Stillastående Volvo 360 i nyskick behöver bilhjälp i Vimmerby

reimertz
7 september 2016 · 10 Inlägg

Hejsan,

det är så att jag har fått en gammal volvo 360(1986) från min svärmors kompis som jag ska åka och hämta i Vimmerby nästa vecka. Det enda kruxet är att den stått helt stilla i 10 år men tydligen kördes den nästan ingenting fram tills det att den blev stående.

Den ska vara i nyskick med bara ett par tusentals mil, bara haft en ägare och alltid stått i uppvärmt garage.

Min fråga är om det finns någon människa i Vimmerby som är duktig på just denna modellen och skulle kunna komma och hjälpa till med att få igång den igen. Jag betalar givetvis för mödan.

Eller är det så att jag borde kunna lösa detta själv utan problem? Har aldrig meckat med en bil tidigare och har inte tid att bli kvar i Vimmerby i mer än några dagar. smile

Alla tips är varmt välkomna!

Senast redigerat av reimertz (7 september 2016)

CrilleVolvo
7 september 2016 · 9 Inlägg

Har aldrig meckat med en bil tidigare och har inte tid att bli kvar i Vimmerby i mer än några dagar. smile

Tjena,

det första du måste tänka på är ju framförallt grunderna innan du startar bilen dvs. Byta olja, tändstift, tändkablar, oljefilter, luftfilter, samt att kolla över bromsarna/ byta belägg, skivor, bromsslangar. Möjligtvis också kamremmen ifall den har torkat eller liknande. samt tömma tanken? ifall du ska köra den.

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
sleepyoh
7 september 2016 · 1 319 Inlägg

Ah, nytt batteri, töm tanken, byt olja och kör.

Hämtade en gammal jänkare som stått 8 år, fyllde på luft i däcken soppa i tanken fyllde på olja och körde 60 mil hem, se det som ett äventyr, går det åt helvete bärga resten av vägen för några tusen. smile Fick plugga ett bromsrör som sköt på vägen men du klarar dig med google på luren om skiten träffar fläkten. smile

Senast redigerat av sleepyoh (7 september 2016)

_----------'
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 september 2016 · 17 486 Inlägg

sleepyoh skrev:
Ah, nytt batteri, töm tanken, byt olja och kör.

Hämtade en gammal jänkare som stått 8 år, fyllde på luft i däcken soppa i tanken fyllde på olja och körde 60 mil hem, se det som ett äventyr, går det åt helvete bärga resten av vägen för några tusen. smile Fick plugga ett bromsrör som sköt på vägen men du klarar dig med google på luren om skiten träffar fläkten. smile

Den KAN fakriskt skrota ventilerna om remmen brister. Hade du riskerat det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vixhall
7 september 2016 · 37 Inlägg

Lite ny bensin, ett fräsh batteri och lite basic verktyg så startar den nog utan större bekymmer.

Elfel är den vanligaste felkällan till varför de inte brukar starta efter att ha stått länge - det sitter 3st stora kabelstycken in under säkringsboxen som brukar kunna oxidera och ge en massa trubbel. Volvo 360 är förövrigt grymt roliga bilar, speciellt på vintern. Det gör inget om kamremmen skulle gå av heller, bara att köpa en ny för 75kr och sätta dit smile

Brådhis * Voff voff *
8 september 2016 · 10 280 Inlägg

Vixhall skrev:
Lite ny bensin, ett fräsh batteri och lite basic verktyg så startar den nog utan större bekymmer.

Elfel är den vanligaste felkällan till varför de inte brukar starta efter att ha stått länge - det sitter 3st stora kabelstycken in under säkringsboxen som brukar kunna oxidera och ge en massa trubbel. Volvo 360 är förövrigt grymt roliga bilar, speciellt på vintern. Det gör inget om kamremmen skulle gå av heller, bara att köpa en ny för 75kr och sätta dit smile

Visst satt väl även B200K i någon av 300-bilarna? Den och B204/B234 (som ju ej satt i 300-serien) är dom enda rödblockarna som ventilerna slår i kolvarna på om jag minns rätt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
R_fused There is no replacement for displacement
8 september 2016 · 630 Inlägg

Hade det inte vart enklare att ta den på släp hem istället och sen kunna gå igenom den i lugn och ro? Mindre stress och mindre risk att nått går fel.

LocKtar Herr
8 september 2016 · 1 722 Inlägg

Langa upp lite bilder, vore kul o se skicket:)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
simlar
8 september 2016 · 5 526 Inlägg

Brådhis skrev:

Vixhall skrev:
Lite ny bensin, ett fräsh batteri och lite basic verktyg så startar den nog utan större bekymmer.

Elfel är den vanligaste felkällan till varför de inte brukar starta efter att ha stått länge - det sitter 3st stora kabelstycken in under säkringsboxen som brukar kunna oxidera och ge en massa trubbel. Volvo 360 är förövrigt grymt roliga bilar, speciellt på vintern. Det gör inget om kamremmen skulle gå av heller, bara att köpa en ny för 75kr och sätta dit smile

Visst satt väl även B200K i någon av 300-bilarna? Den och B204/B234 (som ju ej satt i 300-serien) är dom enda rödblockarna som ventilerna slår i kolvarna på om jag minns rätt.

//Brådhis

B200K är non-interference. Samma botten som alla andra B200 varför den heter K är för den har rackelförgasaren.
B230K däremot den skrotar ventilerna om remmen går.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
torsen
8 september 2016 · 7 238 Inlägg

Ett fräscht batteri och en burk startgas skulle jag börja med.
Men jag är osäker på hur batteriet sitter fast.
Förmodligen behövs en 10 mm ring/blocknyckel.
Till nöds en skiftnyckel av mindre modell(hatar själv "slintnycklar").
När du byter batteri så börja med att demontera "-"-polen först(den klenare) och återmontera den sist.
För att undvika kortslutning.

Nu är jag ute på hal is, men är det inte en Renaultmotor med stötstänger i bilen?
Det hade dom första "Remjohan".
I så fall behöver du inte vara rädd för kamremsbrott.
Har den manuell växellåda så är det troligtvis en Volvomotor med kamrem.

Glöm inte att teckna försäkring och skatta bilen innan hemresan.

Lycka till med "äventyret".smile

CrilleVolvo
8 september 2016 · 9 Inlägg

Kan även tillägga att jag i stort sätt bor i VImmerby och ställer självklart upp med att hjälpa till om det behövs, bara att höra av sig. smile

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
NR
8 september 2016 · 59 Inlägg

annars så kan du sälja bilen till mej
/Nicklas

Samuel3
8 september 2016 · 360 Inlägg

simlar skrev:
B200K är non-interference. Samma botten som alla andra B200 varför den heter K är för den har rackelförgasaren.
B230K däremot den skrotar ventilerna om remmen går.

Ursäkta off-topic men visst är förbränningsrummet i b230k i kolven? Hur är det med B230E motorn eftersom den har hög komp, klarar ventilerna sig vid ett k-rembrott?

simlar
8 september 2016 · 5 526 Inlägg

Samuel3 skrev:

simlar skrev:
B200K är non-interference. Samma botten som alla andra B200 varför den heter K är för den har rackelförgasaren.
B230K däremot den skrotar ventilerna om remmen går.

Ursäkta off-topic men visst är förbränningsrummet i b230k i kolven? Hur är det med B230E motorn eftersom den har hög komp, klarar ventilerna sig vid ett k-rembrott?

Japp B230K ser i princip ut som en dieselmotor invändigt.

Har för mig E-motorn även den ska klara sig vid kamremsbrott.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Samuel3
8 september 2016 · 360 Inlägg

simlar skrev:

Samuel3 skrev:

simlar skrev:
B200K är non-interference. Samma botten som alla andra B200 varför den heter K är för den har rackelförgasaren.
B230K däremot den skrotar ventilerna om remmen går.

Ursäkta off-topic men visst är förbränningsrummet i b230k i kolven? Hur är det med B230E motorn eftersom den har hög komp, klarar ventilerna sig vid ett k-rembrott?

Japp B230K ser i princip ut som en dieselmotor invändigt.

Har för mig E-motorn även den ska klara sig vid kamremsbrott.

Okej! Tack för svaret smile

Brådhis * Voff voff *
9 september 2016 · 10 280 Inlägg

simlar skrev:

Brådhis skrev:

Vixhall skrev:
Lite ny bensin, ett fräsh batteri och lite basic verktyg så startar den nog utan större bekymmer.

Elfel är den vanligaste felkällan till varför de inte brukar starta efter att ha stått länge - det sitter 3st stora kabelstycken in under säkringsboxen som brukar kunna oxidera och ge en massa trubbel. Volvo 360 är förövrigt grymt roliga bilar, speciellt på vintern. Det gör inget om kamremmen skulle gå av heller, bara att köpa en ny för 75kr och sätta dit smile

Visst satt väl även B200K i någon av 300-bilarna? Den och B204/B234 (som ju ej satt i 300-serien) är dom enda rödblockarna som ventilerna slår i kolvarna på om jag minns rätt.

//Brådhis

B200K är non-interference. Samma botten som alla andra B200 varför den heter K är för den har rackelförgasaren.
B230K däremot den skrotar ventilerna om remmen går.

Sorry! Visst är det så, blandade ihop dom. B200-kunskapen låg på ett dammigt ställe i hjärnan...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
reimertz
11 september 2016 · 10 Inlägg

Hej allesammans och tack för alla svar!

Nu visade det sig att jag fått helt fel information om bilen.
till och börja med är den en 343 sedan, och den har gått betydligt mer än några hundra mil. big_smile

Trafikstatus 2013-04-17 - Avställd och får ej användas i trafik
Besiktigad 2012-11-06 - Kontrollerad vid 12 525 mil, giltig till 2013-11-30.
Besiktigad 2011-11-08 - Kontrollerad vid 12 523 mil.

Så om de besiktades senast 2012 och kördes 2 mil(hahaha) så borde den ju ha varit i bra skick då och eftersom den stått inomhus så kanske det bara kommer räcka med lite oljebyte och att ladda upp batteriet?

Senast redigerat av reimertz (11 september 2016)

Utmarks-Loke
11 september 2016 · 5 841 Inlägg

Bensinen är säkert inte bra längre, den kan vara så dålig så bilen inte ens startar på den

reimertz
12 september 2016 · 10 Inlägg

Fuck it, jag lyssnar på era tips. Hyrde ett transportsläp så kör jag hem den till farsans garage så kan vi mecka med den tillsammans.

Igen, tack allesammans för all hjälp.

Skickar bilder så fort jag kommit fram. big_smile

R_fused There is no replacement for displacement
13 september 2016 · 630 Inlägg

Där gör du nog helt rätt, är ju jobbigt att bli ståendes om inte annat:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang