3246
Sök

Audi A6 2.4 1999 - Första röret efter grenröret ned mot avgasröret.

Jackass
803 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
Vet inte vad det röret kallas, men vet ngn om det är möjligt att använda det från 2.8 liters motorn? Eller någon annan av Audis v-motorer.

Verkar vara omöjligt att hitta till 2.4 liters på någon skrot iaf.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

1 661 Inlägg
2 september 2016
Downpipe eller främre avgasrör. Vet dock inte om det passar från någon annan motor. Har det rostat sönder?

4 265 Inlägg
2 september 2016
Sitter detta rör möjligen ihop med katten ?
http://www.ebay.de/itm/181890880554

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
spillolja skrev:

Det gör det absolut.

Det vanliga är ju att man bara byter flexrörsbiten (Biltemas minsta passar), just för att det lätt blir "smådyrt" med katalysatorer och annat.

Även om det där såg ut att vara prisvärt. Men...hmm, har inte prefaceliften dubbla katalysatorer per cylinderbank? Det har den iaf på/efter faceliften (och självfallet inte delbart utan vinkelslip)
Senast redigerat av it_mutt (2 september 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Jackass
803 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
Det satt i katten men har redan kapat av skiten från kissen och skall para ihop det sen med en klämma bara. Det har visst rostat sönder/spruckit sönder precis i flänsen som sitter mot grenröret, så jävla typiskt, självklart har det rasat ner och slitit av kabeljäveln till lambdan också..

Är ju bara och löda ihop, men ändå, merarbete på ett redan kukigt ställe.

Om någon råkar ut för detsamma så är iaf lättaste sättet att komma åt att först lossa på kylarvätskebehållaren, den satt bara i 3 vanliga stjärnskruvar sen ta översta bulten på flänsen till som sitter mot grenröret. Resten tar man underifrån.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"

Jackass
803 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
spillolja skrev:

Det var en liknande sats som fick mig att fundera för om du ser på bilar det skall passa till så är det ju både till 2.8an och 2.4an.

Tack för hjälpen :-)

Jackass
803 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
spillolja skrev:

Det gör det absolut.

Det vanliga är ju att man bara byter flexrörsbiten (Biltemas minsta passar), just för att det lätt blir "smådyrt" med katalysatorer och annat.

Även om det där såg ut att vara prisvärt. Men...hmm, har inte prefaceliften dubbla katalysatorer per cylinderbank? Det har den iaf på/efter faceliften (och självfallet inte delbart utan vinkelslip)

Ja, det satt 2 på min sad

Avstängd
10 388 Inlägg
2 september 2016
Hunted skrev:
it_mutt skrev:
spillolja skrev:

Det gör det absolut.

Ville väl ha för mig att det var så (dvs 4st totalt).

Det man kan trösta sig med är att där är mer plats runt en 2.4:a före facelift, än efter facelift (då kom ju den nyare, efter facelift; vanligare BDV-motorn).

Jackass
803 Inlägg
2 september 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
Hunted skrev:
it_mutt skrev:

Det gör det absolut.

Det man kan trösta sig med är att där är mer plats runt en 2.4:a före facelift, än efter facelift (då kom ju den nyare, efter facelift; vanligare BDV-motorn).

Så... med andra ord det finns ingen plats alls på faceliftmodellerna? För jag får fan inte ens in en hand under huven känns det som.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2016
Hunted skrev:
it_mutt skrev:
Hunted skrev:

Så... med andra ord det finns ingen plats alls på faceliftmodellerna? För jag får fan inte ens in en hand under huven känns det som.

Det är lite så, man måste lossa "A" för att komma åt "B" så man kan flytta "C" så att man kan skruva ut "D" och sen kanske, om man har små händer kommer åt att skruva ut en lambdasond osv. Har, såhär 2 år senare fina ärr på händerna sen jag fixade högra flexiröret på min gamla A6:a. När det var dags för det vänstra blev det en annan lösning dock.

Jackass
803 Inlägg
3 september 2016
Trådstartare
it_mutt skrev:
Hunted skrev:
it_mutt skrev:

Det är lite så, man måste lossa "A" för att komma åt "B" så man kan flytta "C" så att man kan skruva ut "D" och sen kanske, om man har små händer kommer åt att skruva ut en lambdasond osv. Har, såhär 2 år senare fina ärr på händerna sen jag fixade högra flexiröret på min gamla A6:a. När det var dags för det vänstra blev det en annan lösning dock.

Hehe, förvånande att man lär sig ungefär som ett barn när det gäller bil "Ok det här gjorde ont, då prövar vi en annan metod".

Trots alla klagomål jag har framfört på bilen så skall det sägas att 2.4an har fungerat helt sinnessjukt bra trots allt den blivit utsatt för, enda nackdelarna med denna motorn är att den är törstig och har en abnormal hög oljeförbrukning. Annars är den fan skottsäker känns det som. Sen är C5 karossen sjukt välbyggd, bra komfort, bra ljudnivå i kupén, bekväm, gott om utrymmet osv. Hade väldigt gärna haft den i diesel om det inte var för att 2.5 tdi motorerna är tydligen värdelösa och käkar kammar till frukost. 1,9an finns ju inte med den obligatoriska quattron på A6n som jag förstått det.

Kommer förmodligen köpa en nyare A6a när denna tjänstgjort färdigt.

Avstängd
10 388 Inlägg
3 september 2016
Hunted skrev:
it_mutt skrev:
Hunted skrev:

Hehe, förvånande att man lär sig ungefär som ett barn när det gäller bil "Ok det här gjorde ont, då prövar vi en annan metod".

Trots alla klagomål jag har framfört på bilen så skall det sägas att 2.4an har fungerat helt sinnessjukt bra trots allt den blivit utsatt för, enda nackdelarna med denna motorn är att den är törstig och har en abnormal hög oljeförbrukning. Annars är den fan skottsäker känns det som. Sen är C5 karossen sjukt välbyggd, bra komfort, bra ljudnivå i kupén, bekväm, gott om utrymmet osv. Hade väldigt gärna haft den i diesel om det inte var för att 2.5 tdi motorerna är tydligen värdelösa och käkar kammar till frukost. 1,9an finns ju inte med den obligatoriska quattron på A6n som jag förstått det.

Kommer förmodligen köpa en nyare A6a när denna tjänstgjort färdigt.

Då jag har den där "hemska" 2.5:an, så får jag nog påstå att det är något överdrivet (däremot tänker jag inte påstå att det är skitsnack rakt igenom, för det är det inte). Men det stämmer, ska du ha en diesel och quattro så är det, på C5:an just 2.5:an som gäller.

Men nej, 2.4:an är inte den billigaste att köra, min drack runt 0.85-0.95. Fördelen var att det gjorde den "alltid" oavsett vad jag körde. Nu hade ju då visserligen min den "nya" 2.4:an som kom vid faceliften, men iaf. Hade dock inga större oljedrickarproblem med den heller. Runt 1l fick man fylla på mellan service (1500mil), vilket jag ser som helt ok.

Nästa modell har ju "samma" problem med quattron. Den finns inte till 2.0:an (som har partikelfilter), vilket då gör att skatten blir lika hög som på "våra gamla".

Men absolut, C5:an är en trevlig bil, men, det är C6:an också

Sök