning men batteriet tar inte emot laddningen. Resultat, dålig laddning från generatorn ger garanterat dåliga batterier med kraftiga förbrukare.
En hel vetenskap. smile

loudness
2 januari 2007 · 4 554 Inlägg

jo såg med att de sket sig.. va för längsen ja räknade nu.. jaja verkar som han får hitta ett kärnkraftverk tongue

lummi
2 januari 2007 · 9 Inlägg

Drönirettab skrev:

lummi skrev:
Det här e en hel vetanskap smile
Drönirettab du skriver att jag redan kommer komma upp i 50-55A, men hur mycket kan man få ut max av bilens generator?
Vi antar att jag inte kommer överstiga 1000W, kontinuerligt. Räcker då bilens generator ifall man inte kör med fläkt, ac, osv?
Hur vet man hur mycket bilens generator producerar i A ?
Och, hur ser formeln ut för att räkna ut sambandet med W och A ?

Jag har utgått ifrån min egen 240-86 med insprutning när jag skriver att halvljus+insprutning drar 20-25A, vet inte vad du har för bil men om det är insprutning på den så drar den knappast mindre ström än på min. Däremot så kommer skärmen att dra strax över 30A om man räknar med 14V, du skrev att skärmen drar ca 380W och med den verkningsgrad som invertern i länken har(85% eller lite mer)så blir det drygt 30A.

Flera har skrivit att en ganska vanlig storlek på generatorn är runt 70A och det är nog så, åtminstone på bilmodeller som inte har alltför mycket lull-lull. Då är alltså 70A i princip den högsta strömmen som generatorn kan ge med ungefär 2000 motorvarv, inte på tomgång utan vid ca 2000 motorvarv. Det innebär att om motorvarven är lägre så orkar inte generatorn ge ut lika hög ström med bibehållen laddspänning och vid tomgångsvarv(tex 800-1000 varv)orkar den bara ge lite mindre än hälften av maxström.

Har man då en 70A generator så skulle den inte orka ge rätt laddspänning fastän du bara har skärmen igång och ingen ljudanläggning påslagen. Du måste ha högre motorvarv än tomgång i detta fall för att orka driva skärmen och ännu högre motorvarv, runt 2000 varv, för att även orka driva ljudanläggningen.

Vilken bil har du?

Har precis fått reda på att "generator" och "alternator" (engelska) inte är samma sak?

På din fråga vilken bil jag har - en liten A-klass 160 -01 smile
Jag har inga som helst problem att installera flera batterier av model "stor" om det nu skulle hjälpa mig? Och pengamässigt kan jag tänka mig å slänga iväg runt 50 kakor om så skulle behövas.
Så vitt jag vet och har förstått används all överskotts energi till att ladda batterierna, och resten för att kunna driva all elektronik i bilen. Fläkt, sätesvärmare, CD/Stereo, vindrutetorkare, strålkastare m.m.

Kan jag lösa problematiken med att använda mig av flera batterier? Eller blir det en extra "alternator" som gäller?

lummi
2 januari 2007 · 9 Inlägg

Drönirettab skrev:
Njaa, nu cyklar ni nog en del.

Om effekten är 1000 W ut från invertern så måste det också skickas in 1000W till invertern. Med 12V som inspänning så blir det 1000/12=83,3A men då har invertern ca 85% verkningsgrad vilket blir  83,3/0,85=98A.

Och om det är nu som ni säger att en standard generator genererar 70A så fungererar inte en inverter på 1000W ?

Hmm..kan inte någon återuppväcka Tesla eller nått smile

Senast redigerat av lummi (2 januari 2007)

ILarsaI
2 januari 2007 · 326 Inlägg

Jodå den fungerar, men med max uttag kommer du att ha minusladdning. Invertern kan maximalt leverera 1000W, det betyder inte att den drar det hela tiden. smile

Volvo Penta har 220V 10A generator, 2200W alltså. Men smakar det så kostar det, +20 000:- tror jag det var. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang