Locost 442E "Pogona"

En locost på Mcsorley 442E chassi från grunden med Audi drivlina.

Nosliwe

  • 135 Följare
  • 35 562 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 april
Low
15 april 2017 · 2 366 Inlägg
#61

Följer:-)

Nosliwe
18 april 2017 · 2 023 Inlägg
#62

Gjorde rent motorn lite grovt i helgen och plockade bort AC kompressorn och servopumpen.
Blev skapligt mycket mer utrymme för rattstången, men måste bygga  nya grenrör för att det ska få plats.

http://i.imgur.com/jkRVOIIh.jpg
http://i.imgur.com/U0oYZERh.jpg

Sen så började jag med rattstången och kabelhärvan.

http://i.imgur.com/hxHlodAh.jpg
http://i.imgur.com/C1EVt81h.jpg

Bara ormboet kvar att försöka få ur.

http://i.imgur.com/Zlds0BNh.jpg

Audis tejp runt kablarna är vidrig. Den är riktigt klibbig efter några år på nacken och klistret går knappt tvätta bort ifrån händerna ens. Var samma sak när jag rev 100 Turbon till motorbytet i GT coupen.

Har även ritat av spakstället och satt in det i caden tillsammans med en monteringsplåt.

http://i.imgur.com/NxsuEXph.png

På fredag drar jag och hämtar resten av bakvagnen ifrån allroaden. Blir enklast att smacka upp hela bryggan OCH slippa den överdrivna klumpen till diff jag har nu.

MatsaBusen
18 april 2017 · 475 Inlägg
#63

Bra där, blir nog smutt med den mindre klumpen som c5orna har smile

Nosliwe
21 april 2017 · 2 023 Inlägg
#64

Efter att ha funderat sen vi hämtade spindlarna, så beslutade jag mig tidigare i veckan för att ta hela bakvagnen ifrån A6 allroaden, då den diffen bla är betydligt mindre.

Så idag drog jag och min far iväg till skroten och skruvade ner det som återstod.

http://i.imgur.com/LkM0sNJh.jpg

Ritade även in det väldigt grovt i caden. Måtten på längden stämmer iaf och det blev en ganska så markant skillnad.

http://i.imgur.com/T2AqM6yh.png
http://i.imgur.com/eRdtmdTh.png

Där kardanen slutar, började den gamla diffen. Nu kan jag äntligen göra kardantunneln betydligt smalare.

Nosliwe
25 april 2017 · 2 023 Inlägg
#65

För er som har väntat på uppföljningen av ratten, så kommer den här

http://i.imgur.com/sc8lPSZh.jpg.

Skall spraylimmas och sedan kors sys för hand hela vägen runt roll

Och för er som undrar hur trångt det är vid pedalerna på en locost/super 7, så får även ni en bild!

http://i.imgur.com/z3ZDJxOh.jpg

Fotstödet är bara att glömma! lol

bbellman Retarded or just Overjoyed
25 april 2017 · 347 Inlägg
#66

Nosliwe skrev:
För er som har väntat på uppföljningen av ratten, så kommer den här

http://i.imgur.com/sc8lPSZh.jpg.

Skall spraylimmas och sedan kors sys för hand hela vägen runt roll

Och för er som undrar hur trångt det är vid pedalerna på en locost/super 7, så får även ni en bild!

http://i.imgur.com/z3ZDJxOh.jpg

Fotstödet är bara att glömma! lol

Haha kommer ihåg när pappa hade en seven, det var alltför ofta man tyckte det gick sakta och man insåg att man tröck lika mycket på gasen som bromsen.... Var barfota eller racerskor som gällde i den wink

Nosliwe
26 april 2017 · 2 023 Inlägg
#67

Jo trångt blir det smile

Gjorde nästan klart ratten idag, lite som ska limmas in på ekrarna bara.
Får väl duga för att vara första gången. Gör kanske om det någon gång framöver.

http://i.imgur.com/yJCvJzbh.jpg
http://i.imgur.com/chSbS7nh.jpg

Spraylimmade skinnet och ratten på sista rasten idag, ville inte göra det hemma i lägenheten.
Givetvis när jag började trä på skinnet så kom det en lastbil med plåt som vill ha hjälp med att lasta av. Fick släppa allt och sen försöka rädda ratten så gott det gick smile

Nosliwe
27 april 2017 · 2 023 Inlägg
#68

Vi stod och spekulerade lite i infästningen av bakvagnen idag. Det är precis att bakvagnen går plats i bak på ramen, MEN då kommer hjulen sticka ut utanför bakänden.
Så iaf min lösning är att kapa bort infästningarna mot karossen som sitter på bakvagnen och svetsa fast bakaxelramen direkt i chassit. Sparar både tid och uträkningar. Blir ju detsamma som att svetsa fästen för bärarmarna direkt i chassit. Något tyngre möjligtvis.

http://i.imgur.com/zfv4tcTh.jpg

Nosliwe
10 maj 2017 · 2 023 Inlägg
#69

Började pussla grenrör igår. Första böjen som bara är en 45 grader gick väl bra, men sen blev det lite huvudbry och kapnings chansningar som jag inte var så sugen på.

http://i.imgur.com/RqkD8u9h.jpg

Tog mig tid att rita upp grenröret i caden i stället och sen skriva ut dom raka rören i skala 1:1.
Bara sätta ute på rören och rita på, sen kapa.

http://i.imgur.com/b7OHlRBh.png
http://i.imgur.com/RbiwSASh.jpg

Ska det nog gå lite lättare smile

Även fått hem noskonen.

http://i.imgur.com/dgBQDMth.jpg
http://i.imgur.com/ICRNKYxh.jpg

Tog lite längre tid då Schenker lyckades slarva bort den första.

Nosliwe
13 maj 2017 · 2 023 Inlägg
#70

Bränt ihop 1 av 4 grenrör idag. Överlåter dock 2 av dom till farsan.

Har man ingen TIG så får man ta MIG big_smile

http://i.imgur.com/BwhAonHh.jpg

http://i.imgur.com/gVbmndHh.jpg

Tar det andra i morgon. Mallarna hade man inte mycket till nytta av. Tydligen så hade caden tagit centrum radien på godstjockleken när jag plattade ut rören och skrev ut dom i skala 1:1. Längden stämde ju bra, men fattades ju 9mm för att mallen skulle nå runt. Skrev även upp gradtalet på rörböjarna som memo i telefonen. Smart som jag var så tryckte jag bara på hemknappen i stället för spara. Funkar givetvis jätte bra att ta upp memo igen utan att det har försvunnit, förutsatt att man inte rensar aktiva programlistan där emellan. roll   Har nu skrivit ut 3 nya mallar i rätt längd. Så i morgon går det förhoppningsvis lättare.

Nosliwe
2 juli 2017 · 2 023 Inlägg
#72

Legat lite på latsidan det senaste då jag har velat fram och tillbaks mellan GT coupen och Locosten, samt gör om hemma och mycket på jobbet.
Men fick tummen ur och svetsade klart nedre bärarmarna idag. Ska bara dit ett tvärstag mellan infästningarna, men väntar med det tills jag kan bulta fast dom och sen svetsa.

http://i.imgur.com/iJsu2Jih.jpg
http://i.imgur.com/mz3ZxPAh.jpg

Nosliwe
4 juli 2017 · 2 023 Inlägg
#73

Och övre länkarm svetsad.

http://i.imgur.com/4WxcbX1h.jpg
http://i.imgur.com/fVR2nFhh.jpg

Givetvis så stämmer ju inte vinklarna så som det sitter nu, ville bara se hur det blev på plats smile

Senast redigerat av Nosliwe (4 juli 2017)

Nosliwe
9 juli 2017 · 2 023 Inlägg
#74

En sida punktad och kontrollerad.

http://i.imgur.com/sNC465y.jpg
http://i.imgur.com/9oZLDZt.jpg
http://i.imgur.com/J4NZQib.jpg
http://i.imgur.com/hdoLmcS.jpg

Kommer shimsa in caster vinkeln via den övre bärarmen. Fokuset hamnade lite off på bilden, men ni ser nog ändå smile

Nosliwe
19 juli 2017 · 2 023 Inlägg
#75

Fick lite gjort idag igen. Punktat klart framvagnen, men gasen tog slut när jag skulle börja med den sista bärarmen. Så då gav jag mig på bakvagnen i stället. Blir tight,  riktigt tight! Kommer skära av infästningarna och svetsa fast bryggan i ramen i stället.

http://i.imgur.com/dyqKLKDh.jpg
http://i.imgur.com/56kU5yKh.jpg
http://i.imgur.com/puqtDNmh.jpg
http://i.imgur.com/L8LextIh.jpg
http://i.imgur.com/MjVbISsh.jpg
http://i.imgur.com/qqvVpVsh.jpg
http://i.imgur.com/MhbqgbIh.jpg

Longen
20 juli 2017 · 370 Inlägg
#76

Tjusigt bygge ni håller på med smile
Önskar man kunde vara lika vass på cad program
som du är .

Intressanta och annorlunda lösningar ni gör.
Kändes som det fanns lite vikt att spara runt
bakvagns partiet wink

Så här fjantigt ser det ut på min bil smile

https://i0.wp.com/longen.se/wp-content/uploads/2017/07/IMG_3304.jpg?ssl=1

Nosliwe
20 juli 2017 · 2 023 Inlägg
#77

Fjantigt går väl tolka hur man vill big_smile
Sådär var planen att göra först, men sen så kändes det här betydligt lättare och betydligt mer budget smile
Visst, kan ju rita av hela subframen och göra en kopia i caden av den i rör, samt bärarmarna.

Nosliwe
25 juli 2017 · 2 023 Inlägg
#78

Fick tag på fälgar igår, Speedline SL 601 15x7.5" ET40.

Bara hoppas på att dom passar utan att slå i övre bärarmen

http://i.imgur.com/8KmT28ah.jpg
http://i.imgur.com/Tv6H7Cgh.png
http://i.imgur.com/7AFau3dh.png

Nosliwe
3 augusti 2017 · 2 023 Inlägg
#79

Varit utan dator i några dagar pga vattenläckage roll Så har inte kunnat uppdatera förrns nu.
Men är väl bättre för er som läser, mer bilder! lol

Börjat triangulera och bygga kardantunnel, samt passa in bakvagnen.
Fick  även hem fälgarna, men där dök det upp problem direkt. Såg det redan i caden när jag ritade upp fälgarna lite på måfå utefter bilder. Hatar när man har rätt mad
Övre spindelleden slår i fälgen pga för högt ET. Men avvaktar i väntan på att få allt ordentligt på plats, pressat och klart.

http://i.imgur.com/CJGTjwZh.jpg
http://i.imgur.com/tAEQ4lRh.jpg
http://i.imgur.com/LxcOJeqh.jpg
http://i.imgur.com/1akIxPeh.jpg
http://i.imgur.com/AMZ8j1jh.jpg
http://i.imgur.com/TQWxVgLh.jpg
http://i.imgur.com/SZcXPqsh.jpg

Började med att försöka få till en bekväm sittställning med armen på kardantunneln. Bra med magneter.

http://i.imgur.com/DATYg9ah.jpg

Sen var det bara till att gå lös och börja bygga.

http://i.imgur.com/hcuqFHbh.jpg
http://i.imgur.com/C1lzMGIh.jpg
http://i.imgur.com/O738v4nh.jpg
http://i.imgur.com/Zz5eY9Ah.jpg
http://i.imgur.com/nbBnjNyh.jpg
http://i.imgur.com/osNVKDvh.jpg
http://i.imgur.com/LZBpbrZh.jpg
http://i.imgur.com/XKMfRljh.jpg
http://i.imgur.com/WmpG8vTh.jpg
http://i.imgur.com/GOpfU6ah.jpg

Och så fälgen med 140 spindlar. Vette fasen hur man löser det här utan att byta fälgar. Ska man köra med spacers så blir det lite drygt 50mm. Inget jag vill ha brytandes i bärarmarna direkt. Vet inte om det finns någon lägre spindelled att försöka sig på annars?

Longen
3 augusti 2017 · 370 Inlägg
#80

Nosliwe skrev:
Och så fälgen med 140 spindlar. Vette fasen hur man löser det här utan att byta fälgar. Ska man köra med spacers så blir det lite drygt 50mm. Inget jag vill ha brytandes i bärarmarna direkt. Vet inte om det finns någon lägre spindelled att försöka sig på annars?

En lösning kanske är att centrumvänta fälgen och sedan flytta fälg-banan ut så lång som möjligt.
Får du lite bredare fälg-bana på utsidan smile

Senast redigerat av Longen (3 augusti 2017)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang