Sidobalkar modifering för Outlander III 2,2DiD 2013

Projektmål: - modifiera sidobalkar - så att markfrigång blir nästan samma som enligt bilspecifikation (18cm)
  • 4 Följare
  • 2 637 Visningar
  • Uppdaterades senast 31 december 2016
daem0n Dr
2 september 2016 · 15 Inlägg

Köpte så kallade sidobalkar (side/step bars) till min Outlander.

Installationen tog mindre än en timme. Den svåraste del var att ta bort plast proppar som sitter under bilen (4st). T-skruvar stoppas i deras hål. Jag hade absolut ingen vilja att lyfta upp golvet för att dra ut plast proppar (den normal metod). Istället, använder man bilens domkraft med en hylsa på toppen.. lite tryck uppåt, --!!pang!!-- och ingen propp hindrar dig längre smile

Sidobalkarna sitter lite för låg tycker jag, man tappar frigång från 18cm till 12..15cm. Problemet är dem fyra L-profiler som håller sidobalkar. De är 4-5cm för hög och därför sitter lägre än balkar. Jag fick en råd från en kollega att använda H25xB40 mm rektangulära profiler istället. Projektmål är modifiera eller tillverka nya L- eller rektangulära profilerna.

Senast redigerat av daem0n (4 oktober 2016)

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
daem0n Dr
12 november 2016 · 15 Inlägg

Efter snökaoset i Stockholm jag lärde att det bättre att ha maximalt markfrigång under bilen. Nej, min outi blev inte fastnad i snö men stora snö och isbitar studsade mot L-profiler och det låter hela tiden. Idiotisk design.
   Imorgon ska jag avmontera balkarna och mäta dimensioner av L-profiler och delar under bilen. Det är mycket plats ca 4cm som slösas ovanpå L-profiler:

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-b708f657741111d763526fc774994ee2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-7a6a2276e7baa8f8ba02ceeba2f31d6e.jpg

Dessutom jag vill höja sidobalkar till sidokjol nivå. Idén är att ha lite skydd för sidokjol och dörrar mot t.ex. människor som slår upp dörrar på parkering.

Senast redigerat av daem0n (13 november 2016)

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
daem0n Dr
13 november 2016 · 15 Inlägg

Balkarna är avmonterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-ca0650f39f87d6eee915010268f352dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-5a507430ef3ee31ae99d6391b93a45ff.jpg

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
daem0n Dr
15 november 2016 · 15 Inlägg

"Reverse engineering" är aldrig lätt. Originella 4 hållare för sidobalkar är olika och osymmetriska. Men jag måste rita dem att få en idé på vilka nivåer ska man svetsa L-fäste till nya hållare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-51a5a3277e51896509194bb42e73725c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-939a99a9b23682da891be5088a2561c9.jpg

Det är otroligt hur mycket materialet slösas i original design.

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
daem0n Dr
18 december 2016 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-09143635d5018cf5550abdf104428ca4.jpg

Köpte 2st 1m långa 40x20mm järn profiler. Projekt är på gång... :-)

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
daem0n Dr
31 december 2016 · 15 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214412/214412-b5e6033a6509770d1ebb37cbfb6dd718.jpg

Ny design är nästan klart. Men jag är inte säkert än om rörstöd (halvrunda delar) position på de rektangulära profiler. Ny position av sidobalkar har längre avstånd från sidokjol men jag vet inte exakt hur mycket. Man måste tillverka först hållare, montera de och mätta på plats.

Outlander III 2.2DiD 4WD 2013
Audi A6 Avant Quattro V6 2,5TDI 2002 47000mil
trasig cykel
misslyckad kommunalt resenär
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang