2038
Sök

Ang hjulnavs mutter på gammal bil, Stämmer detta?

168 Inlägg
14 september 2016
Trådstartare
#1
Goddag, hoppas jag hittade till rätt forum!

Jag är lite fundersam och måste dubbelkolla med er ifall detta stämmer. Har en gammal fiat 500 med trumbromsar fram.

Har precis bytt kul-lagerna och installerat nya bromsar.

http://webshop.fiat500126.com/katalog/a … ase-nipple
http://webshop.fiat500126.com/katalog/a … rting-disc
http://webshop.fiat500126.com/katalog/a … _left-side
sen monteras bromsen och låses fast av en mutter som bara ska dras med ett väldigt litet moment av 0.7 kg

Nu är de så att de är en vanlig mutter på vänster sida av bilen, och en vänster gänga på den högra sidan.

Men det känns lite omvänt? Borde inte muttern dra åt sig ifall något går sönder?

Dela med er av era synpunkter!

Mvh

Edit: fann detta i manualen

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/mzikseqoucqgwq/


Känns lite läskigt men..
Senast redigerat av watti (14 september 2016)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
14 september 2016
#2
Det är vanligt på äldre bilar med koniska lager att dom inte ska dras hårt alls, drar man fullt låser sig lagret nog.

En grej jag fick lära mig i yrkesskolan var att man ska precis kunna röra på brickan mellan lagret och muttern med en mejsel, då är det korrekt åtdraget.

- Time Attack -

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 september 2016
#3
NIzmO skrev:
Det är vanligt på äldre bilar med koniska lager att dom inte ska dras hårt alls, drar man fullt låser sig lagret nog.

En grej jag fick lära mig i yrkesskolan var att man ska precis kunna röra på brickan mellan lagret och muttern med en mejsel, då är det korrekt åtdraget.

Precis så jag också lärt mig, backa muttern lite så man kan rubba/röra brickan.

Ang vänster- och högergängat så är det också ganska vanligt. Det ska motverka att de gängar upp sig under färd.

I övrigt grattis till en riktig bil! Det där med spel och toleranser är heller inte mer noggrant än så, och det är såklart anledningen till att bilar med mer än 40-50år på nacken behöver mer service och utbyte av delar än på nyare vagnar. De slits fortare. Däremot kan det vara skönt att slippa rådet "kålla felkåder."

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

168 Inlägg
15 september 2016
Trådstartare
#4
caromania skrev:
NIzmO skrev:
Det är vanligt på äldre bilar med koniska lager att dom inte ska dras hårt alls, drar man fullt låser sig lagret nog.

Ang vänster- och högergängat så är det också ganska vanligt. Det ska motverka att de gängar upp sig under färd.

"


Tack för tipset, ska kolla så det stämmer!

Men de var lite så jag tänkte också, men nu är de vanlig gänga på vänster sida av bilen, och omvänd på den andra sidan. Så är ju i samma riktning som hjulen snurrar hmm


Sök